پیاده­سازی سریع و آسان
اجرای سریع و آسان

جمع­آوری اطلاعات
مسئله پراکندگی
ارائه پیشنهادهای عمومی
مسئله کاربر غیرعادی
عدم انعطاف پذیری

روش­های مبتنی بر دانش

روش مبتنی بر دانش

با اکتشاف نیازهای صریح کاربران و دانش عمیق درباره حوزه­ آیتم­ها، به ارائه پیشنهاد می­پردازند.

عدم نیاز به جمع­آوری اطلاعات کاربر
عدم وجود مسئله پراکندگی
مناسب برای اکتشافات اتفاقی

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

قابلیت اطمینان بالا
عدم وجود مسئله کاربر غیرعادی
کارایی بالا باوجود دانش اندک
پاسخ سریع به کاربر در صورت تغییر ارجحیت­های کاربر

نیاز به کسب دانش
مشکل با تعداد آیتم­های بالا
وابستگی کیفیت پیشنهادها به کیفیت دانش کسب شده

روش مبتنی بر سودمندی

پیشنهادهایی بر اساس سودمندی هر شی برای کاربر ایجاد می­ کند.

عدم وجود مسئله پراکندگی
مشارکت فاکتورهای کیفی در ارزش ­گذاری آیتم
پاسخ سریع به کاربر در صورت تغییر ارجحیت­های کاربر

انعطاف­پذیری کم

روش­های ترکیبی

مبتنی بر ترکیب روش­های ذکر شده

استفاده از مزایای یک روش برای غلبه بر معایب روش­های دیگر
بهبود عملکرد سیستم­های پیشنهاد دهنده
ارائه پیشنهادهای با کیفیت بیشتر

هدف سرویس­های توصیه­گر کمک به کاربران برای یافتن آنچه که به دنبال آن هستند به آسانی و بدون صرف زمان و تلاش زیاد می­باشد. بر اساس موارد بیان شده روش­های گوناگون برای توصیه­گری شامل روش­های مبتنی بر محتوا، مشارکتی و دانش­محور [۳۳] می­باشد. روش محتوا محور اطلاعات را بر اساس رفتار گذشته کاربر تحلیل می­ کند و روش مشارکتی آیتم­ها را بر اساس پیشنهاد کاربران دیگر، پالایش و توصیه می­ کند. روش پالایش مشارکتی که به عنوان نمونه برای سایت آمازون برای پیشنهاد کتاب به کار برده می­ شود، به دلیل وجود جامعه کاربری بسیار بزرگ و بر اساس این ایده که کاربرانی که آیتم­های مشابهی را در گذشته انتخاب کردند دارای سلیقه مشابه در مورد دیگر آیتم ها نیز می­باشند به ارائه پیشنهاد می ­پردازد اما زمانی که پیشنهاد برای سفر و گردشگری باشد، با مشکل نبود جزییات و اطلاعات در مورد سابقه ترجیحات و علاقه ­مندی و انتخاب در مورد اکثر کاربران مواجه خواهیم شد. به علاوه در یک محیط جغرافیایی مشخص، جامعه کاربری بزرگ وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه روش­هایی که به تاریخچه انتخاب­ها و یا محصولات مورد علاقه برای ارائه پیشنهاد نیازمندند در نتیجه برای آیتم­هایی با تواتر خرید پایین نامناسب می­باشند [۳۴].
بعضی از اقلام به گونه ­ای هستند که به طور منظم خریداری نمی­شوند مانند خدمات مالی، ماشین، ابزار الکترونیکی و همچنین خدمات گردشگری. در اینگونه موارد سیستم­های توصیه­گر دانش مبنا برای درک بیشتر خواسته­ی کاربر برای پیشنهاد اقلام مفید و صحیح به وی بکار برده می­ شود. سیستم مبتنی بر شرط یکی از روش­های دانش مبناست که در زمینه گردشگری بکار برده می­ شود این سیستم­ها متکی بر قیود[۱۱]و ترجیحات کاربر هستند که می ­تواند به طور مستقیم از کاربر در شروع استفاده از برنامه کاربردی بدست آید [۳۲].
بنابراین با توجه به مسائل و مشکلاتی که در سیستم­های توصیه­گر مبتنی بر یادگیری بررسی شد. در این پایان نامه از سیستم توصیه­گر مبتنی بر شرط برای ارائه پیشنهاد به کاربر استفاده می­ شود.

فصل سوم

حسابگری بافت­آگاه

مقدمه

هنگامی که انسان­ها با هم ارتباط برقرار می­ کنند وضیعت محیطی و شرایط خاص زمان محاوره که به آن بافت گفته می­ شود، در شکل­ گیری و نحوه­ اداکردن کلمات و اصطلاحات و نیز تفسیر آنها تاثیر می­گذارد [۱۸].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...