در این تحقیق برای سنجش روایی از سه تکنیک شامل: به ترتیب تکنیک دلفی، متوسط واریانس استخراجی و روایی منفک استفاده شده است. بدین صورت که پس از آن­که به روش دلفی روایی پرسش­ها سنجیده شد. با بهره گرفتن از نرم­افزار PLS متوسط واریانس استخراجی و روایی منفک متغیرهای تحقیق نیز محاسبه شد. ذیلاً به هر یک از روایی­های مذکور به اختصار اشاره می­ شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

دلفی یکسری از راندهای پیمایشی یا پرسش­نامه­ای بوده که با پرسش­نامه اولیه، پرسش­نامه راندهای بعدی را نیز شکل می­دهد. و باید در مرحله طراحی تحقیق در مورد آن تصمیم گرفته شود. در مورد سؤال اولیه پیوستاری از سؤالات متمرکز تا وسیع (معمولاً وسیع و باز پاسخ) بکار رفته است. اما در مواردی که راهنمایی شرکت کنندگان نسبت به موضوع خاص هدف باشد سؤالات متمرکز و دارای ساختار استفاده می گردد. در این پژوهش در تکنیک دلفی از سؤال­های متمرکز ساختار یافته استفاده شد. در خصوص تعداد و نحوه انتخاب متخصصین شرکت­کننده در تکنیک دلفی هیچ قانون قوی و صریحی وجود ندارد و تعداد آنها وابسته به فاکتورهای: هموژن یا هتروژن بودن نمونه، هدف دلفی یا وسعت مشکل، کیفیت تصمیم، توانایی تیم تحقیق در اداره مطالعه، اعتبار داخلی و خارجی، زمان جمع­آوری داده­­ها و منابع در دسترس، دامنه مسأله و پذیرش پاسخ است و به­منظور بررسی روایی محتوایی و صوری، پرسش­نامه­ محقق ساخته به صورت ساختار یافته با ۷۰ پرسش به صورت هدفمند در اختیار ۱۰ نفر از صاحب­­نظران و متخصصان امر که دانش و تجربه در حوزه مورد نظر را داشتند، شامل: ۳ نفر از اسـاتید دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی گروه صنعتی، ۳ نفر از اساتید گروه مدیریت دانشگاه علوم انتـظامی دانشکده اداری و پشتیبانی و ۴ نفر از مدیران ارشد راهـور قرار گرفت. پس از اجرای ۲ راند اصـلاحات لازم در سؤال­ها به­عـمل آمد و با حذف ۴ پرسش روایی صـوری و محتوایی ۶۶ سؤال پرسش­نامه بوسیله متخصصین تأیید گردید. نظر صاحب­نظران در خصوص روایی آن مثبت بوده است.[۳۱۴] بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که پرسش­نامه­ مورد استفاده در تحقیق، دارای روایی محتوایی[۳۱۵] و صوری[۳۱۶] کافی می‌باشد. جهت بررسی روایی سازه پژوهش حاضر به بررسی همسانی درونی سؤالات از طریق محاسبه پایایی پرداخته شد که نتایج در جدول (۳-۳) شاخص‌های روایی، پایایی گزارش شده است[۳۱۷].
در خصوص روایی منفک و روایی با شاخص متوسط واریانس استخراجی نتایج در جدول (۳-۳) نشان می­دهد که متغیرهای تحقیق از روایی لازم برخوردارند.
ب) سنجش پایایی ابزار اندازه ­گیری
یک‌ ابزار معتبر و پایا ابزاری‌ است‌ که‌ دارای‌ ویژگی‌ تکرارپذیری‌ و باز پدیدآوری‌ باشد، یعنی ‌بتوان‌ آن‌ را در موارد متعدد بکار برد و در همه‌ موارد نتایج‌ یکسان‌ تولید کرد. در واقع‌ پایایی، همبستگی‌ آزمون‌ با خودش‌ است‌ (لین[۳۱۸]، ۱۹۸۹؛ برنان[۳۱۹]، ۲۰۰۶؛ نانالی[۳۲۰] و برنشتاین[۳۲۱]، ۱۹۹۴).
برای سنجش پایایی پرسش­نامه ازضریب آلفا کرونباخ و ضریب پایای ترکیبی استفاده شده است. ضریب الفا کرونباخ در دو مرحله محاسبه شد. در مرحله اول پرسش­نامه به صورت پایلوت در جامعه آماری به صورت تصادفی بین ۲۵ نفر از جامعه آماری توزیع شد که ۱۸ نفر پرسش­نامه را تکمیل و عودت دادند. پس از جمع­آوری به­منظور محاسبه ضریب اعتبار یا پایایی پرسش­نامه ساخته شده توسط محقق، از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. که ضریب پایایی ۶۶ سؤال پرسش­نامه در سطح اطمینان ۹۹% رقم ۸۸۴۲% حاصل شد. مرحله بعدی پرسش­نامه، پرسش­نامه نهایی شده بوسیله محقق در جامعه آماری با روش نمونه گیری تصادفی توزیع شد. نتایج محاسبات بعمل­آمده از پرسش­نامه اصلی توزیع شده در بین ۲۰۰ نفر از جامعه نمونه حاکیست که ضریب آلفا کرونباخ کل پرسش­نامه (۶۶ سؤال) در سطح اطمینان ۹۹% رقم ۹۶۱% بدست آمد. نتایج ضریب الفای کرونباخ و ضریب ترکیبی پرسش­نامه نهایی تحقیق در جدول (۳-۳) نشان می­دهد که ابزار اندازه ­گیری تحقیق از پایایی خوبی برخوردار است.
۱۰-۳ اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری
قبل از وارد شدن به مرحله آزمون فرضیات و مدل مفهومی تحقیق،‌ اطمینان یافتن از صحت مدل­های اندازه ­گیری متغیرهای برون­زا و درون­زا ضروری می­باشد. این کار از طریق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم صورت گرفته است. تحلیل عاملی تأییدی یکی از قدیمی­ترین روش­های آماری است که برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مکنون (متغیرهای اصلی) و متغیرهای مشاهده شده (گویه‌های پرسش­نامه) به­کار برده می­ شود و بیان­گر مدل اندازه ­گیری است (Byrne, 1994). این تکنیک که به برآورد پارامترها و آزمون فرضیه ­ها با توجه به تعداد عامل­های زیربنایی میان نشانگرها می ­پردازد، مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است و مشخص می­ کند که کدام متغیرها با کدام عامل (ابعاد آن عامل) و همچنین کدام عامل با کدامیک از عامل­ها همبسته است. معیارهای اعتبارسنجی مدل اندازه‌گیری در جدول (۶-۳) به­ طور خلاصه آورده می‌شود.
جدول ۶-۳: معیارهای اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری

نوع اعتبار شاخص تفسیر شاخص منبع
سازگای درونی[۳۲۲] آلفا کورونباخ[۳۲۳](CA) این شاخص میزان بارگیری هم­زمان متغیرهای مکنون یا سازه را در زمان افزایش یک متغیر آشکار اندازه‌گیری می‌کند. مقدا این شاخص از ۰ تا ۱ می‌باشد. مقدار این شاخص نباید کمتر از ۶/. باشد. Chin,1998))
سازگای درونی سازگاری ترکیبی[۳۲۴](CR) این شاخص درواقع نسبت مجموع بارهای عاملی متغیرهای مکنون به مجموع بارهای عاملی به­علاوه واریانس خطا می‌باشد. مقادیر آن بین ۰ تا ۱ می‌باشد و جایگزینی برای آلفای کرونباخ است. مقدار این شاخص نباید کمتر از ۶/. باشد. به این شاخص نسبت دیلون- گلداشتاین[۳۲۵] نیز گفته می‌شود. Chin,1998))
روایی شاخص[۳۲۶] بارهای عاملی شاخص‌ها نشان­دهنده این موضوع است که جه میزان از واریانس‌های شاخث‌ها توسط متغیر مکنون خود توضیح داده می‌شود. مقدار این شاخص باید از ۶/. بزرگ­تر و در فاصله اطمینان ۵% معنادار باشد. معنی‌داری این شاخص توسط بوت‌استرپ[۳۲۷] یا جک‌فینگ[۳۲۸] بدست می‌آید. Chin,1998))
اعتبار همگرا[۳۲۹] متوسط واریانس استخراجی[۳۳۰] (AVE) میزان واریانسی که یک متغیر مکنون از شاخص‌های خود می‌گیرد را اندازه‌گیری می‌کند. مقدار این شاخص باید از ۵/. بزرگ­تر باشد. (Fornel,& Lacker,1981)
اعتبار منفک[۳۳۱] بارهای مقاطع[۳۳۲] اگر بیشترین مقدار بار عاملی برای هر شاخص مربوط به سازه آن شاخص باشد و برای بقیه سازه‌ها بارعاملی کمتری نشان دهند و اگر هر سازه یا متغیر مکنونی بیشترین یارهای عاملی را از شاخص‌های مربوط به خودش بگیرد، می‌توان گفت که متغیرهای مکنون مدل به اندازه کافی از هم متمایز هستند. Chin,1998))
اعتبار منفک
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...