۲- نظریه عملکرد ضمنی: بورمن و کنی [۴۱] عقیده دارند، ارزیابان در برخورد با وقایع همزمان نظریه ضمنی دارند یعنی اگر مدیر به طور ضمنی به ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمان، معتقد باشد و شاهد این رفتارها در بین کارکنان باشد ، می پذیرد که کارکنان دارای عملکرد بالا هستند.
۳- تأثیر رفتاری : بر طبق نظر دنیسی، کافرتی و مگلینو [۴۲] مدیران در ارزیابی عملکرد کارکنان، به دنبال اطلاعات مجزا هستند، از آنجا ک رفتار شهروندی سازمانی جزو وظایف رسمی پرسنل نیست، لذا این رفتارها، ممکن است، شکل مجزایی از اطلاعات موردنظر مدیران محسوب شوند.
۴- فرآیندهای درونی: رفتارهایی که انگیزه و علت درونی دارند، در ارزیابی عملکرد، تأثیر بیشتری دارند پس بر همین اساس و با توجه به اینکه این رفتارها ، ماهیت رسمی نداشته و جزو رفتارهای درونی محسوب شده و در ارزیابی عملکرد کارکنان، تأثیر بالایی دارند.
ب: دلایل تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد ، موفقیت و اثربخشی سازمان :
۱- افزایش بهره وری اداری :
- فضیلت مدنی، میزان مشارکت کارکنان در تصمیم گیریهای سازمانی را ارتقا می دهد.
- کارکنان برخوردار از مؤلفه تکریم و تواضع از ایجاد مشکل برای یکدیگر اجتناب کرده و به نوعی از ایجاد بحران در سازمان پیشگیری می کنند، این دو عامل در افزایش بهره وری اداری اثر گذار خواهند بود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲- رشد و تقویت بهره وری همکاران :
- رفتارهای کمکی افراد به یکدیگر، بهره وری آنها را در سازمان بالا می برد.
- کمک افراد به همدیگر به بهبود فرایند انجام کار کمک می کند.
۳- آزاد کردن منابع :
- افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها، برای مدیران فرصت انجام فعالیتهای بیشتری در سازمان فراهم می آورد .
- مسئولیت پذیری کارکنان، به تفویض کنترل و نظارت منجر شده و مدیران، فرصت بیشتری برای سایر فعالیتهای سازمانی خواهند داشت .
- آموزش کارکنان جدید الاستخدام توسط کارکنان قدیمی ، کاهش هزینه های سازمان در تخصیص منابع برای آموزش را در پی خواهد داشت .
- خصیصه جوانمردی کارکنان ، از اتلاف وقت مدیران برای پرداختن به شکایات جزئی کاسته و زمان آنها صرف مسائل مهم سازمانی می شود.
۴- جلوگیری از تخصیص منابع کمیاب به فعالیتهای حفظ و نگهداری :
- رفتار شهروندی سازمانی به تقویت کار تیمی در سازمان کمک کرده و از فعالیتهای نگهداری می کاهد.
- تکریم و تواضع از تضاد بین افراد کاسته و زمان کمتری صرف مدیریت تعارض می شود.
۵- ثبات عملکرد سازمانی :
- انجام امور مربوط به کارکنان غایب و یا کارکنان با مسئولیت سنگین، توسط همکاران، به ثبات عملکرد واحد سازمانی کمک خواهد کرد.
۶- توانایی انطباق با تغییرات محیط :
- کارکنان با روحیه جوانمردی، با فراگیری مهارتهای جدید، به رشد و سازگاری همکاران با تغییرات جدید کمک می کنند.
- شرکت فعالانه کارکنان در جلسات سازمان به ارائه پیشنهادات سازنده در زمینه تغییرات سازمانی و در نهایت به افزایش توان پاسخگویی سازمان به نیازهای مشتریان، کمک می کند.
۷- توانایی جذب و نگهداری افراد :
- فعالیتهای کمکی باعث تقویت احساس تعلق تیمی ، تقویت عملکرد و رشد اخلاقیات در سازمان شده و به سازمان در جذب و نگهداری افراد مستعد، کمک می کند.
- بروز رفتارهای جوانمردانه و تحمل ناملایمات سازمانی، حس وفاداری و تعهد سازمانی را ارتقا داده و به بقای کارکنان در سازمان مساعدت می کند. (صنوبری ، ۱۳۸۷). از تعریف اورگان چنین برمی آید که رفتار شهروندی سازمانی به بافت اجتماعی و روان شناختی که در آن عملکرد شغلی باید انجام گیرد؛ کمک می کند، رفتار شهروندی سازمانی از مفاهیمی که توسط روانشناسان مطرح شده، مثل تعهد سازمانی و رضایت شغلی متمایز است (صنوبری ، ۱۳۸۹) .در جدول (۲-۱)، حوزه مطالعه و ابعاد موردنظر برخی محققان، که مؤلفه های آنها، با یکدیگر از نوعی همپوشانی برخوردار است، به طور مختصر بیان گردیده است:
جدول ۲-۱) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی منبع : (پودساکف و همکاران، ۲۰۰۰)

نظریه پرداز
ابعاد رفتار
Smith
Organ
Near
(۱۹۸۳)
Organ
(۱۹۸۸)
Graham
(۱۹۸۹)
Blakely & Morman
(۱۹۹۵)
Graham
(۱۹۹۱)
Williams & Anderson
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...