۴-۶-۳-۷-۶-۲ معادله برانس بای - ویلیامز
معادله ای که توسط برانس بای (Brans by) و ویلیامز (williams) برای زمان تمرکز پیشنهاد گردیده بصورت زیر می باشد (علیزاده، ۱۳۸۵، ص۴۸۷).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این فرمول
A: مساحت حوضه بر حسب کیلومتر مربع
L: طول مسیر آبراهه اصلی (km)
H: اختلاف ارتفاع دوطرف آبراهه اصلی (m) است.
این معادله نیز برای حوضه های کوچک به خوبی قابل استفاده است.
برای حوضه ذیلکی برابر است با ۸۵/۲
۴-۶-۳-۷-۶-۳ معادله کالیفرنیا
معادله ای که توسط برانس بای (Brans by) و ویلیامز (williams) برای زمان تمرکز پیشنهاد گردیده بصورت زیر می باشد (علیزاده، ۱۳۸۵، ص۴۸۷).

در این فرمول
A: مساحت حوضه بر حسب کیلومتر مربع
L: طول مسیر آبراهه اصلی (km)
H: اختلاف ارتفاع دوطرف آبراهه اصلی (m) است.
این معادله نیز برای حوضه های کوچک به خوبی قابل استفاده است.
برای حوضه ذیلکی رود برابر است با ۶۶/۲

۴-۷٫ اقلیم

اقلیم یک واژه عربی است که در زبان فارسی به آن (آب وهوا) گفته می شود و از کلمه یونانی کلیما (kilima) به معنی میل می باشد. اقلیم نتیجه تاثیر توام پدیده های هواشناسی است و حالت متوسط هوا را در یک نقطه دلخواه به دست می دهد. بنابراین وقتی در مورد آب و هوای یک منطقه بحث می کنیم لحظه زمامی را مطرح نمی کنیم. البته اقلیم معنای گسترده تری داشته و تنها به پارامترهای هواشناسی محدود نمی‎شود بلکه مجموعه عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست محیطی را در بر می گیرد (علیزاده، ۱۳۷۷).
جهت بررسی حوضه ذیلکی ابتدا اقدام به شناسایی ایستگاههای موجود در محدوده مورد مطالعه نموده و در انتخاب ایستگاهها با توجه به اینکه هدف بررسی وضعیت اقلیمی حوضه ذیلکی رود بوده دو موضوع مورد دقت نظر قرار می گیرد، نزدیکترین فاصله به محدوده و ارتفاع ایستگاههای مورد نظر، لذا پس از تهیه و جمع آوری آمار موجود و استخراج اطلاعات و بررسی شکافها کمبود های آماری را مشخص نموده و به بررسی اقلیم منطقه می پردازیم.

۴-۷-۱٫ بررسی شبکه ایستگاههای هواشناسی و هیدرومتری:

به منظور بررسی و ایجاد یک شبکه بهینه لازم است با بهره گرفتن از منابع موجود (سالنامه های هواشناسی و وزارت نیرو و… . .) و نقشه ۱: ۲۵۰۰۰ و در صورت نیاز نقشه مقیاس بزرگتر مشخصات جغرافیایی (طول، عرض، ارتفاعوموقعیت) کنترل شود. در این رابطه به آرشیو سازمانهای مربوطه مراجعه و شناسنامه ایستگاهها بررسی می گردد. همچنین نوع تجهیزات ایستگاهها با بهره گرفتن از نتایج بازدید صحرایی وضعیت حال حاضر مورد بررسی قرار گرفت و درباره نحوه چگونگی بهره برداری، دیده بانی و دقت ابزارهای اندازه گیری مطالعه به عمل آید. شپس با بررسی های بعمل آمده دقت و صحت و سقم داده ها ارزیابی و بر مبنای آن مطالعات مربوطه انجام می گیرد.
بر این اساس در محدوده تحقیق و نواحی مجاور آن کلیه ایستگاههای هواشناسی از جنبه های مختلف ارزیابی گردیدو ایستگاههایی که داده های آن در تحقیق قابل استناد نبود یا ایستگاهها از نظر ابزار و فنی دقت لازم را نداشته اند. از آمار آنها صرفنظر و یا بازسازی و سپس مورد استفاده قرار گرفته اند.
از دیگر موارد قابل ملاحظه در این بخش انتخاب یک دوره پایه و مشترک و مناسب برای مطالعه است که در تحقیق حاضر خوشبختانه بیشتر ایستگاههای مورد نظر دارای آماری طولانی ومشترک بوده که بعد از آزمایش (Runtest) همگنی ایستگاهها لحاظ شد و سپس مورد استفاده واقع گردیده است. در جدول شماره () فهرست کلیه ایستگاههای مورد استفاده در طرح ارائه شده است. نزدیکترین ایستگاه مورد استفاده به حوضه مطالعاتی ایستگاه باران سنجی شهر بیجار است که در داخل حوضه ذیلکی رود قرار دارد.
جدول ۴-۶ مشخصات ایستگاههای محدوده مورد مطالعه و اطراف آن

ملاحظات مشخصات جغرافیایی نام ایستگاه ردیف
ارتفاع m عرض جغرافیایی
(درجه، دقیقه)
طول جغرافیایی
(درجه، دقیقه)
  ۲- ۱۱-۳۷
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...