نقشه راه صنعت[۶۹]: ارزیابی نیازهای آینده بازار در محدوده‌ای از فن‌آوری و تعیین استراتژی R&D برای رسیدن به نیازها.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نقشه راه علم[۷۰]: برای انتخاب فن‌آوریبحرانی آینده از میان بقیه بکار می‌رود.
نقشه راه محصول[۷۱]: بوسیله شرکت ها برای شناسایی فرایند فن‌آوری و محاسبه شانس و ریسک‌پذیری گسترش یک محصول یا خدمات خاصی بکار می‌رود.
نقشه راه برنامه[۷۲]: بوسیله دولتها یا ارگانهای خصوصی برای تعیین چگونگی اثرگذاری مسائل پیش‌آمده بر جهت استراتژی یک برنامه طولانی مدت بکار می‌رود.
۲-۱۳ تحقیقات انجام شده در داخل کشور

شعبانی بهار(۱۳۹۱) در تحقیقی تحت عنوان تدوین راهبردی درونی و بیرونی اداره کل استان همدان پرداخت. در این تحقیق که به روش کمی و کیفی صورت گرفت، با بهره گرفتن از روش دلفی پرسشنامه محقق ساخته در بین ۶۷ نفر شامل رئیس ، معاونان، کارشناسان و روسای هیات ها صورت گرفت نتایج نشان داد استان همدان از نظرعوامل درونی و بیرونی نقاط قوت و فرصت های بیشتری در زمینه ورزش همگانی دارد.
جوادی پور (۱۳۹۰) درتدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزش های همگانی که بامدیران، کارشناسان، و دست اندرکاران ورزش همگانی کشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسیدند (حرکت به سوی ایرانی فعال، شاداب، سالم تا سال ۱۴۰۴ باپوشش ۵۰% از افراد جامعه.
ایمانی(۱۳۸۹)دربرنامه راهبردی فدراسیون گلف ج اا که بامدیران،کارشناسان،ودست اندرکاران ورزش گلف کشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسیدند (توسعه گلف ومینی گلف درسطح کشور، تقویت ابعادهمگانی شدن ورزش گلف و مینی گلف،ت قویت ابعاد پرورشی،و…
کشتی دار(۱۳۸۹)دربرنامه جامع توسعه ورزش والیبال درایران که بامدیران،کارشناسان،ودست اندرکاران ورزش والیبال کشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسید(دو شیوه کمی وکیفی کمبودها بر اساس اطلاعات موجود استانها و نرخ رشد و ضریب پیشرفت دربرخی متغیرها درنظر گرفته شد.
سیف پناهی (۱۳۸۸) در پژوهشی که با عنوان طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش قهرمانی استان کردستان صورت گرفت به این نتیجه رسید که جایگاه استراتژیک ورزش قهرمانی استان کردستان در منطقه WT قرار دارد و مسئولین ورزش استان به خصوص اداره کل تربیت بدنی باید برنامههای خود را بر برطرف کردن نقاط ضعف و تهدیدهای ورزش قهرمانی متمرکز کنند.
غفرانی (۱۳۸۷) در تحقیقی تحت عنوان طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی و قهرمانی استان سیستان و بلوچستان به این نتیجه رسید که جایگاه استراتژیک ورزش قهرمانی در استان سیستان و بلوچستان در منطقه WT قرار دارد. وی همچنین به نتایجی به شرح ذیل دست یافت:
مهمترین راهبردهای اولویتبندی شده استان سیستان و بلوچستان
تدوین استراتژی توسعه ورزش قهرمانی
ایجاد نظام استعدادیابی مناسب با توجه به الگوهای موفق و مناسب
افزایش مشارکت بخش خصوصی در سرمایهگذاری در بخش ورزش
رونق صنایع ورزشی و صنعت ورزش
ایجاد فرهنگ ورزش
تقویت بنیه مالی ورزشکاران
خبیری (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان برنامه ریزی راهبردی فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید که مهمترین مشکلات موجود در زمینه زیر ساختها، نیروی انسانی تمام وقت، اعتبارات و هزینه های سنگین در بخش تیمهای ملی و مسابقات است. این بررسی نشان میدهد که عوامل پشتیبانی، عمدهترین مسئله در فدراسیون تکواندو بوده، لیکن از نظر کلی پتانسیل قابل قبولی در فدراسیون تکواندو موجود است. همچنین در این تحقیق، بررسیها نشان میدهد در صورتی که بتوان با حمایت و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بسته های حمایتی مناسبتری فراهم نمود و فدراسیون نیز با تلاشی مستمر نسبت به ارتقای وضعیت موجود اقدام نماید، میتواند به رشدی پایدار دست یافته و همچنان یکی از مدال آوران پر افتخار در کنار سایر فدراسیونهای ملی کشور باقی بماند.
همتینژاد (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان برنامه ریزی راهبردی فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید نقاط قوت یا فزونی درونی باعث تقویت راهبردها شده و نقاط ضعف یا کاستی درونی فدراسیون با انجام هر یک از راهبردهای مربوطه به فزونی تبدیل خواهد شد و همچنین در صورت عملی کردن راهبردهای مرتبط هر یک از تهدیدها به فرصت تبدیل خواهد شد.
خسرویزاده (۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان مطالعه و طراحی برنامه استراتژیک کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به نتایجی رسید که نشان داد موقعیت استراتژیک کمیته ملی المپیک به گونه است که میتواند از قوتها و فرصتهای موجود حداکثر استفاده را بنماید و غالب استراتژیهای انتخابی آن از باکس SO باشد. با این وجود، کمیته ملی المپیک میتواند بر حسب شرایط موجود از استراتژیهای ST،WT و WO نیز استفاده نماید.
ممتازبخش(۱۳۸۷). به بررسی راهکارهای توسعه ورزش همگانی بانوان شاغل در نیروی انتظامی پرداخت. در این تحقیق که باستفاده از پرسش نامه محقق ساخته برروی ۲۸۸ نفر از زنان شاغل صورت گرفت نتایج نشان داد، بر اثر بخشی راهکارهای مدیریتی، آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی ، اقتصادی بر ارتقای ورزش همگانی آنان بود ودر نهایت به ترتیب ۵ راهکار تامین فضای مناسب، تامین حداقل امکانات ، تشویق افراد فعال، تامین رفاه اقتصادی و تامین زمان اختصاصی آزاد به ورزش همگانی گزارش شد.
گودرزی (۱۳۸۶) در تحقیقی با عنوان طراحی و تدوین نظام جامع ورزش کشتی کشور نشان داد که سهم ورزش کشتی ایران در زمینه های قهرمانی و جهانی بسیار زیاد است، به نحوی که طی سالهای ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۴ میلادی از مجموع ۴۰ مدال کسب شده در المپیک ۲۸ مدال سهم کشتی و سهم سایر رشته ها ۱۲ مدال بوده است. همچنین در این تحقیق مشخص شد استان خوزستان با ۳۹ سالن ویژه برای کشتی بدون احتساب تهران (با ۱۹۰ سالن) رتبه نخست در کشور و استان کهکیلویه و بویراحمد با ۲ سالن پایینترین رتبه را داشتند. تعداد مربیان موجود در کشور (در هر سه درجه ۱، ۲ و ۳) ۲۰۵۱ نفر میباشد که از مجموع این تعداد ۱۴۶۰ نفر فعال و بقیه غیر فعالند. بخش دیگری از نیروی انسانی درگیر در امر کشتی داوران میباشند که از نظر تعداد در میادین بین المللی و طبق گزارش فیلا با تعداد ۱۴۶ داور درجه ۱، ۲ و۳ بیشترین تعداد را در بین کلیه کشورهای جهان دارا هستیم. جایگاه کشتی در میان سایر ورزشها در استانهای کشور بسیار جایگاه مناسبی است که این نکته در تحلیل SWOT و در بخش نقاط قوت نیز تأیید گردیده است.
خسرویزاده و همکاران (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و تنگناها و چالشهای فراروی آن به این نتیجه رسیدند که کمیته با ضعف ابهام مسئولیت در ورزش قهرمانی و تهدیدات اطلاع ناکافی جامعه و برخی مسئولان از جایگاه حقوقی آن، فقدان انسجام و همکاری بین سازمانهای ورزشی و در مجموع با چالش جایگاه حقوقی شفاف در ورزش مواجه است. همچنین نتایج نشان داد کمیته ملی المپیک با چالش تأثیر مسائل سیاسی بر عملکرد سازمانهای ورزشی مواجه است.
از دیگر نتایج این پژوهش این بود که کمیته ملی المپیک با ضعف نداشتن برنامه حمایت از ورزشکاران و مربیان نخبه و تهدید فقدان سیستم مناسب گزینش، حفظ و ارتقای مربیان نخبه ورزش کشور و در مجموع با نداشتن برنامه جامع حمایت از ورزشکاران و مربیان نخبه مواجه است، همچنین با ضعفهای متناسب نبودن ساختار سازمانی با مسئولیتهای آن، استفاده اندک از توان و ظرفیت کمیسیونهای تخصصی و کمبود رضایت شغلی و انگیزش کارکنان در حیطه ساختار سازمانی و منابع انسانی مواجه است.

خبیری وهمکاران(۱۳۸۶)دربرنامه ریزی راهبردی توسعه تکواندو ج اا که بامدیران،کارشناسان،ودست اندرکاران ورزش تکواندوکشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسیدند(بهره گیری از نقاط قوت شناسایی شده میتواند به انجام رسالت ووظایف آن کمک شایانی نماید.
رشیدی در سال ۱۳۸۶ تحقیقی تحت عنوان توصیف ورزش همگانی استان همدان و راهکارهایی جهت توسعه آن انجام داد که نتایج تحقیق وی عبارتند از:
وضعیت موجود ورزشهای همگانی با توجه به میانگینهای بدست آمده از طیف لیکرت پائینتر از حد متوسط میباشد و در وضعیت مطلوبی نیست و میبایست چه از نظر نیروهای انسانی، منابع مالی، عوامل فرهنگی و اطلات و ارتباطات مورد حمایت قرار گیرد. اکثریت متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق در رابطه با هیاتهای ورزش همگانی استان همدان از حمایت سازمان تربیت بدنی برخورداری کامل را ندارند.
امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این هیاتها نسبت به مردم شهرها خیلی در سطح پائین میباشد(۲۴).

آقاسی(۱۳۸۲)دربررسی زمینه هاوشرایط تحقق برنامه ریزی استراتژیک درآموزش وپرورش به این نتیجه رسیدندکه درسازمان آموزش وپرورش نوعی ناآگاهانه ومقاومت درموردتوافق ومشارکت وجودداردکه بین تصمیم گیرندگان،برنامه ریزان وکارشناسان آموزش وپرورش نگرش منفی نسبت به توافق درموردبرنامه ریزی ومشارکت داشتن افرادذینفع درتصمیم گیری وبرنامه ریزی به چشم می خوردوچون یکی ازمهمترین زمینه هادرتحقق برنامه ریزی استراتژیک توافق ومشارکت است،درنتیجه یک تهدیدجدی برای آموزش وپرورش محسوب میشود.پس مهمترین چالش دررابطه باتحقق برنامه ریزی استراتژیک افزایش سطح مشارکت پذیری افرادوگروههادربرنامه ریزی آموزشی است که باواگذاری اختیاربه استانها می توان به افزایش مشارکت کمک کرد.
نظام جامع تربیت بدنی و ورزش(۱۳۸۲) در قالب ۴ مؤلفه اصلی و ۱۱ مؤلفه پشتیبان طراحی شده است. مؤلفه های پشتیبان، خود به دو دسته پشتیبانی سخت و نرم دسته بندی شده اند. به طوری که برای توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور ۴ حیطه اصلی در نظر گرفته شده است که عبارت اند از ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش تعلیم و تربیتی، و ورزش حرفه ای. همچنین برای توسعه این مؤلفه ها، ۱۱ مؤلفه پشتیبان نیز در نظر گرفته شده است. این مؤلفه ها عبارت اند از توسعه محیط حقوقی، توسعه منابع مالی،توسعه منابع انسانی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه فرهنگ ورزش، توسعه نهاد ها، توسعه مدیریت و برنامه ریزی، توسعه استاندارد و ارزیابی، توسعه علمی پژوهشی، توسعه امکانات و زیرساخت ها و توسعه تجهیزات. به منظور تحقق چشم اندازهای تعیین شده در هر یک از مؤلفه های اصلی و پشتیبان نظام جامع، راهبرد هایی معین شده است. به عنوان نمونه راهبردهای استخراج شده در مؤلفه ورزش قهرمانی به صورت زیر می باشد:۱ - توسعه کمی و کیفی نظام استعداد یابی و پرورش ورزشکار۲ - توسعه کمی و کیفی نظام رقابت در ورزش قهرمانی۳- اصلاح ساختار ملی ورزش قهرمانی۴ - علمی کردن ورزش قهرمانی ۵- گسترش مشارکت بخش های غیر دولتی در ورزش قهرمانی ۶- تربیت فراگیر منابع انسانی. بر اساس برنامه چشم انداز توسعه فوتبال آسیا برای تدوین برنامه استراتژیک فوتبال هر کشور، مؤلفه های مختلفی در نظر گرفته شده است. این مؤلفه ها عبارتند از: مدیریت (فدراسیون ها و باشگاهها)، بازاریابی، رشد و توسعه جوانان، آموزش مربیان، داوران، پزشکی ورزشی، رقابت ها، زنان، فوتسال، رسانه ها، هواداران لازم به ذکر است هر یک از مؤلفه های ۱۱ گانه فوق، خود دارای چندین مؤلفه فرعی است. تحقق مأموریت های تدوین شده در هر یک از ۱۱ مؤلفه اصلی برنامه چشم انداز آسیا، مستلزم برقراری اهداف کلان[۷۳] در قالب هر یک از آن ها است. به بیان دیگر در هر مؤلفه یک مأموریت و برای هر مأموریت چند هدف کلان تدوین شده است.
غلامعلی محمد علیپور (۱۳۸۲) تحقیق با عنوان بررسی وضعیت ورزش همگانی کشور و سیر عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی پرداخته است. در این تحقیق مشخصات اعضای هیات های ورزشی ورزش های همگانی و همچنین وضعیت کمیته های فعال هریک از هیات های ورزش همگانی مورد بررسی و توصیف قرار گرفته بود در اطلاعات مربوط به امکانات و تاسیسات هیات ورزش های همگانی استان ها وضعیت محل اداری برای هیات ورزش همگانی که اکثریت استان ها فاقد مکان اداری هستند ۶۰%.اطلاعات مربوط به برگزاری همایش ها و مسابقات ورزش های همگانی استان ها نشان داد که بیشترین تعداد همایش در سال ۸۱ در حدود ۳۱% و کمترین ۱۳۷۲، ۸/۹% بیشترین تعداد نفرات شرکت کننده ۱۹۴۲۲ نفر در سال ۸۱ در حدود ۳۰% و کمترین نفرات شرکت کننده در سال ۷۲ با درصدی ۴/۵ % می باشد.
کریمی (۱۳۸۱) در پایان نامه خود تحت عنوان بررسی میزان کار بست مؤلفه های مدیریت استراتژیک در مدارس متوسطه شهر اصفهان به این نتیجه رسید که میزان توجه و اعمال هر یک از مؤلفه های پنجگانه پژوهشی بیش از حد متوسط در مدارس متوسطه شهر اصفهان بوده است و بیشترین توجه به مؤلفه شماره دو یعنی تبادل اطلاعات میان مدیران آموزشی به فرایندهایی که مدارس را قادر میسازد، استراتژیهای خود را مشخص و اولویتها را تنظیم نمایند، بوده است.(۷)
عابدی در سال ۱۳۸۰ تحقیقی تحت عنوان بررسی وضعیت کمّی و کیفی ورزش و تربیت بدنی استان مرکزی از دیدگاه مسئولین و مربیان ورزش انجام داده که نتایج تحقیق وی عبارتند از: اکثر مسئولین و مربیان ورزش اظهار داشتهاند که اماکن و تجهیزات ورزشی موجود نسبت به ورزشکاران تحت پوشش از لحاظ کمّیت و کیفیت در حد مطلوبی نیست. با توجه به نتایج بدست آمده نسبت مربی به ورزشکار برای آقایان (یک دویست و نود و نهم) و برای خانمها (یک پنجاهام)در مقایسه با شاخص استاندارد (نسبت مربی به ورزشکار یک شصتام) این استان با کمبود شدید مربی روبرو است. با توجه به شاخص استاندارد (سرانه فضای ورزشی روباز برای هر ورزشکار ۴ متر مربع و فضای ورزشی سرپوشیده ۲ متر مربع) نتایج تحقیق نشان میدهند که در زمینه فضای ورزشی روباز شهرهای تفرش، شازند، زرند، اراک، و در ضمینه فضای ورزشی سرپوشیده به غیر از شهرستانهای ساوه بقیه شهرهای استان با کمبود مواجه هستند. در ارتباط با ورزشهای همگانی نتایج به دست آمده نشان میدهند (اکثر مسئولین تربیت بدنی عنوان نمودهاند) که ورزشهای همگانی در منطقه تحت سرپرستی اجرا نمیشود (۴/۵۸%) و آنها مشکلات عمده را به ترتیب:
الف) عدم علاقه مندی و استقبال مردم
ب) کمبود مربیان و متخصصان کارآمد
ج) کمبود فضای ورزشی
د) شرایط نامناسب آب و هوا عنوان نمود.

آفرینش خاکی، اکبر (۱۳۷۸) تحقیقی با عنوان : مقایسه دیدگاه های هیات علمی تربیت بدنی، مربیان و مدیران و ورزشکاران در مورد عوامل موثر در توسعه ورزش همگانی کشور انجام داده است.
در این تحقیق ضمن بررسی دیدگاه های اعضاء هیات علمی تربیت بدنی، مدیران ، مربیان و ورزشکاران نسبت به عوامل توسعه ای ورزش همگانی مورد بررسی قرار گرفته است که در قسمت اول این تحقیق ضمن بررسی و توصیف ویژگیهای فردی هر یک از چهار گروه ذکر شده از لحاظ سنی ، تحصیلات ، سابقه کاری به ذکر عوامل توسعه ای در این ورزش پرداخته است که ناآگاهی از اثرات ورزش با ۳۶۰ امتیاز، مشکلات اجتماعی با ۳۴۴ امتیاز ، کمبود نیروی انسانی با ۲۵۸ امتیاز ، کمبود وقت با ۱۴۸ امتیاز و وسایل و مشکلات فرهنگی با ۷۴ امتیاز عنوان کرده اند. ورزشکاران مشکلات موجود در راه توسعه ورزش همگانی را به ترتیب شامل مشکلات اقتصادی با ۱۶۶۲۱ امتیاز، کمبود امکانات با ۱۵۱۱۰ امتیاز، کمبود پایگاه های ورزش صبحگاهی ۱۳۰۰۹ امتیاز، وضعیت بودجه ورزشی با ۷۵۱۰ امتیاز، مشکلات اجتماعی با ۵۹۱۲ امتیاز، گرانی شهریه های ورزشی با ۴۴۳۴ امتیاز، وسایل و مشکلات فرهنگی با ۲۹۴۲ امتیاز و ناآگاهی از اثرات ورزش با ۱۴۶۴ امتیاز عنوان کرده اند.

کارگر در سال ۱۳۷۵ تحقیقی تحت عنوان بررسی وضعیت جاری تربیت بدنی در سراسر کشور و شناخت مشکلات و تنگناهای آن از دیدگاه مسئولین تربیت بدنی استانها، شهرستانها و مناطق مختلف انجام داده و در این تحقیق به بررسی و شناخت وضعیت جاری ورزش و تربیت بدنی در سراسر کشور و ارائه تصویری روشن از نقاط قوت و ضعف آن پرداخته است. روش اجرای تحقیق ارائه پرسشنامه به مسئولین تربیت بدنی استانها، شهرستانها، مناطق بود. که نتایج دریافت شده از تحقیق عبارتند از:
اماکن ورزشی ویژه زنان ورزشکار، جوابگوی درخواست آنان نیست و با جمعیت زنان همخوانی ندارد. بیشتر رشته های ورزشی که مورد استقبال مردم قرار میگیرند به ترتیب عبارتند از: فوتبال، کشتی و والیبال
عمدهترین مشکلات موجود در برگزاری مسابقات ورزشی به ترتیب عبارتند از:
الف) کمبود بودجه
ب) کمبود اماکن و تأسیسات ورزشی
ج) کمبود وسایل و تجهیزات مورد نیاز به منظور برگزاری مسابقات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...