ج ) قلمرو مکانی : کلیه ی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد .
۳-۴) جامعه ی آماری
در پژوهش های علمی اولین قدم پس از انتخاب موضوع پژوهش ، تعریف جامعه بر اساس ویژگی مورد علاقه و سپس انتخاب یک نمونه از این جامعه با بهره گرفتن از روش های مناسب است . جامعه عبارت است از گروهی از افراد ، اشیاء یا حوادث که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند . مجموع افراد یا چیزهایی را که می خواهیم یک یا چند ویژگی درباره ی آنها را مطالعه کنیم را جامعه ی آماری می گوییم . (دلاور-۱۳۸۰). از جمله دلایل انتخاب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به عنوان جامعه ی آماری این پژوهش دلایل زیر را میتوان برشمرد :
الف ) تهیه آخرین اطلاعات و آمارها درباره وضعیت مالی و اقتصادی شرکتها و گذاشتن این آمارها و اطلاعات در اختیار تمام کسانی که قصد استفاده از آنها را به هر نحوی دارند.
ب) به دلیل حجم بالای میزان انتشار اطلاعات مالی از سوی شرکتهای عضو بورس ، حسابرسی دقیق این اطلاعات نیز اهمیت شایانی دارد . به همین خاطر سازمان بورس تهران آیین نامه استفاده از حسابرسان معتمد را تصویب کرده و بر طبق این آیین نامه گروهی از مؤسسات حسابرسی را برگزیده است که از ضوابط اخلاقی ، حرفه ای ، تجربه و سلامت مورد نظر برخوردارند و در شرکتهای عضو بورس ذی نفع نیستد . در نتیجه اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران توسط حسابرسان رسمی معتمد سازمان بورس اوراق بهادار تهران حسابرسی میشود که این موضوع باعث افزایش قابلیت اعتماد و اتکای اطلاعات می شود .
ج)آسان ، سریع و کم هزینه بودن دسترسی به اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس.
۳-۵) نمونه ی آماری
نمونه گیری یکی از مهم ترین ارکان علم آمار محسوب می شود . یک نمونه باید به گونه ای انتخاب شود تا علاوه بر تنوع ، به اندازه ی کافی بزرگ باشد تا نتایج حاصل ، قابل اعتماد باشند . در بسیاری از زمینه های کاربردی ، محققان درصدد تعیین پارامترهای جامعه هستند ولیکن دسترسی به آنها به صورت مستقیم و یا به صورت سرشماری امکان پذیر نیست ، در نتیجه محققان ناچارند به نمونه هایی از جوامع آماری جهت استنباط پارامترهای مورد نظر اکتفا کنند . (سرهنگی-۱۳۸۰) . در پژوهش پیش رو ، کلیه ی عناصر جامعه ، یعنی کلیه ی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مشروط به داشتن شرایط زیر به عنوان نمونه انتخاب می گردند :
پایان سال مالی شرکتها بییست و نهم اسفندماه باشد .(دلیل این امر داشتن ویژگی “قابلیت مقایسه ی صورتهای مالی” است و اینکه استفاده کنندگان از صورتهای مالی بتوانند با مقایسه روند فعلی شرکت با روند قبلی ، تصمیمات مناسب و صحیحی را اتخاذ نمایند)
تا قبل از سال ۱۳۸۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند .(دلیل این موضوع آن است که تعداد نمونه ی آماری در سال های مورد بررسی برابر باشد )
اطلاعات مالی شرکتها بالاخص اطلاعات مربوط به هزینه های حسابرسی می بایست در یادداشتهای همراه صورتهای مالی ارائه شده و در دسترس باشد .
وقفه ی معاملاتی برای مدتی طولانی نداشته باشند ، طی دوره ی زمانی تحقیق تغییر سال مالی نداشته باشند و همچنین هر سال حداقل ۹۰ روز معاملاتی داشته باشند .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جزء شرکتهای هلدینگ ، سرمایه گذاری ، واسطه گری مالی ، بیمه و همچنین بانکها نباشند .(شرکتهای هلدینگ به دلیل اینکه باعث ایجاد چولگی در نتایج آماری می شوند ، از جامعه ی آماری حذف شده اند . شرکتهای بیمه و همچنین بانکها نیز به دلیل اینکه ماهیت دارایی آنها با سایر شرکتها دارای تفاوات هایی است از جامعه ی آماری حذف شده اند )
درمورد هزینه های حسابداری ، شرکتهایی که دارای زیان هستند و یا تغییرات درآمدی و هزینه ای بیش از ۵۰ درصد دارند ، از جامعه ی آماری حذف شده اند .
جدول ۳-۱ و ۳-۲ روند انتخاب نمونه ی آماری و جدول ۳-۳ نیز توزیع فراوانی شرکتهای نمونه را بر حسب نوع صنعت نشان می دهد . نکته ی قابل توجه در مورد انتخاب نمونه این است که با توجه به اینکه فرضیات مربوط به حق الزحمه ی حسابرسی است و یا مربوط به هزینه های حسابداری ، تعداد نمونه ها تفاوت خواهند داشت . تمامی اطلاعات مربوط به نمونه ها به این صورت گردآوری شده اند : اطلاعات مربوط به صورتهای مالی سال ۱۳۸۸ از سایت www.rdis.ir. اطلاعات مربوط به صورتهای مالی از سال ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۲ از سایت www.codal.ir. اطلاعات مربوط به نرخ تورم نیز از سایت www.cbi.ir(بانک مرکزی) از نرم افزارهای کاربردی موجود در سایت بورس اوراق بهادار تهران نیز جهت اطلاعات اساسی مربوط به نمونه ها استفاده گردیده .
جدول۳-۱ : روند انتخاب نمونه مربوط به فرضیات چسبندگی حق الزحمه ی حسابرسی

تعداد کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تا پایان سال ۱۳۹۲ ۴۷۶
تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس بعد از سال ۱۳۸۸ ۱۱-
تعداد شرکتهایی که اطلاعات مربوط به حق الزحمه ی حسابرسی آنها در دسترس نمی باشد ۹۸-
تعداد شرکتهایی که مابین سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ فاقد حداقل ۹۰ روز معاملاتی بوده اند ۳۱-
تعداد شرکتهایی که مابین سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ تغییر سال مالی داده اند یا سال مالی آنها بیست و نهم اسفند نمی باشند ۵۳-
تعداد بانکها و یا شرکتهایی که به صورت هلدینگ ، سرمایه گذاری ، واسطه گری مالی و بیمه بوده اند ۵۱-
تعداد شرکتهایی که ما بین سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ در بورس فعال نبوده اند و یا از بورس حذف شده اند ۱۵۹-
تعداد شرکتهای نمونه مربوط به فرضیات چسبندگی حق الزحمه ی حسابرسی ۷۳
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...