منابع علمی پایان نامه : منابع کارشناسی ارشد در مورد بررسی-تاثیر-بکارگیری-فناوری-اطلاعات-بر-هزینه های-کیفیت- فایل ۱۶ |
۳-۲-۲٫ هزینه های جایگزینی مواد خریداری شده
هزینه های جایگزینی برای تمام اقلام رد شده و عودت داده شده به تامین کننده (شامل هزینه های حمل و نقل هنگامی که این هزینهها توسط تامین کننده پرداخت نمی شود).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۲-۳٫ اقدامات اصلاحی تامینکننده
هزینه تحلیل خطاهای تحمیل شده به سازمان و جستجو برای پیدا کردن دلایل اقدام مردودی تامینکننده به منظور اتخاذ اقدامات اصلاحی ضروری. شامل هزینه بازدیدهای مختلف از محل فعالیت تامینکننده برای نیل به این هدف و هزینه تدارک بازرسیهای ضروری هنگامی که مسائل و مشکلات در حال رفع شدن هستند (برخی منابع این ردیف را به عنوان هزینه های پیشگیری محسوب مینمایند).
۳-۲-۴٫ بازکاری اقلام رد شده تامینکننده
تمامی هزینه تعمیرات اقلام ضروری تامین کننده که شرکت متحمل می شود و قابل محاسبه به پای تامین کننده نیست. این موضوع معمولا به مصلحتهایی که در تولید دیده می شود، مربوط می شود.
۳-۲-۵٫ ضررهای کنترل نشده ناشی از مواد
هزینه کمبود مواد یا قطعات که بواسطه صدمه دیدن، سرقت یا سایر دلایل (شناخته نشده) به وجود می آید. ممکن است با بازنگری موجودی اقلام، مقدار این گونه هزینهها قابل محاسبه باشد.
۳-۳٫ هزینه های خطا در عملیاتها (محصولات یا خدمات)
هزینه های خطا در عملیاتها تقریبا همیشه معرف بخش بزرگی از کل کیفیت شرکت است و به طور کلی میتوان آن را به عنوان هزینههایی که بواسطه کشف محصول یا خدمات معیوب در طول فرایند تولید ایجاد میشود، در نظر گرفت. این هزینهها به سه دسته جداگانه تقسیم بندی میشوند: اقدامات اصلاحی و بازنگری مواد، هزینه های بازکاری/ تعمیر و هزینه های دور ریز.
۳-۳-۱٫ هزینه های اقدامات اصلاحی و بازنگری مواد
هزینه های صرف شده برای بازنگری و تعیین تکلیف محصول و خدمات نامنطبق و آغاز اقدامات اصلاحی ضروری برای جلوگیری از بروز مجدد آنها.
۳-۳-۱-۱٫ هزینه های تعیین تکلیف
تمامی هزینه های صرف شده برای بازنگری و تعیین تکلیف محصولات و خدمات نامنطبق، هزینه های صرف شده برای تحلیل داده های کیفی برای تعیین مهمترین قسمت ها جهت اعمال اقدامات اصلاحی و همچنین هزینه جستجو برای یافتن چنین قسمت هایی و تعیین دلایل ریشهای بروز عیب در محصولات و خدمات.
۳-۳-۱-۲٫ هزینه های تحلیل خطا یا رفع عیب (در عملیاتها)
هزینه تحلیل خطا (فیزیکی، شیمیایی و …) که توسط آزمایشگاهی برون سازمانی در حمایت از شناسایی دلایل نقص و عیب حاصل می شود (بعضی از منابع این ردیف را جزو هزینه های پیشگیری محسوب مینمایند).
۳-۳-۱-۳٫ هزینه های مربوط به یافتن دلایل خطا
کلیه هزینههایی که مشخصا برای شناسایی و تعیین دلایل ریشهای بروز مشکلات، از طریق بررسی تولیدات و تحت کنترل داشتن انباشتههای محصول (بعضا با بهره گرفتن از روش طراحی آزمایشها) صرف می شود.
۳-۳-۱-۴٫ اقدامات اصلاحی عملیاتها
هزینه واقعی اقدامات اصلاحی اتخاذ شده برای رفع یا حذف دلایل ریشهای عدم انطباقهای شناسایی شده برای اصلاح. که شامل هزینه فعالیتهایی از قبیل بازنویسی دستورالعملهای کاری کارکنان، طراحی مجدد فرآیندها یا روشهای اجرایی جریان کار، طراحی مجدد و تغییر تجهیزات یا ابزارآلات و طراحی و اجرای نیازهای آموزشی معین، می شود. هزینه فعالیتهایی از قبیل طراحی یا اقدامات اصلاحی تامینکننده را شامل نمی شود (بعضی از منابع این ردیف را جزو هزینه های پیشگیری محسوب مینمایند).
۳-۳-۲٫ هزینه های مربوط به تعمیر و بازکاری در عملیاتها
تمامی هزینه بازکاری یا تعمیر محصولات و خدمات معیوب که در طول فرایند عملیاتی، شناسایی میشوند (این هزینهها شامل نیروی انسانی، مواد و سربار می شود).
۳-۳-۲-۱٫ بازکاری
کل هزینه (مواد، نیروی انسانی و سربار) تمامی کارهایی که برای آوردن یک محصول یا خدمت غیر منطبق به محدوده شرایط قابل قبول (منطبق) صرف می شود.
۳-۳-۲-۲٫ تعمیر
کل هزینه (مواد، نیروی انسانی و سربار) تمامی کارهایی که برای آوردن یک محصول یا خدمت غیر منطبق به یک دامنه قابل قبول، اما هنوز غیر منطبق صرف می شود. این کار معمولا با بردن محصول به یک فرایند تصدیق شده که موجب کاهش عدم انطباق می شود همراه است اما موجب حذف کامل عدم انطباق ثبت شده نمی شود.
۳-۳-۳٫ هزینه های بازرسی/ آزمون مجدد
آن بخش از نیروی بازرسی، آزمون و ممیزی که بواسطه محصولات یا خدمات رد شده صرف میشوند (این هزینه شامل مستند سازی اقلام رد شده، بازرسی/ آزمون مجدد پس از تعمیر یا بازکاری، و درجهبندی محصولات معیوب می شود).
۳-۳-۴٫ عملیاتهای اضافی
کل هزینه عملیاتهای اضافی، مانند دستکاری یا از بین بردن زائدهها و آرایش مجدد که همگی بواسطه عدم توانایی عملیات اولیه در دستیابی به نیازمندیهای مشخص شده حاصل می شود. این هزینهها اغلب اوقات در دل هزینه های (استاندارد) پذیرفته شده فعالیتهای پنهان میمانند.
۳-۳-۵٫ هزینه های دور ریز عملیاتها
تمامی هزینه (مواد، نیروی انسانی و سربار) مربوط به محصولات و خدماتی که به دلیل عدم وجود توانایی در بازکاری روی آنها جهت انطباق با نیازمندیهای مشخص شده از بین میروند یا تلف میشوند. ضرر و زیانهای اجتناب ناپذیر مربوط به مواد (مانند تراشههای حاصل از ماشینکاری یا باقیمانده مواد در ظرف تغذیه) عمدتا به عنوان ضایعات شناسایی میشوند. همچنین در تعریف هزینه های کیفیت، میتوان مقادیر حاصل از فروش، دور ریز و ضایعات (ارزش اسقاطی) را از هزینه های خطای دور ریز کم کرد.
۳-۳-۶٫ محصولات یا خدمات نهایی که از نظر کیفی رتبه پایینی دارند
اختلاف قیمتی که بواسطه مسائل کیفیتی بین قیمت فروش عادی و قیمت فروشگاهی، به وجود می آید مربوط می شود به عدم انطباق یا درجه پایین کیفی محصولات یا خدمات نهایی. همچنین تمامی هزینه های صرف شده برای اینکه محصول یا خدمت به سطحی قابل فروش برسد را نیز شامل می شود.
-
- هزینه های خطای خارجی
هزینه های حاصل از محصولات و خدماتی که با نیازمندیها و خواسته های مشتری انطباق ندارد. هزینه های خطای خارجی پس از تحویل یا ارسال محصول و در حین و یا پس از تحویل خدمات به مشتری رخ میدهد.
۴-۱٫ رسیدگی به شکایات مشتری یا استفادهکننده خدمات
تمامی هزینه رسیدگی، رفع مغایرت و پاسخگویی به شکایات و سوالات مشتریان یا استفادهکنندگان و از جمله ارائه خدمات ضروری در محل کارگاهها.
۴-۲٫ کالاهای برگشتی
تمامی هزینه ارزیابی و تعمیر یا جایگزینی کالاهایی که به خاطر مسائل کیفیتی، مورد پذیرش مشتری یا استفادهکننده واقع نشده است. این مورد هزینه تعمیرات انجام شده به عنوان بخشی از قرارداد نگهداری و اصلاح محصول یا خدمت را پوشش نمیدهد.
۴-۳٫ هزینه های طراحی مجدد[۵۷]
هزینههایی که بر اساس طراحی عمده مجدد بواسطه نقص در طراحیهای قبلی برای اصلاح یا بروز کردن محصولات یا خدمات ارائه شده در گارگاه برای رفتن به یک سطح جدیدی از طراحی صرف می شود.
۴-۳-۱٫ هزینه های احضار کردن
شامل هزینه های احضار کردن مربوط به مسائل و مشکلات کیفیتی.
۴-۴٫ گارانتی
تمامی هزینه دعاوی پرداخت شده به مشتری یا استفاده کننده، بعد از پذیرش مشکل، که برای پوشش دادن هزینههایی از قبیل تعمیرات، مانند جایگذاری سخت افزارهای معیوب از سیستم، یا اتفاقات مربوط به خدمات شیمیایی و غذایی صرف می شود. در مواردی که کاهش قیمت محصول یا خدمت به جای گارانتی مورد توافق قرار میگیرد، اینگونه هزینهها نیز بایستی ثبت و محاسبه شوند.
۴-۵٫ هزینه های اعتبارات
هزینههایی که شرکت بابت ادعاهای مبتنی بر اعتبارات می پردازد شامل هزینه تضمین اعتبار محصول یا خدمت.
۴-۶٫ جریمهها
هزینه هرگونه جریمههایی که بواسطه تحویل محصول یا خدمت با عملکردی پایینتر از سطح قابل قبول به شرکت تحمیل می شود (سطح قابل قبول در قراردادها با مشتری یا قوانین و مقررات دولتی مشخص شده است).
۴-۷٫ رضایتمندی مشتری/ استفاده کننده
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 12:15:00 ق.ظ ]
|