۳-۴-۲- برآورد پارامترهای ژنتیکی تک صفتی اوزان بدن
پارامترهای ژنتیکی برای صفات وزن تولد، وزن بدن در ۳ ماهگی و وزن بدن در ۶ ماهگی با بهره گرفتن از مدلهای حیوانی تک صفتی به طور جداگانه برآورد شد که نتایج مربوطه در جداول ۳-۱۲، ۳-۱۳ و ۳-۱۴ ارائه شده است. در میان مدلهای به کار گرفته شده برای صفت وزن تولد، مدل ۱ که تنها شامل اثر مستقیم حیوان است، صفت وزن بدن در ۳ ماهگی مدل ۴ که شامل اثر مستقیم حیوان، اثر ژنتیکی افزایشی مادری و کوواریانس بین اثرات مادری و حیوان بود و در صفت وزن بدن در ۶ ماهگی مدل ۲ که در برگیرنده اثرات مستقیم حیوان و اثر محیطی دائمی مادر بود، به عنوان بهترین مدلها برای تجزیه ژنتیکی شناخته شدند. براساس بهترین مدل انتخاب شده، وراثت پذیری مادری وزن ۳ ماهگی در حد پایین و برابر ۰۳/۰ بهدست آمد و وراثت پذیری مستقیم نیز برای صفت وزن تولد، صفت وزن بدن در ۳ ماهگی، صفت وزن بدن در۶ ماهگی، به ترتیب برابر ۱۳/۰، ۰۲۲/۰ و ۰۹۷/۰ بود که بیشترین وراثت پذیری مربوط به وزن تولد بود که با نتایج وراثت پذیری وزن تولد در گزارش وطن خواه و همکاران [وطن خواه و همکاران، ۱۳۸۴] مشابه بود و وراثت پذیری وزن ۳ و ۶ ماهگی با نتایج گزارشات صمدی و همکاران [صمدی و همکاران، ۱۳۹۱] نزدیک بود. طهمورث پور [طهمورث پور، ۱۳۷۳] وراثت پذیری وزن تولد ، وزن ۳ و ۶ ماهگی در نژاد قره گل را به ترتیب ۱۵/۰، ۲۶/۰ و ۱۲/۰ و اسکندری نسب [اسکندری نسب، ۱۳۶۹] ۰۶/۰ ، ۱۲/۰ و ۱۴/۰ گزارش کردند. همان طور که ملاحظه میشود در این تحقیق، وراثت پذیری وزن بدن از تولد به سمت ۳ ماهگی کاهش یافته و این میتواند به این علت باشد که در زمان شیر خوارگی رشد برهها بیشتر تحت تاثیر مادر میباشد، بنابراین اثر مادری و قدرت مادری سبب افزایش واریانس اشتباه شده و در نتیجه موجب پایین آمدن وراثت پذیری میشود. از ۳ ماهگی تا ۶ ماهگی مقدار وراثت پذیری وزن بدن روندی صعودی داشته و میزان آن در ۶ ماهگی از ۳ ماهگی بیشتر است که این نتیجه توسط محققین مختلف تایید شده است [حسنی و همکاران، ۱۳۸۶؛ طهمورث پور و شاهرودی، ۱۳۷۸؛ واعظ ترشیزی، ۱۳۶۹].

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مقدار پایین وراثت پذیری وزن تولد میتواند به این علت باشد که رشد و تکامل جنین تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی از قبیل جفت، تغذیه جنین به وسیله مادر و غیره است. بنابراین عوامل محیطی مؤثر در رشد مادر، مخصوصا کمیت و کیفیت مواد خوراکی و ذخایر غذایی بدن مادر میتواند رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد و دلیل دیگر آن میتواند به علت تخمین وراثت پذیری از روش REML باشد که برآوردها در این روش نسبت به روش های دیگر پایینتر هستند [حسنی و همکاران، ۱۳۸۶].
با توجه به مقادیر پایین وراثت پذیری صفات اوزان بدن در تولد، ۳ و ۶ ماهگی انتخاب مستقیم نمیتواند راه حل مناسبی در جهت رسیدن به اهداف اصلاح نژادی در این برهها باشد و با انتخاب غیر مستقیم به کمک صفات همبسته با این صفات که وراثت پذیری بالاتری دارند و همبستگی آنها با اوزان بدن در این مقاطع سنی مثبت و بالا است، استفاده کنیم میتوانیم منجر به پیشرفت ژنتیکی صفات اوزان بدن در تولد، ۳ و ۶ ماهگی در برههای گیلانی شویم.
اعداد جداول نشان میدهند که واریانس مستقیم صفت وزن بدن حیوان با افزایش سن افزایش مییابد، اما در این تحقیق در ۳ ماهگی مقدار آن از واریانس مادری کمتر بوده و با افزایش سن روندی افزایشی داشته است که این نتایج با گزارشات صمدی و همکاران [صمدی و همکاران، ۱۳۹۱]، صفایی و همکاران و نجفی [نجفی، ۱۳۸۹] مشابه بود.
جدول۳- ۱۲- پارامترهای ژنتیکی حاصل از آنالیز مدلهای تکصفته برای صفت وزن تولد

 

پارامترها
اشتباه معیار±برآورد

 

*مدل۱
h2a
۰۶۳/۰± ۱۳/۰

 

AIC
۹۳/۷۲۰۵

 

مدل۲
h2a
۰۶۲/۰±۱۲/۰

 

C2m
۰۱/۰±۰۴/۰

 

AIC
۷۵۲/۷۲۲۹

 

مدل۳
h2a
۰۶۲/۰±۱۲/۰

 

h2m
۰۱/۰±۰۴/۰

 

AIC
۷۵۲/۷۲۲۹

 

مدل۴
h2a

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...