پژوهش شفیع زاده (۱۳۹۱) نیز با هدف تعیین رابطه تاب آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت اجرا شد یافته ها ی مطالعه وی نشان داد تاب آوری با روان رنجورخویی رابطه منفی قوی و با برون گرایی و وجدان گرایی رابطه مثبت دارد و بین تاب آوری با گشودگی و توافق رابطه معناداری وجود ندارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط روان رنجورخویی پیش بینی کننده معنادار تاب آوری در این گروه بوده است.
گریف و نولتینگ (۲۰۱۳) به بررسی تاب آوری در خانواده های با کودک دچار ناتوانی رشدی پرداخت. نتایج مطالعه وی نشان داد میان پذیرش موقعیت، الگوی مثبت ارتباط خانوادگی و تاب آوری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. وی بیان میدارد که نتایج چنین مطالعاتی در ارتقای سلامت خانواده در افزایش تاب آوری میتواند کاربرد داشته باشد.
الی، کلونینگر، والترز و همکاران (۲۰۱۳) نیز به بررسی ارتباط میان تاب آوری و صفات شخصیتی پزشکان پرداختند. وی بیان میدارد که سلامت پزشکان امری حیاتی برای حرفه آنان است. او تاب آوری را عامل مهمی برای مقابله با چالشها، استرسها و سختیهای کار پزشکی میداند. وی ۴۷۹ پزشک را مورد بررسی قر ار داد. نتایج مطالعه وی نشان داد که تاب آوری با خودراهبری، مقاومت و مشارکت رابطه مثبت معنادار و با اجتناب از آسیب رابطه معکوس معنادار داشت. وی بیان میدارد که تفاوتهای شخصی در شخصیت، ۳۹% از واریانس تاب آوری را تبیین میکند. ور در نتیجه گیری خود بیان میکند که تاب آوری با الگوهای شخصیت پختگی، مسئولیت پدیری، خوش بینی، پایداری و مشارکت رابطه داشت. نتایج حاکی از حمایت این مسئله است که تاب آوری به عنوان یک جزء مهم در حرفه پزشکی محسوب شده لذا راهبردهایی به منظور افزایش آن از طریق بررسی مسائل شخصیتی ضروری است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کیم، لی و لی[۹۷] (۲۰۱۳) نیز به بررسی تاثیر خلق و خو و شخصیت بر تاب آوری پرداختند. آنها ۴۳۵۵ نفر را در مطالعه خود شرکت دادند. نتایج مطالعه آنها حاکی از رابطه مثبت معنادار تاب آوری زنان و مردان با خلق و خو ، خودراهبردی و مشارکت بود. مانند مطالعه قبل، وی نیز نتیجه گرفت تاب آوری با اجتناب از صدمه ارتباط منفی معنادار دارد.
فصل سوم
روش تحقیق

۳-۱ مقدمه:

در فصل حاضر طرح کلی پژوهش، متغیرهای پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه، ابزار پژوهش، پرسشنامه های ویژه‌ی سنجش و پایایی و روایی آنها، شیوه اجرای پژوهش وروش‌های تجزیه و تحلیل آماری ارائه می‌گردد.

روش و نوع پژوهش:

۱-پژوهش حاضر از نوع همبستگی، توصیفی می باشد. که پس از مراجعه حضوری به دبیرستان های منتخب پرسشنامه‌ها (ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﺎب آوری ﻛﻮﻧﻮر و دﻳﻮﻳﺪﺳﻮن، پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید، آزمون شخصیت نئو) در اختیاردانش آموزان مورد نظر قرار گرفت و یک هفته بعد از آنها دریافت گردید. پرسشنامه ها بدون نیاز به نام افراد تهیه گردید و ملاحظات اخلاقی در آنها کاملاً رعایت شد. و در نهایت داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

۳-۳ جدول متغیرها:

ردیف

نام متغیر نوع نقش تعریف مقیاس
۱ سبک دلبستگی کمی-فاصله ای وابسته بر اساس پرسشنامه کولینز نمره
۲ صفات شخصیتی کمی-فاصله ای وابسته بر اساس پرسشنامه نئو نمره
۳ تاب آوری کمی-فاصله ای مستقل بر اساس پرسشنامه کونور و دیویدسون نمره
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...