راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره ارائه ی مدلی ... |
۱-۱۶
یکپارچگی محیط شبیهسازی با محیط مدلسازی
۳-۲-۲- قابلیت شبیهسازی فرایند:
شبیهسازی نوعی مدلسازی کامپیوتری از یک وضعیت فرضی است که می تواند برای استقرار آن مدل در سیستم مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد]۴۵[. برای کمک به صاحبان فرایند کسبوکار و تحلیلگران کسبوکار در طراحی فرایند،BPMS قابلیت شبیهسازی فرایند و توانایی مدلسازی را فراهم می کند. شبیهسازی، شامل توزیع احتمالی زمان برای هر فعالیت در فرایند شبیهسازی شده میباشد. بدیهی است که آماده سازی مدل هنگامی صورت میگیرد که الگوریتم شبیهسازی مورد استفاده و مدلهای توزیع احتمال متناسب با هر یک از فعالیتها در فرایند کسبوکار تعیین گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پس از این که داده ها جمعآوری شدند؛ شبیهساز فرایند، گلوگاهها و نقاط ضعف در طراحی فرایند را شناسایی می کند و بر اساس نتایج حاصل از شبیهسازی، طراحی فرایند اولیه می تواند باعث بهبود در چرخهی مدیریت فرایند کسبوکار شود. در واقع، صاحبان فرایند میتوانند شبیهسازی داده ها را بهمنظور افزایش کارایی فرایندهایی که به طور مداوم درحال پیشرفت هستند استفاده نمایند. شبیهسازی همچنین عاملی است که می تواند شکاف چشمگیر بین وضع مطلوب و فرایند مستقر در سازمان را کاهش دهد]۱۵،۴۲[.
پس از اینکه یک فرایند طراحی شد، میتوان با بهره گرفتن از قابلیت شبیهسازی، رفتارهای مختلف فرایند طراحی شده را بررسی نمود که به دلیل سرعت بالای شبیهسازی فرایند میباشد. شبیهسازی فرآیندها، هنگامی که تغییراتی در ویژگیهای یک فرایند مانند منابع مورد نیاز، هزینه، مدت زمان و ویژگیهای صفبندی ایجاد می شود، ازطریق سناریوهای What-If اجرا میگردد. با تجزیهوتحلیل What-If، میتوان عملکرد فرآیندهای شبیهسازی شده را قبل از پیادهسازی تحلیل کرد. آزمایشها با بهره گرفتن از المانهای مختلف مانند مسیرهای گوناگون، سطح منابع، قوانین و … به دنبال پاسخی بهینه میگردد.
نتایج شبیهسازی به صورت گرافیکی همراه با اطلاعات مربوط به تکمیل مراحل کار، طول صف، اسناد دریافتی، مسیریابی سند در میان فرایند، شروع، توقف و … ارائه می شود. قابلیت دیگر شبیهسازی، توانایی گزارشدهی میباشد. در واقع تحلیلگران با گزارشات گرافیکی که از نتایج شبیهسازی بهدست میآورند میتوانند اقدامات اصلاحی را در جهت بهبود فرایند انجام دهند. گزارشات شبیهسازی جزئیات بیشتری از فرایند، از جمله داده های شبیهسازی، تجزیهوتحلیل آنها و نمودارها را ارائه می دهند]۴۵[.
تحلیلگر می تواند با شبیهسازی فرآیندها زمان انجام فرآیندها را مشخص نماید. باید توجه داشت که شبیهسازی مدل انتزاعی، نیاز به اجرای واقعی کار و جایگزین کردن جزئیات توسط توزیعهای تصادفی دارد. بعضی از شرکتهای عرضه کننده، یک ابزار شبیهسازی مستقل (مانند Arena, Extend ) ارائه می دهند. در حالیکه برخی این ابزار را در یک سیستم مدیریت گردش کار (FileNet، COSA) یا در یک ابزار مدلسازی فرایند کسبوکار (PROTOS، ARIS) قرار می دهند]۳۸،۳۹[.
۳-۲-۲-۱- مزایای شبیه سازی ]۴۲[:
تعیین تنگناها، گلوگاهها و نقاط ضعف فرآیندها
تعیین وابستگی فرآیندها و منابع سازمان
مقایسه فرآیندها و سناریوهای مختلف بر اساس کارایی و سرعت
بررسی مشکلات فرایند کنونی از طریق شبیهسازی
دست یابی به نتایج بهتر
هزینه کمتر
یک شبیهساز فرایند تعداد زیادی از نمونههای فرضی یک فرایند را تولید می کند، نمونه ها را گام به گام اجرا می کند و سوابق هر مرحله اجرا را ثبت مینماید. خروجی یک شبیهساز به طور معمول شامل اطلاعات ثبت شده در شبیهسازی و همچنین آمار مربوط به چرخهی زمان، متوسط زمان انتظار و بهره برداری از منابع سازمان میباشد. شبیهسازها، از الگوریتمهای خاص و هوشمندی برای تکمیل فرایند شبیهسازی با سرعت بالا استفاده می کنند. شبیهسازی فرایند کسبوکار، می تواند حجم بالایی از فرایندها و فعالیتها را در چند ثانیه به طور مؤثری شبیهسازی نماید. برای هر یک از آیتمهای کاری ایجاد شده در طی شبیهسازی، ابزار شبیهساز موارد زیر را در نظر میگیرد:
- زمانی که فرایند آمادهی اجرا است،
• زمانی که فرایند آغاز می شود،
• زمانی که فرایند تکمیل می شود.
با بهره گرفتن از اطلاعات جمع آوری شده، ابزار شبیهسازی می تواند زمان انتظار متوسط برای هر وظیفه را محاسبه نماید، چرا که در شناسایی تنگناها و گلوگاههای فرایند مثمر ثمر میباشد.. در واقع، اگر زمان انتظار فرآیندی بسیار بالا بود، به این معنی است که گلوگاهی در سطح این کار وجود دارد و تحلیلگر پس از تشخیص آن تنگنا می تواند اقدامات اصلاحی در جهت بهبود وضعیت موجود انجام دهد ]۱۴[.
بنابراین قابلیت شبیهسازی در سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار، شامل شاخص هایی از جمله: جنبه های بصری، کارایی، تستپذیری، امکانات آزمایش و امکانات آماری است. جدول ۳-۲ شاخص های شبیهسازی فرایند کسبوکار را نشان میدهد:
جدول ۳-۲- شاخص های شبیهسازی فرایند کسبوکار
۲
قابلیت شبیهسازی فرایند
۲-۱
جنبه های بصری
۲-۱-۱
انیمیشن
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 11:33:00 ب.ظ ]
|