قرن وسال

بارش

شاخص نابهنجاری وبی نظمی بارش

RAI

Rooy

۱۹۶۵

ماهانه وسالانه

بارش

شاخص خشکسالی احیائی

RDI

Weghorst

۱۹۹۶

ماهیانه

سطح آب رودخانه-بارش برف-جریانات سطحی-ذخایر آب ودما

شاخص بارش مؤثر

ERI

Wilhite
Byum

۱۹۹۹

سالانه وروزانه

بارش روزانه

شاخص خشکسالی اجمالی

RDI

Mckee

۲۰۰۴

سالانه

تبخیر و تعرق و بارندگی

۲-۵-۶- روش استفاده از اطلاعات ژئومورفولوژیک و تاریخی
اطلاعات تاریخی که از خاطرات، رسوم خانوادگی ساکنین و از نشانه­ های ژئوموفولوژیک از قبیل واروهای گلی­( مربوط به سیستم فرسایش یخچال) و سایر پدیده های ژئومورفولوژیک محیط های قدیمی بدست می ­آید، رخداد پدیده ­های طبیعی گذشته از جمله خشکسالی را بیان می نماید. معمولا خاطراتی همچون کاهش شدید میزان محصولات یا میزان بارندگی در سال­های گذشته به دلیل اثری که در جوامع می گذارد درذهن ها باقی می ماند، ولی متأسفانه اینگونه اطلاعات در بیشترایام حالت مکتوب به خود نمی­گیرد. سفرنامه­های سیاحان و مکتشفین اولیه و مهاجرین مستعمرات نیز می ­تواند اطلاعات ذیقیمتی را در برداشته باشد. همچنین بررسی­های باستان شناسی می­توانند روش دیگری برای مطالعه خشکسالی­های گذشته باشند. بعد ازجمع آوری مدارک و اسناد، چگونگی ربط آنها به مسایل خشکسالی از اهمیت خاصی برخوردار است. معمولا یافتن تابع­های تبدیل برای گفته­ها، خسارت­های کشاورزی و اجتماعی و ربط آنها به بارش سالیانه و جریان­ها در طی دوره­ های بارانی مسئله پیچیده­ای محسوب می­گردد(فرج زاده اصل،۱۳۷۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل سوم
ویژگی­های جغرافیایی محدوده مورد مطالعه
۳-۱- استان کرمانشاه
۳-۱-۱-موقعیت جغرافیایی
استان کرمانشاه با مساحتی در حدود ۲۴۵۰۰کیلومتر مربع در غرب ایران بین ۳۳ درجه و ۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی­و ۴۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی از نصف النهار کرینویچ قرارگرفته است،استان کرمانشاه در منتهی الیه غربی کشور از سه طرف دارای مرز داخلی با استان­های ( لرستان، کردستان، ایلام، همدان ) و از یک سمت دارای مرز بین المللی با کشور عراق است.
از نظر تقسیمات سیاسی این استان به ۱۴ شهرستان و ۳۰ بخش تقسیم شده و دارای ۲۹ شهر و ۸۵ روستا می باشد (مرکز آمارایران ) . نقشه (۳-۱) این تقسیمات را نشان می­دهد.
نقشه ( ۳-۱ ): تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه منبع : تارنمای جهاد کشاورزی استان کرمانشاه
استان کرمانشاه از نظر جغرافیایی منطقه ای است کوهستانی و بوسیله رشتهکوه­های زاگرس که دارای امتداد شمال غربی جنوب غربی می باشد پوشیده شده است ارتفاعنواحی کوهستانی استان بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح متغیر بوده و قله های بیش از۳۰۰۰متر نیز مشاهده میگردد، ارتفاع دشت­ها عموما بیش از ۱۰۰۰ متر از سطح دریا می­باشد که گاه تا ۲۰۰۰ متر نیز می رسد با توجه به پیشینه استان به دوران های زمین شناسی و برخورداری از رشته کوه­های زاگرس میانی، رخنمون استان با سازندهای کوهستانی با ویژگی­های طبیعی خاص، وجود قلل مرتفع با حداکثر ۳۳۹۰ متر، دره های ژرف، دشت ها و جلگه های پست با حداکثر بلندای ۱۸۰ متر ( اختلاف ارتفاع ۲۳۱۰ متر ) را سبب گردیده است (سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه).
 ۳-۱-۲- ناهمواری ها
ناهمواری­های استان کرمانشاه از لحاظ ساختـاری وشکل ظاهری زمین (توپوگرافی) به سه دسته­ی کوه ، دشت و تپه ماهور تقسیم می شود.
۳-۱-۲-۱-تقسیم بندی ناهمواری­ها
- کوه ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...