۱-۱۶

 

یکپارچگی محیط شبیه­سازی با محیط مدل­سازی

 

۳-۲-۲- قابلیت شبیه­سازی فرایند:
شبیه­سازی نوعی مدل­سازی کامپیوتری از یک وضعیت فرضی است که می ­تواند برای استقرار آن مدل در سیستم مورد تجزیه­وتحلیل قرار گیرد]۴۵[برای کمک به صاحبان فرایند کسب­وکار و تحلیل­گران کسب­وکار در طراحی فرایند،BPMS قابلیت شبیه­سازی فرایند و توانایی مدل­سازی را فراهم می­ کند. شبیه­سازی، شامل توزیع احتمالی زمان برای هر فعالیت در فرایند شبیه­سازی شده می­باشد. بدیهی است که آماده ­سازی مدل هنگامی صورت می­گیرد که الگوریتم شبیه­سازی مورد استفاده و مدل­های توزیع احتمال متناسب با هر یک از فعالیت­ها در فرایند کسب­وکار تعیین گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پس از این که داده ­ها جمع­آوری شدند؛ شبیه­ساز فرایند، گلوگاه­ها و نقاط ضعف در طراحی فرایند را شناسایی می­ کند و بر اساس نتایج حاصل از شبیه­سازی، طراحی فرایند اولیه می ­تواند باعث بهبود در چرخه­ی مدیریت فرایند کسب­وکار شود. در واقع، صاحبان فرایند می­توانند شبیه­سازی داده ­ها را به­منظور افزایش کارایی فرایند­هایی که به طور مداوم درحال پیشرفت هستند استفاده نمایند. شبیه­سازی همچنین عاملی است که می ­تواند شکاف چشم­گیر بین وضع مطلوب و فرایند مستقر در سازمان را کاهش دهد]۱۵،۴۲[.
پس از این­که یک فرایند طراحی شد، می­توان با بهره گرفتن از قابلیت شبیه­سازی، رفتار­های مختلف فرایند طراحی شده را بررسی نمود که به دلیل سرعت بالای شبیه­سازی فرایند می­باشد. شبیه­سازی فرآیندها، هنگامی که تغییراتی در ویژگی­های یک فرایند مانند منابع مورد نیاز، هزینه، مدت زمان و ویژگی­های صف­بندی ایجاد می­ شود، ازطریق سناریوهای What-If اجرا می­گردد. با تجزیه­وتحلیل What-If، می­توان عملکرد فرآیندهای شبیه­سازی شده را قبل از پیاده­سازی تحلیل کرد. آزمایش­ها با بهره گرفتن از المان­های مختلف مانند مسیرهای گوناگون، سطح منابع، قوانین و … به دنبال پاسخی بهینه می­گردد.
نتایج شبیه­سازی به­ صورت گرافیکی همراه با اطلاعات مربوط به تکمیل مراحل کار، طول صف، اسناد دریافتی، مسیریابی سند در میان فرایند، شروع، توقف و … ارائه می­ شود. قابلیت دیگر شبیه­سازی، توانایی گزارش­دهی می­باشد. در­ واقع تحلیل­گران با گزارشات گرافیکی که از نتایج شبیه­سازی به­دست می­آورند می­توانند اقدامات اصلاحی را در جهت بهبود فرایند انجام دهند. گزارشات شبیه­سازی جزئیات بیشتری از فرایند، از جمله داده ­های شبیه­سازی، تجزیه­وتحلیل آن­ها و نمودارها را ارائه می­ دهند]۴۵[.
تحلیل­گر می ­تواند با شبیه­سازی فرآیندها زمان انجام فرآیندها را مشخص نماید. باید توجه داشت که شبیه­سازی مدل انتزاعی، نیاز به اجرای واقعی کار و جایگزین کردن جزئیات توسط توزیع­های تصادفی دارد. بعضی از شرکت­های عرضه کننده، یک ابزار شبیه­سازی مستقل (مانند Arena, Extend ) ارائه می­ دهند. در حالی­که برخی این ابزار را در یک سیستم مدیریت گردش کار (FileNet، COSA) یا در یک ابزار مدل­سازی فرایند کسب­وکار (PROTOS، ARIS) قرار می­ دهند]۳۸،۳۹[.
۳-۲-۲-۱- مزایای شبیه سازی ]۴۲[:
تعیین تنگناها، گلوگاه­ها و نقاط ضعف فرآیندها
تعیین وابستگی فرآیندها و منابع سازمان
مقایسه فرآیندها و سناریوهای مختلف بر اساس کارایی و سرعت
بررسی مشکلات فرایند کنونی از طریق شبیه­سازی
دست یابی به نتایج بهتر
هزینه­ کمتر
یک شبیه­ساز فرایند تعداد زیادی از نمونه­های فرضی یک فرایند را تولید می­ کند، نمونه ها را گام به گام اجرا می­ کند و سوابق هر مرحله­ اجرا را ثبت می­نماید. خروجی یک شبیه­ساز به طور معمول شامل اطلاعات ثبت شده در شبیه­سازی و همچنین آمار مربوط به چرخه­ی زمان، متوسط ​​زمان انتظار و بهره ­برداری از منابع سازمان می­باشد. شبیه­سازها، از الگوریتم­های خاص و هوشمندی برای تکمیل فرایند شبیه­سازی با سرعت بالا استفاده می­ کنند. شبیه­سازی فرایند کسب­وکار، می ­تواند حجم بالایی از فرایند­ها و فعالیت­ها را در چند ثانیه به­ طور مؤثری شبیه­سازی نماید. برای هر یک از آیتم­های کاری ایجاد شده در طی شبیه­سازی، ابزار شبیه­ساز موارد زیر را در نظر می­گیرد:

  • زمانی که فرایند آماده­ی اجرا است،
    • زمانی که فرایند آغاز می­ شود،
    • زمانی که فرایند تکمیل می­ شود.

با بهره گرفتن از اطلاعات جمع آوری شده، ابزار شبیه­سازی می ­تواند زمان انتظار متوسط برای هر وظیفه را محاسبه نماید، چرا که در شناسایی تنگناها و گلوگاه­های فرایند مثمر ثمر می­باشد.. در واقع، اگر ​​زمان انتظار فرآیندی بسیار بالا بود، به این معنی است که گلوگاهی در سطح این کار وجود دارد و تحلیل­گر پس از تشخیص آن تنگنا می ­تواند اقدامات اصلاحی در جهت بهبود وضعیت موجود انجام دهد ]۱۴[.
بنابراین قابلیت شبیه­سازی در سیستم­های مدیریت فرایند کسب­وکار، شامل شاخص­ هایی از جمله: جنبه­ های بصری، کارایی، تست­پذیری، امکانات آزمایش و امکانات آماری است. جدول ۳-۲ شاخص­ های شبیه­سازی فرایند کسب­وکار را نشان ­می­دهد:
جدول ۳-۲- شاخص­ های شبیه­سازی فرایند کسب­وکار

 

۲

 

قابلیت شبیه­سازی فرایند

 
 

۲-۱

 

جنبه­ های بصری

 
 

۲-۱-۱

 

انیمیشن

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...