تسهیل تفکر بوسیله عاطفه

مدیرت استرس

٭آگاهی اجتماعی

٭فهم یا ادراک عاطفی

توان سازگاری

مدیریت روابط

مدیریت یا تنظیم عواطف

خلق و خوی عمومی

در جدول فوق متغیرهای که معنای مشابهی داشته دارند با علامتهای یکسان نشان داده شده است. همانند مؤلفه های آگاهی اجتماعی از دانیل گولمن و فهم یا ادراک عاطفی مایر و سالووی و دیوید کاروسو که مفهوم مشابهی هستند.
۲-۱-۸- مقیاس های هوش عاطفی
در طبقه بندی روش های اندازه گیری هوش عاطفی کاروسو طبق طبقه بندی مایر و سالووی بیان می کند که ابزارهای اندازه گیری توانایی محور هوش عاطفی، از روش های مبتنی بر عملکرد استفاده می کنند و در حالی که ابزارهای اندازه گیری مخلوط از روش های گزارش شخصی یا گزارش دیگران استفاده می کنند (کاروسو،۲۰۰۴). در واقع نوع اول اندازه گیری عینی[۱۰۰] و نوع دوم اندازه گیری ذهنی[۱۰۱] است. به این معنی که مدل های توانایی محور تلاش می کنند تا معیارهای اندازه گیریشان مبتنی بر سؤال ها یا آزمون هایی باشد که یک جواب صحیح مستقل از نظر فرد پاسخ دهنده دارند. در حالی که مدل های مختلط، نظر خود فرد پاسخ دهنده و (در بعضی روش ها) اطرافیانش را معیار قرار می دهند.
این طبقه بندی بر اساس تفاوت در نحوه اندازه گیری هوش عاطفی توسط پترایدس و فارنهام (۲۰۰۰) ارائه شد. آنها مفهومی را که توسط مدل مایر و سالووی و روش اندازه گیری عینی بررسی می شد را هوش عاطفی توانایی محور[۱۰۲] و مفهومی که توسط روش های نظرسنجی از خود فرد بررسی می شد را هوش عاطفی خصیصه محور[۱۰۳] نامیدند(پترایدس و فارنهام، ۲۰۰۱: ۱۲۴) و این دو نوع هوش عاطفی را دو سازه کاملاً متمایز دانستند.
تاکنون آزمون های مختلفی برای اندازه گیری هوش عاطفی بر اساس مدل های موجود به خصوص مدل های مرور شده در فوق تهیه شده اند. ما در اینجا ابتدا به معرفی سه آزمون هوش عاطفی که از شهرت بالاتری برخوردارند می پردازیم و سپس در دو جدول کامل، انواع آزمون های هوش عاطفی توانایی محور (جدول ۵-۲) و خصیصه محور (جدول ۶-۲) را، به همراه نمره قابلیت اعتماد[۱۰۴] و روایی شان[۱۰۵] ، خواهیم آورد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۲-۵ خلاصه آزمون های توانایی محور هوش عاطفی

روایی

قابلیت اعتماد

مولفین

آزمون

روایی همگرا- روایی واگرا

روایی
پیش بین

باز آزمایی

ضریب آلفای کرونباخ

همبستگی کم و بی ثبات با همدلی خود سنجی

؟

؟

پایین

Mayer & Geher (1996)

EARS. Emotional Accuracy Research Scale

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...