بانک اطلاعاتی بانک مرکزی ج.ا.ا، مصاحبه با کارشناسان

دارایی سیستم بانکی

بانک اطلاعاتی بانک مرکزی ج.ا.ا، مصاحبه با کارشناسان

ریسکهای سیاسی

مصاحبه با کارشناسان

ریسکهای تجاری

مصاحبه با کارشناسان

تامین مالی واردات

مصاحبه با کارشناسان

اعتبار فروشنده

مصاحبه با کارشناسان

اعتبار خریدار

مصاحبه با کارشناسان

سرمایه گذاری

مصاحبه با کارشناسان

۱-۹-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از منطق فازی(تحلیل سلسله مراتبی فازی) و نرم افزارهای excel و matlab استفاده خواهد شد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-۱۰-چه کاربردی از انجام این تحقیق متصور است ؟
تحقیقات پیشین در خصوص اهمیت اگزیم بانکها و شیوه های حمایت از صادرات در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد . و تاکنون تحقیق پیرامون مدلسازی برای اگزیم بانک با توجه به شرایط اقتصادی و مالی و .. صورت نگرفته است . ارائه مدل بهینه ، منجر به افزایش کارآیی و در نتیجه آن افزایش صادرات می شود.
۱-۱۱-استفاده کنندگان از نتیجه پایان نامه
بانک توسعه صادرات ایران ، بانک مرکزی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی
فصل دوم
مبانی نظری ، مرور ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱-مقدمه
امروزه صادرات دارای اهمیت حیاتی در اقتصاد کشورها می باشد ؛ صادرات موجب مقابله با بیکاری ، کسری تجاری و تاثیرگذار در اقتصاد خرد و کلان است ( Denic Aydermir , Cevat Gerni , 2011 Sibel ). کشورهای مختلف با توجه به عوامل مختلف ، شیوه های متفاوتی را برای حمایت از صادرات انتخاب می کنند . تاسیس بانکهای تخصصی در جهت حمایت از صادرات ، موسسات تضمین و بیمه صادرات از شیوه های مرسوم حمایت از صادرات می باشد . موسسات تضمین و بیمه صادرات و اگزیم بانکها دارای ساختارهای متفاوتی در هر کشور می باشند . بانکهای تخصصی صادرات – واردات عمدتاً بانکهای توسعه ای هستند که به منظور اعطای تسهیلات جهت افزایش و بهبود تجارت خارجه کشور متبوع خود به وجود می آیند . به طور کلی با مطالعه عملکرد این بانکها به خوبی می توان دریافت که نقش بسیار موثر و فعالی در رونق و تسهیل تجارت خارجه و افزایش صادرات و توسعه اقتصادی ملی کشور خود داشته اند . لذا آگاهی از نحوه فعالیت آنها در بهبود روش های تامین و تخصیص منابع مالی جهت صادرات کشور و ارائه خدمات بیشتر به صادرکنندگان در شرایطی که افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از هدفهای اصلی توسعه اقتصادی کشور قرار گرفته می تواند مفید باشد (کهزادی و سیدان ، بی تا، صفحه ۵۲).
در حال حاضر سه الگوی عمده در دنیا برای حمایت از صادرکنندگان توسط دولتها وجود دارد : الف)الگوی اگزیم بانکها : در این الگو دولتها از مکانیزم اگزیم بانک جهت تقویت صادرات کشور استفاده و کلیه فعالیتهای مربوط به اعطای اعتبار صادراتی ، پوشش ریسکهای مربوطه را اگزیم بانک انجام می دهد و سودآوری آن به هیچ عنوان مدنظر نیست.
ب)الگوی موسسات بیمه و تضمین صادرات : در این الگو ارگان متمرکز نظیر اگزیم بانک وجود ندارد . بلکه سیاستهای دولت از طریق اهرمهای بازار و موسسات مالی اعمال می شود؛ تامین مالی صادرات توسط شرکتهای تجاری صورت می گیرد و از طریق شرکتهای وابسته به دولت بیمه می گردد. نظیر کوفس فرانسه و ECGDانگلستان
ج)الگوی ترکیبی (فعالیت همزمان اگزیم بانک و موسسات بیمه و تضمین صادرات):در این الگو نهادهای تضمین و تامین مالی صادرات کشور بایستی در کنار یکدیگر به عنوان اهرمهای توسعه ای ایجاد شده و سیاستهای حمایتی دولتی در زمینه صادرات را به اجرا گذارند . نظیر مالزی ، هند ، کره جنوبی ، اندونزی.
در ایران نیز مدل ترکیبی به اجرا درآمده است ؛ بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک در کنار صندوق ضمانت صادرات ایران مسئولیت حمایت از صادرات را بر عهده دارد . دراین تحقیق ضمن بررسی موضوع ، سعی خواهد شد به سئوال زیر پاسخ داده شود :
آیامدل ترکیبی ، باتوجه به شرایط داخلی و خارجی ایران میتواند بهترین گزینه باشد، یا اینکه مدلهای دیگر کارآمدی بیشتری خواهند داشت ؟
آگاهی از ساختارهای مختلف و تطابق هر یک از ساختارها با شرایط اقتصادی و مالی خاص در افزایش صادرات نقش به سزایی خواهد داشت .
۲-۲-مروری بر ادبیات و مطالعات نظری تحقیق
این قسمت شامل چهار بخش است ؛
بخش اول به بررسی ۴ مدل حمایت از صادرات می پردازد : ۱)مدل اگزیم بانکها ۲)الگوی موسسات بیمه و تضمین (مدل اروپایی) ۳)الگوی ترکیبی (فعالیت همزمان اگزیم بانک و موسسات بیمه و تضمین صادرات)(آمریکایی-اروپایی)۴)مدل ترکیبی جدید . و در پایان این بخش متغیرهای اقتصادی هر مدل بررسی می شود .
بخش دوم به معرفی سازمانهای بین المللی اگزیم بانکها و موسسات بیمه و تضمین صادرات می پردازد،
در بخش سوم مدل فعلی حمایت از صادرات ایران معرفی می شود ؛ بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران به ترتیب به عنوان اگزیم بانک و موسسه بیمه و تضمین صادرات ایران معرفی اجمالی می شوند.
و در بخش چهارم در خصوص متغیرهای تاثیرگذار در این حوزه توضیحاتی ارائه می شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...