کیفیت‌ ارائهء درس تربیت‌بدنی پایه‌های اول دو دوم ابتدایی در استان خراسان جنوبی از دیدگاه‌ معلمان تربیت‌بدنی پایه‌های اول و دوم ابتدایی (بیش از ۵۷ درصد پاسخ‌دهندگان) و مدیران (بیش از ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان) مطلوب است و رسانه‌های آموزشی (وسایلی که برای انتقال دانش و آگاهی به دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرند،مانند کتاب و سی‌دی) از کارایی‌ خوب (در حدود ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان)یا متوسطی (بیش از ۲۰ درصد پاسخ‌دهندگان) برخوردارند، اما توزیع رسانه‌های آموزشی ازنظر حدود ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان مطلوب نبوده و دسترسی به آن برای همهء معلمان مقدور نیست.بیشتر مدیران (در حدود ۶۰ درصد) و متوسط معلمان (در حدود ۴۰ درصد) افزایش ساعات‌ درس تربیت‌بدنی را ضروری دانسته‌اند.از مشکلات اساسی موجود،نبود تجهیزات و فضای ورزشی کافی، عدم پیگیری و نظارت قوی مسئولان تربیت‌بدنی و انجمن اولیا و مربیان در پیشبرد اهداف درس و عدم پیگیری لازم از طرف آنهاست. در کل، براساس‌ درصد پاسخ مدیران و معلمان مدارس ابتدایی به سؤال‌های پرسشنامه‌ها،چنین‌ استنباط می‌شود که برنامهء ارائه‌شده برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی، مطلوب به نظر می‌ رسد، اما بازدهی بیشتر آن به تخصیص بودجهء کافی، گسترش امکانات و پیگیری اولیا و مربیان بستگی دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ضیاءالدینی دشتخاکی (۱۳۹۱) به بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دوره راهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان تربیت بدنی استان کرمان پرداخت،یافته های تحقیق وی نشان داد:
در زمینه عامل زمان در برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه معلمان و کارشناسان نشان می دهد که اکثر این افراد میزان ساعت درس تربیت بدنی را نسبت به اهداف محتوای تعیین شده کافی نمیدانند.
در زمینه عامل اماکن و تجهیزات از دیدگاه معلمان نشان می دهد که معلمان با توجه به امکانات حاضر عملا با اجرای درس تربیت بدنی با مشکل مواجه گشته اند.ولی کارشناسان این بخش را بهتر از معلمان ارزیابی نمودهاند.
تمامی متغیرهای برنامه درسی به خصوص اهداف،محتوی و شیوه های ارزشیابی در دوره راهنمایی نی از به بازنگری و تقویت دارند.
۲-۳-۲ تحقیقات انجام شده در خارج کشور
پارک و زاجراجسک[۱](۱۹۸۷) به بررسی برنامه تربیت بدنی دوره دبیرستان در جمهوری کره پرداخت، هدف از پژوهش وی، توصیف جنبه های منتخب برنامه درسی تربیت بدنی در دبیرستانهای جمهوری کره و همچنین مقایسه جنبه های منتخب برنامه از طریق نوع مدرسه (پسرانه، دخترانه، مختلط)، نوع مدرسه(دولتی، خصوصی) و محل مدرسه (شهری، روستایی) بود. به طور دقیق تر این مقاله این موارد را مورد بررسی قرار داد: اهداف و مقاصد، درس و اجزا برنامه ریزی، انتخاب فعالیتها، فعالیتهای تدریس شده و ارزیابی یافته های تحقیق وی نشان داد:
از نظر دبیران فضا و تجهیزات ورزشی و سطح مهارت کلاس موثرترین عامل در تعیین محتوای یک واحد درسی بود.
در بین اجزای برنامه ریزی،انتخاب فعالیت های یادگیری در الویت نخست قرار گرفت و مهمترین عامل برای یک درس خوب از نظر معلمان، توضیحات واضح، اجراو نمایش حرکت و سرگرمی بود.
بطور کلی صرف نظر از نوع مدرسه و مکان مدرسه، برنامه درسی مقطع متوسطه در سراسر جمهوری کره کاملا به یکدیگر شبیه است.
بالاترین درصد زمان گذرانده شده بوسیله طبقه بندی منظم فعالیت ها در فعالیت هاای خود آزمایی و ورزش های تیمی است که حدود دو سوم برنامه درسی را در برمی گیرد و در این بین دو و میدانی، حرکات ریتمیک و ژیمناستیک، والیبال، بستکبال و فوتبال (به جز مدارس دخترانه) اکثریت زمان گذرانده شده در فعالیت های این طبقه بندی را به خود اختصاص می دهد.
پنی وایوانس[۲] (۱۹۹۳) برنامه درسی ملی درانگلستان را مورد بررسی و نقد قرار دادند. نویسندگان مقاله با بررسی اسناد رسمی مربوط به برنامه ملی تربیت بدنی اشاره کردهاند که معرفی برنامه ملی بخش مهمی ازفعالیتهای آموزش وپرورش درآن زمان است و تأثیر به سزایی بر محیط ازجنبههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است.
نال[۳] (۲۰۰۲) به توصیف تربیت بدنی دوره ابتدایی در آلمان پرداخته است. برنامههای جاری تربیت بدنی در آلمان نسبت به برنامه های دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تغییر یافته است و در مدارس و در مقاطع مختلف نیز تفاوت وجود دارد. تربیت بدنی در مدا رس ابتدایی با رویکردهای ویژه ای اجرا میشود که آن را با تربیت بدنی در مقاطع بالاتر متمایز می کند. تربیت بدنی دوره ابتدایی در دهه ۱۹۹۰ از آموزش ورزشی تغییر گرایش داد و بر تجربیات حرکتی عمومی برای کودکان توجه و تاکید میشد و در عمل جایگزین آموزش ورزش در دبستان شد. این تغییر منجر به تغییر نام موضوع از آموزش ورزش به آموزش حرکتی شد. آموزش حرکتی شامل بکارگیری وسایل و تجهیزات ژیمناستیک و استخر شنا به همراه فرایندهای شناختی در آموزش بازی است. کوپر معتقد است که دبستان ،مدرسه ای ویژه کودکان است که در آن شکلهای ابتدایی حرکت به جای آموزش ورزش که معلم محور است ارائه می شود. اجتماعی شدن کودکان در فعالیت جسمانی یکی دیگر از ابعاد تربیت بدنی است که امروزه مطرح شده است.
نال در انتهای مقاله خود در نتیجه گیری از ویژگی های تربیت بدنی در آلمان بیان می کند که در اوایل ۱۹۷۰ واژه «تربیت بدنی» جایگزین واژه «ورزش» در مدارس شد. این تغییر با فرایند ورزشی شدن در جامعه آلمان بعد از جنگ سرد همراه بود. مفهوم ورزش در همه مدارس و در همه مقاطع به کار گرفته شد و بدین ترتیب یادگیری مهارتهای حرکتی و تکنیک های ورزشی به عنوان هدف اصلی تربیت بدنی برای همه افراد در نظر گرفته شد .دهه ۱۹۷۰ به عنوان دهه طلایی برای تربیت بدنی در آلمان به شمار می رود، نه به دلیل آنکه مفهوم جدیدی برای تربیت بدنی مطرح شد، بلکه به دلیل توسعه چند جانبه که برای تربیت بدنی در نظر گرفته می شود، از جمله ساخت تاسیسات ورزشی سالن ورزشی و استخر شنا و افزایش تعداد معلمان متخصص و همچنین اختصاص سه یا چهار درس در هفته برای درس تربیت بدنی.
دیویس[۴] (۱۹۹۷) در مقاله خود به بررسی اهداف و اجرای برنامه درسی ملی تربیت بدنی در چین پرداخته و رابطه بین تربیت بدنی و ورزش را در کشور چین توصیف کرده است. اطلاعات این مقاله از طریق تبادل اطلاعات و مصاحبه با افراد متخصص از جمله برنامه ریزان درسی جمهوری خلق چین بدست آمده است. چین جزء کشورهایی است که موفقیتها و نتایج قابل توجهی در مقایسه با کشورهای دیگ در زمینه تربیت بدنی مدارس بدست آورده است. برنامه درسی تربیت بدنی در چین به نتایج مطلوبی درتربیت بدنی دست یافته است و این درحالی است که تجهیزات آنان قدیمی است و وسایل ورزشی اندکی در اختیارآنان است. دولت چین بر اهمیت تربیت بدنی به منظور افزایش عمر و زندگی لذت بخش تأکید می کند. از ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۴ متوسط عمر مورد انتظار از ۳۵ سال به ۷۴ سال افزایش یافته است. چینیها این تغییر را به سبب تأکید بر برنامههای تربیت بدنی می دانند. دو جنبه بی همتا در برنامه درسی ملی در چین عبارت است ازآزمون آمادگی جسمانی در بین دوره های تحصیلی و رابطه متعادل تربیت بدنی و ورزشی، آزمون آمادگی جسمانی موجب میشود مسئولیت پذیری برای برنامه های تربیت بدنی مدارس فراهم شود و همچنین آگاهی نسبت به اهمیت آمادگی جسمانی برای اعضای دیگر جامعه ایجاد شود.
در چین به تربیت بدنی و ورزش به اندازه تقریباً برابر اهمیت داده شود و این مثال خوبی است برای نتایج بسیاری که ورزشکاران در سایه اهمیت تربیت بدنی در مدارس کسب کردهاند.
طبق نظر دیویس نکاتی که از بررسی برنامه درسی تربیت بدنی در چین میتوان در نظرگرفت مواردی شامل نیازهای تربیت بدنی است:
نیاز به هماهنگی برنامه درسی در دوره های مختلف؛
نیاز به فعالیت جسمانی روزانه؛
نیاز به بکارگیری معلمان تربیت بدنی متخصص؛
نیاز به انعطاف پذیری در ارائه برنامه درسی؛
نیاز به ارزشیابی آمادگی جسمانی؛
و نیاز به آگاه کردن جامعه نسبت به فواید فعالیت جسمانی؛
فیل مورگان[۵] (۲۰۰۲) در مقالهای تحت عنوان «ادراک معلمان تربیت بدنی» درباره درس تربیت بدنی،یک تحلیل از رویکردها و دیدگاه های عملی به بررسی پرداخت. او میگوید دیدگاه معلمان در تدریس با دامنه وسیعی از تجارب موثر از نگرشها درباره ی روش های تدریس بستگی دارد. وجود برنامه های تربیت بدنی و کیفی به طور گستردهای روی روش تدریس که از سوی معلمان با مسئولیت پذیری پذیرفته و ارزشگذاری می شود بستگی دارد. این مقاله روی کاربرد چهار ساختار متفاوت نگرشها و عقاید برای اندازه گیری دیدگاه متخصصین (تعداد۱۹۶) و غیر متخصص (۴۸۵نفر) درباره تدریس تربیت بدنی در دوره ابتدایی گزارش می دهد.داده ها از ۵۷۰ معلم کارآموز در پایه دو سه و چهار در دانشگاه پوکاستل و ۱۱۱ معلم دائم از مدارس خصوصی ایالت در ولز جنوبی جمع آوری شده است. تعامل بین جنس ،سال و تخصص برای شاخص نگرش تحقیق شده است. همان طور که در فرضیه آمده معلمان غیرمتخصص نمره پایینتری از متخصصین در شاخص ها بدست آوردند. همچنین اختلاف معنی دار بین معلمان دائم و معلمین کارآموز را نشان داد.
چیدزوی و همکاران (۲۰۰۹) کیفیت برنامه درسی برای کودکان در طبقهی وسیعی از فعالیت‎ها مثل رقص، بازیها، فعالیت‎های ژیمناستیک، شنا و میزان امکان فعالیت در فضاهای باز و پرماجرا از دیدگاه معلمین مورد بررسی قرار دادند، اطلاعات بدست آمده از این ارزیابی در طراحی و پیاده سازی مطلق برنامه درسی تربیت بدنی در این کشور مورد توجه قرار گرفت.
یو[۶] (۲۰۱۱) در کشور کره جنوبی برنامه درسی تربیت بدنی از دیدگاه معلمان ورزشی را در چهار حیطه مورد بررسی قرار دادکه عبارتند از:۱ـ موانع شخصی ۲ـ موانع زیست محیطی ۳ـ موانع حرفه ای ۴ـ موانع نهادینه شده در درس تربیت بدنی و از طریق نتایج آن ماهیت برنامه درسی برای تغییر و ساخت یک برنامه درسی جدید در سطح ملی را فراهم نمود.
۲-۴- جمع بندی
با نگاهی به تحقیقات انجام شده در داخل کشور ،می توان دریافت که با گذشت چندین سال از تحقیقات انجام شده در مورد تربیت بدنی مدارس، متاسفانه مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات از جمله وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی و بودجه به نسبت تعداد دانش آموزان از سال ها قبل تا کنون هنوز هم وجود دارد.
همچنین نگرش والدین به درس ورزش نامطلوب است و والدین پیشرفت های ورزشی فرزندان خود را در مقایسه با سایر دروس تعقیب نمی کنند.
گرچه در پیشینه تحقیقات داخلی مشکلات دیگری از جمله کمبود اطلاعات علمی معلمان تربیت بدنی و کمبود معلمان تربیت بدنی متخصص و کارآمد نیز وجود داشته ولی این مشکل در سال های اخیر با استخدام بیش از ۷۰۰۰ معلم تربیت بدنی در سراسر کشور (۶۰۰ معلم تربیت بدنی در کرمان) تا حدودی حل شده، به طوری که در یافته های تحقیق عنوان شد که مدیران و معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی کیفیت آموزشی دبیران در مدارس را در سطح مطلوب و خوبی عنوان کردند.
یافتهها نشان داد که معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی و غیردولتی ،در استفاده از شیوه های انگیزشی موثر (فیلم و وسایل کمک آموزشی) در تدریس، سازماندهی دانش آموزان به طور مناسب برای فعالیتهای کلاسی، طرح ریزی وسایل و نوع مهارتهای آموزشی با توجه به استعداد بدنی، ذهنی و سنی دانش آموزان، شرکت دادن دانش آموزان با میل و رغبت در فعالیتهای کلاسی، توجه به طرح درس در روش تدریس، استفاده مناسب از امکانات موجود، توانایی کافی در کنترل و اداره کلاس، حضور منظم و با لباس ورزشی در سر کلاس، توانایی آموزش و اجرای طرح های ملی(طناورز، تنیس روی میز و دوومیدانی) در سطح مطلوب وخوبی هستند و این بیانگر تخصص و کارآمدی معلمان تربیت بدنی می باشد.همچنین نظارت مسئولین و مدیران بر کار معلمان و اجرای درس تربیت بدنی پیشرفت چشمگیری داشته که شاید علت آن اجباری شدن طرحهای ملی در برنامه درس تربیت بدنی باشد که از سال ۱۳۸۹ تصویب شد. امید است با سعی و تلاش در جهت شناخت مشکلات، نارسایی ها و کمبود های اجرایی درس تربیت بدنی در سطح کل کشور، از سوی مسئولان محترم اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نسبت به برنامه ریزی صحیح و رفع مشکلات و کاستی ها اقدامات لازم صورت گیرد. ان شالله نتایج این تحقیق نیز مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر مثبتی در پیشرفت ورزش کشور داشته باشد.
فصل سوم:
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی شهر کرمان انجام گرفته است. لذا در این فصل روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، شیوه جمع آوری اطلاعات و روش های تجزیه و تحلیل آماری داده ها مطرح شده است.
۳-۲- روش تحقیق
با توجه به ماهیت پژوهش، تحقیق از نظر روش پیمایشی است که به صورت میدانی در شهر کرمان انجام گرفته است و از نظر هدف کاربردی است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی مشغول به خدمت در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ در شهر کرمان بود. بر اساس اطلاعات اخذ شده از اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تعداد ۱۰۳ دبستان ابتدایی دخترانه در شهر کرمان است که شامل ۶۲ مدرسه دولتی و ۴۱ مدرسه غیردولتی میشود.
۳-۴- نمونه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
نظر به اینکه تعداد جامعه آماری زیاد نیست روش نمونه گیری به صورت تمام شمار بود. که بر اساس اطلاعات اخذ شده از اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تعداد۱۰۳ دبستان ابتدایی دخترانه در شهر کرمان است که شامل ۶۲ مدرسه دولتی و ۴۱ مدرسه غیردولتی می شود.بدین ترتیب تعداد ۱۰۳ معلم تربیت بدنی و۱۰۳ مدیر مدرسه در این پژوهش شرکت کردند.
۳-۵- ابزار تحقیق
جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ای به منظور ارزیابی عوامل آموزشی درس تربیت بدنی در شهر کرمان استفاده گردید. جهت تنظیم پرسشنامه یاد شده ابتدا بر اساس مطالعه جامع از تحقیقات و متون علمی مرتبط با بحث، عوامل مورد نظر شناسایی شد و تحت نظر استاد راهنما و استاد مشاور، پرسشنامه مورد نظر تنظیم گردید. سپس جهت بررسی روایی پرسشنامه از نظر اساتید مدیریت که خود در این زمینه صاحب نظر بودند استفاده گردید و پرسشنامه ها پس از اجراء نقطه نظرات اساتید، در تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند روایی سوالات بر اساس سیگمای شمارشی ۹۰/۰ بدست آمد.پایایی ابزار تحقیق با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردیدکه (۸۴/۰α=) بدست آمد که می توان گفت ابزار تحقیق دارای پایایی میباشد.
۳-۵-۱ سوالات اطلاعات فردی
در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده،این پرسشنامه توسط محقق تهیه شده که شامل متغیر های عینی مانند سن، مدرک تحصیلی، سابقه تدریس درس تربیت بدنی، نوع مدرسه، تعداد کارت های مربیگری و داوری و سابقه و سطح قهرمانی بود.
۳-۵-۲ پرسشنامه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی
در این مطالعه شش مولفه انتخابی تاثیر گذار شامل: ۱- امکانات ورزشی (سوالات ۱ الی ۳ +جدول انتهای پرسشنامه)،۲- وضعیت مالی (سوالات ۴ الی ۶) ، ۳- کیفیت آموزشی دبیران (سوالات ۷ الی ۱۸)،۴- کنترل و نظارت مسئولین (سوالات ۲۷ ال ۳۱)، ۵- همکاری والدین دانش آموزان (سوالات ۱۹ الی ۲۱)،۶- وضعیت اجرای طرحهای ملی(سوالات ۲۲ الی ۲۶) مورد بررسی قرار گرفت. در این پرسشنامه از مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شده که عدد ۵ نشانه بالاترین و عدد ۱ نشانه کمترین درجه موافقت مطرح شده می باشد.
۳-۶- متغیرهای تحقیق
امکانات (وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی)، وضعیت مالی، کیفیت آموزشی دبیران تربیت بدنی، همکاری والدین دانش آموزان، ویژگی های فردی معلمان، وضعیت اجرای طرح های ملی، مسایل اجرایی و نظارت مسئولین.
۳-۷- روش های جمع آوری اطلاعات
جهت گردآوری اطلاعات لازم پیرامون مبانی نظری موضوع مورد پژوهش یعنی ارائه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی و نیز پیشینهی پژوهش در این حوزه، از روش مطالعهی کتابخانهای و جستجوی اینترنتی استفاده گردید، بدین صورت که با مطالعه ی کتاب ها، رساله ها و مجلات علمی - پژوهشی مرتبط با موضوع، اقدام به نتبرداری و خلاصه نویسی از مطالب گردید و استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از نمونه های پژوهشی نیز از روش میدانی و از پرسشنامهی بسته پاسخ در ارتباط با ارائه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی تهیه گردیده، استفاده گردید، که پژوهش گر پس از انتخاب نمونه ها، با مراجعهی حضوری به مدارس و با کمک دوستان ،پرسش نامه را در اختیار یکایک نمونه ها قرار داده و پس از ارائه توضیحات لازم، پرسشنامهی لازم را معرفی و راهنماییهای لازم را جهت پاسخ گویی به آنها ارائه کرد و در پایان پرسش نامههای تکمیلی را شخصاًاز پاسخ دهندگان تحویل گرفته و جمع آوری نمود.
۳-۸- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تحلیل داده های این تحقیق از روش های آماری توصیفی و استنباطی (از طریق نرم افزار SPSS) استفاده گردید.
آمار توصیفی: برای محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و رسم جداول و نمودارها از روش های آماری توصیفی استفاده گردید.
آمار استنباطیبرای بررسی و مقایسه برخی روابط و تفاوت معناداری بین پاسخ ها از آزمون تی مستقل و آزمون ناپارامتریک من ویتنی استفاده شده است، جهت بررسی توزیع داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...