۹/۸

۳

۷/۲

تهران

۸۹

۵/۷۰

۱۰۵

۷/۸۱

۸۳

۵/۷۲

خارج از کشور

۳

۱/۲

۱۴

۴/۹

۳۷

۸/۲۴

جمع

۱۵۰

۱۰۰

۱۵۰

۱۰۰

۱۵۰

۱۰۰

۱۱- ۴- توزیع پاسخگویان برحسب محل تحصیلات دانشگاهی
نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۴/۲۷ درصد پاسخگویان، تحصیلات دوره کارشناسی خود را در شهرستان‌ها، ۸/۷۱ درصد آنها در تهران و ۱/۲ درصد آنها در خارج از کشور گذراندهاند. ۹/۸ درصد پاسخگویان، تحصیلات دوره کارشناسی ارشد خود را در شهرستان‌ها، ۴/۸۵ درصد آنها در تهران و ۴/۹ درصد آنها در خارج از کشور گذراندهاند. ۷/۲ درصد پاسخگویان تحصیلات دوره دکتری خود را در شهرستان‌ها، ۱/۷۴ درصد آنها در تهران و ۸/۲۴ درصد آنها در خارج از کشور گذراندهاند. در مقطع دکتری کسانی که سابقه تحصیل در خارج از کشور دارند ۱/۲۲ در آمریکا، کانادا و کشورهای اروپای غربی و ۷/۲ درصد آنها در کشورهای آسیایی درس خواندهاند.
میزان مطالعه دینی
نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۱/۱۸ درصد پاسخگویان در دوران تحصیل و اشتغال خود خیلیکم، ۱/۲۶ درصد آنها کم، ۹/۲۳ درصد آنها متوسط، ۶/۱۹ درصد زیاد و ۳/۱۲ درصد آنها خیلیزیاد مطالعات دینی داشتهاند. میانگین مطالعه دینی پاسخگویان ۵/۱۷ است که در فاصله نمرات ۶ تا۳۰ پایین است. با توجه به نقش مطالعه، در اتصال نخبگان علمی به جهان اجتماعی دینی این سطح مطالعه، آسیبی است.(جدول۱۲-۴)
میزان گفت‌و‌گوی دینی
نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۷/۱۰ درصد پاسخگویان خیلیکم، ۲۶ درصد آنها کم، ۲۸ درصد آنها متوسط، ۲۶ درصد آنها زیاد و ۵ درصد آنها خیلیزیاد با دوستان و همکاران خود گفتوگوهایی با موضوعات دینی داشتهاند. میانگین گفت‌و‌گوهای دینی پاسخگویان ۷/۵ است که در فاصله نمرات۲ تا ۱۰ متوسط است. این میزان در مقایسه با گفت‌و‌گوهای با موضوعات علمی ـ تخصصی با میانگین ۴۵/۸ پایین و در مقایسه با گفت‌و‌گوهای عرفی با میانگین۲/۱۸ در فاصله نمرات ۷ تا ۳۰ اندکی بالاتر است.(جدول۱۲-۴)
استفاده از برنامههای دینی رسانه ها
نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۹/۱۶درصد پاسخگویان در دوران تحصیل و اشتغال خود از برنامههای دینی رسانههایی چون تلویزیون، رادیو، سینما، اینترنت و ماهواره خیلیکم، ۲/۲۹درصد آنها کم، ۶/۱۴ درصد آنان متوسط،۳/۲۲درصد آنان زیاد و ۹/۱۶درصد آنها خیلیزیاد استفاده میکردهاند. میانگین استفاده از برنامههای دینی رسانهها۸/۵ میباشد که در فاصله نمرات ۲ تا۱۰ نمره متوسطی است.(جدول۱۲-۴)
ارتباط با تشکلهای دینی درون نهاد علم و دانشگاه
پس از انقلاب اسلامی با پشتیبانی قدرت اجتماعی انقلاب، پارهای تشکلهای دینی و سیاسی از قبیل انجمنهای اسلامی دانشجویان و اساتید، بسیج دانشجویی و اساتید، جهاددانشگاهی و نهادنمایندگی ولی فقیه و … در دانشگاه‌ها شکل گرفت که توقع میرود حداقل در سطح نهادی کانال ارتباط افراد دانشگاهی با جهان اجتماعی دینی باشند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۲/۳۲ درصد پاسخگویان خیلیکم، ۳/۲۰ درصد آنان کم،۳/۲۰ درصد آنها به میزان متوسط، ۸/۱۷ درصد زیاد و ۳/۹درصد آنها خیلیزیاد با این تشکلها ارتباط داشتهاند. میانگین این ارتباط ۵/۱۳ میباشد که در فاصله نمرات ۸ تا ۳۲ بسیار پایین است. نتایج این متغیر در جدول شماره ۱۲-۴ خلاصه شدهاست. زمان حضور افراد در مسجد یا نمازخانه در زمره مکانهای درون دانشگاه مورد سنجش قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۱/۱۸ درصد پاسخگویان اصلاً یا خیلیکم، ۷/۲۵ درصد آنان کم، ۲۰ درصد آنان متوسط، ۸/۲۳ درصد آنها زیاد و ۴/۱۲ درصد آنان خیلی زیاد در مسجد یا نمازخانه دانشگاه یا دانشکدۀ محل تحصیل یا اشتغال خود حاضر میشدهاند.میانگین حضور پاسخگویان در مسجد یا نمازخانه دانشگاه ۸/۲ میباشد که در فاصله نمرات ۱ تا ۵ نمره متوسطی است.

ویژگی

میزان مطالعه دینی

میزان گفت‌و‌گوی دینی

استفاده از برنامههای دینی رسانه ها

تعامل با تشکلهای دینی و سیاسی درون دانشگاه

تشکلهای دینی و سیاسی

حضور در مسجد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...