طبق آمار اداره میراث فرهنگی اصفهان، آمار تعداد گردشگران ورودی به شهر اصفهان در دو سال ۹۲ و ۹۱ و ماه‌های فروردین تا آخر شهریور سال ۹۳ به قرار زیر است.
جدول ۳-۱: آمار اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان از تعداد گردشگران خارجی در شهر اصفهان

۹۳(فروردین تا آخر شهریور) ۹۲ ۹۱ سال
۱۹۵۰۰۰ نفر ۱۳۱۰۰۰ نفر ۱۵۵۰۰۰ نفر تعداد گردشگرانی که از اصفهان بازدید کرده‌اند.

منبع: (اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان،۱۳۹۳)
میراث فرهنگی اصفهان برای به دست آوردن آمار ذکرشده، از مقایسه آمار فروش بلیط جاذبه‌های تاریخی چهل‌ستون/عالی‌قاپو/مسجد امام/مسجد جامع عتیق/مسجد شیخ لطف اله/منارجنبان/آتشگاه/موزه تزئینی استفاده می‌کند و میانگین میزان فروش بلیط تمام این جاذبه‌ها را در نظر می‌گیرد. با این ‌حال به دلیل عدم دسترسی به آمار دقیق از تعداد گردشگران خارجی بازدیدکننده از اصفهان، در این پژوهش جامعه گردشگران نامحدود در نظر گرفته‌شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۳-۲-نمونه و روش نمونه‌گیری
با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری این پژوهش، حجم نمونه انتخابی با بهره گرفتن از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان[۲۰۸] به تعداد ۳۸۴ گردشگر است. لازم به ذکر است که تلاش زیادی توسط محقق صورت گرفته که تا شرایط نمونه‌گیری تصادفی حتی‌المقدور رعایت شود و بتوان نمونه در دسترس را تصادفی تلقی کرد.
۳-۴-پرسش های پژوهش
۳-۴-۱- صنایع‌دستی مورد علاقه گردشگران خارجی در اصفهان کدام‌اند؟
۳-۴-۲- ویژگی‌های صنایع‌دستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان کدام‌اند؟
۳-۵-فرضیه‌های پژوهش
۳-۵-۱- بین ویژگی‌های جمعیت شناختی (سن، میزان تحصیلات، درآمد) با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.
۳-۵-۲- بین تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.
۳-۵-۳- بین نوع سفر (گردشگرانی که با تور سفر می‌کنند، گردشگران مستقل که بدون تور سفرکرده‌اند) با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.
۳-۶- ابزارها و روش‌های جمع‌ آوری اطلاعات
۳-۶-۱-روش گردآوری داده‌ها
در این پژوهش با توجه به محدودیت‌های تحقیق از روش در دسترس[۲۰۹]استفاده شد و اطلاعات لازم از گردشگرانی که در بازار صنایع‌دستی میدان نقش جهان اصفهان به‌آسانی قابل‌ دسترس بودند، به دست آمد.
۳-۶-۲-ابزار گردآوری داده‌ها
۳-۶-۲-۱-منابع اولیه
در پژوهش حاضر جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده‌ شده است که از طریق گفتگو با استادان و نیز استفاده از تحقیقات پیشین مشابه تنظیم شد. لازم به ذکر است که پرسشنامه نهایی در پنج بخش تنظیم شد.
۳-۶-۲-۲-منابع ثانویه
به منظور آشنایی با مبانی نظری، پیشینه پژوهش و مسائل و فرضیات مطرح‌شده آن، از روش مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شد. از طریق کتاب‌ها، پایان‌نامه‌های داخلی و خارجی و نیز مقالات علمی داخلی و خارجی مورد که استفاده محقق قرار گرفتند، داده‌های ثانویه جمع‌ آوری شدند. لازم به ذکر است در ایران پژوهش‌های مشابه انجام‌شده با تعداد قابل‌توجهی در این زمینه انجام‌نشده است.
۳-۷-مقیاس مورداستفاده
برای تنظیم پرسشنامه این پژوهش از مقیاس فاصله‌ای (طیف پنج‌گانه لیکرت) استفاده‌شده است و از گردشگران خواسته شد تا نظر خود در مورد سؤالات را در قالب نمراتی از یک تا پنج اعلام کنند بدین ترتیب که هرقدر اهمیت عامل موردنظر بیشتر است، نمره بالاتری به آن اختصاص داده شود و بالعکس.
۳-۸-روایی و پایایی تحقیق
۳-۸-۱-روایی[۲۱۰] (اعتبار) پرسشنامه
روایی از واژه روا به معنی جایز و درست، گرفته‌شده و به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که ابزار اندازه‌گیری، بتواند ویژگی موردنظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی، ازآن‌رو است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد. روایی انواعی دارد که نمونه‌هایی از آن شامل روایی محتوایی، نمادی (ظاهری)، مربوط به ملاک، سازه و… است. (خاکی،۲۳۰:۱۳۹۱). برای آنکه پرسشنامه از روایی برخوردار باشد، در طرح اولیه آن باید از جملات قابل‌فهم و بدون ابهام استفاده شود. این پرسشنامه بعد از طراحی در اختیار اساتید راهنما قرار داده ‌شده و دراین‌باره از آنان نظرخواهی شد.
۳-۸-۲-پایایی[۲۱۱] پرسشنامه
پایایی یک ابزار بدان معنی است که تا چه حد آن ابزار داده‌های دقیق و درستی را استخراج می‌کند و در طول زمان باثبات است و نتیجه‌های همسان به دست می‌دهد (خاکی،۲۳۲:۱۳۹۱). در پرسشنامه اغلب چندین سؤال به آزمون یک فرضیه، بررسی یک عامل و یا برآورد یک پارامتر می‌پردازند؛ به عبارت دیگر، پرسشنامه به قسمت‌هایی تقسیم می‌شود که هریک از آن‌ ها یک هدف را دنبال می‌کنند. در این صورت انتظار می‌رود پاسخی که به سؤالات یک قسمت داده می‌شود نزدیک به هم باشد. آمار شناسان از طریق تحلیل روابط واریانس و کوواریانس میزان هماهنگی یا ناهماهنگی پاسخ این سؤالات را مشخص می‌کنند. روش مورداستفاده در این تحقیق برای تعیین پایایی، روش ضریب آلفای کرونباخ بوده است. برای محاسبه آلفای کرونباخ از نرم‌افزار spss استفاده‌شده است. در صورتی یک پرسشنامه پایا است که مقدار آلفای کرونباخ بزرگ‌تر از مقدار ۷/۰ باشد و هرچه این مقدار به عدد یک نزدیک‌تر باشد، پرسشنامه از پایایی بیشتری برخوردار است.
لازم به ذکر است که مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه این پژوهش برابر۸۵۳ /.است که از مقدار ۷/. بیشتر است بنابراین از پایایی لازم برخوردار است. فرمول محاسبه الفای کرونباخ به صورت زیر است که در آن:
               تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.
               واریانس زیر آزمون ام.
               واریانس کل آزمون.
۳-۹-دسته‌بندی سؤالات پرسشنامه
۳-۹-۱-بخش اول
بخش اول شش سؤال در مورد ویژگی‌های جمعیت شناختی گردشگران را شامل می‌شود. (ملیت، جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، میزان درآمد ماهیانه).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...