مساله مورد مطالعه، در برگیرنده یک مساله از نوع MNDPاست که محورهای ارائه شده بخش قبلی را برای ترکیب تصمیمات در RNDP در نظر می­گیرد. محوریت این مسایل بهبود ظرفیت ذخیره شبکه است که در مساله به عنوان تابع هدف مساله استفاده می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این مساله تابع تک هدفی بیشینه­سازی ظرفیت ذخیره با تصمیمات ترکیبی زیرمدل­سازی و حل می شود:

  • یک طرفه کردن و دوطرفه کردن معابر.
  • افزایش ظرفیت معابر موجود در قالب افزودن تعدادی خط به معابر.
  • تخصیص بدون محدودیت تقارن خط­ها در معابر دوطرفه.
  • تنظیم سیگنال های ترافیکی.

با توجه به پرکاربرد بودن الگوریتم ژنتیک در مسایل NDP و گزارشاتی که مبنی بر عملکرد بهتر این الگوریتم در این مسایل صورت گرفته است،از الگوریتم ژنتیک ترکیبی با شبیه­سازی تبرید استفاده می کنیم.با بررسی انجام شده در MNDPاز الگوریتم زنبور عسل استفاده نشده است. در این پایان نامه از الگوریتم زنبور عسل همراه با الگوریتم ژنتیک استفاده کردیم.
از تابع هدف ظرفیت ذخیره در مسایل ترکیبی MNDP با متغیرهای تصمیم گیری توضیح داده شده در هیچ کاردیگری استفاده نشده است که به کارگیری آن می ­تواند به عنوان یک توسعه جدید مطرح شو­د.

مدل ریاضی پیشنهادی و روش حل

تعریف مساله

هدف از طرح این مساله حل ترکیبی یک طرفه یا دوطرفه کردن معابر با تصمیمات مربوط به اضافه کردن خط برای افزایش ظرفیت معابر و تنظیم سیگنال­های کنترلی در تقاطع­ها به منظور بیشینه­سازی ظرفیت ذخیره شبکه معابر شهری است.

ویژگی‏های کلی مساله

مساله مورد مطالعه در این بخش عبارتست از تعیین تصمیمات MNDP به صورت زیر هم­زمان در قالب یک مساله واحد:

  • یک طرفه کردن و دوطرفه کردن معابر.
  • افزایش ظرفیت معابر موجود در قالب افزودن تعدادی خط به معابر.
  • تخصیص خط­ها بدون محدودیت تقارن در معابر دوطرفه.
  • تنظیم سیگنال­های کنترلی در تقاطع­های دارای چراغ راهنما.

فرضیات مساله

اهم مفروضات مساله عبارتست از:

  • یک شبکه با معابر تماماً دوطرفه از قبل موجود است و هدف بهبود عملکرد آن است.
  • متغیر تصمیم افزایش ظرفیت معابر به صورت گسسته و در قالب افزودن خط­های جدید به دو طرف معابر منظور شده است.
  • تقاطعات کنترلی مشخص شده ­اند.
  • همه تقاطع­ها دارای ۲ فاز هستند.
  • تنظیم زمانی چراغ راهنمایی به صورت موضعی است و برای هر تقاطع دارای چراغ راهنما، منحصرا بر اساس جریان های داخل معابر منتهی به آن تقاطع تنظیم می شود.
  • مقدار نرخ موثر سبز برای معابر منتهی به تقاطع­های غیر کنترلی برابر یک است.
  • زمان دور از قبل مشخص شده است.
  • ماتریس تقاضای سفر برآوردی ثابت است.
  • کاربران در انتخاب مسیرها در شبکه از تعادل کاربر پیروی می­ کنند.

ورودی‏های مساله

  • ماتریس تقاضاهای سفر میان جفت­های مبادی و مقاصد (تعداد سفرهای انجام شده بین هر مبداء و هر مقصد در ساعت).
  • مشخصه­های معابر شبکه شامل ظرفیت­های فعلی، تعداد خط­های موجود، هزینه­ های توسعه ظرفیت، مشخصات توابع زمان سفر آنها.
  • پروژه­ های افزایش خط ممکن در شبکه شامل مشخصات آنها از قبیل حداکثر تعداد خط قابل افزایش در دو طرف معبر، هزینه ساخت خط­ها.
  • حداکثر بودجه موجود برای افزایش خط­ها.
  • حداکثر و حداقل نرخ موثر سبز.
  • طول زمان دور.

خروجی‏های مساله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...