۰٫۸۶

R-squared

۰٫۷۳

آماره F

۲۱۲٫۲

Adjusted R-squared

۰٫۷۳

Prob(F-statistic)

۰٫۰۰

با توجه به مقدار p-value به دست آمده برای آماره F که برابر با صفر میباشد (p-value ≤ ۰٫۰۵)، فرض H0 رد میشود و این نشان میدهد که تمامی ضرایب رگرسیون به طور همزمان صفر نیستند. بنابراین به طور همزمان بین تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به جدول ۴-۶ و مقدار p-value آماره t برای متغیر هزینه تبلیغات (ADV) که برابر صفر می باشد و کمتر از سطح خطای ۰٫۰۵ است (p-value ≤۰٫۰۵ )، فرض صفر(فرض عدم وجود رابطه بین هزینه تبلیغات و فروش) رد می شود و در نتیجه بین هزینه تبلیغات و فروش رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین با توجه به ضریب متغیر هزینه تبلیغات که مثبت و برابر ۰٫۳۹ می باشد، نتیجه می شود بین هزینه تبلیغات و فروش رابطه مثبتی وجود دارد و هنگامی که هزینه های تبلیغاتی افزایش می یابند، فروش نیز افزایش می یابد. در نتیجه فرضیه اول پذیرفته می شود.
مقدار R2 تعدیل شده در هر دو مدل برابر ۰٫۷۳ میباشد، که نشان می دهد ۷۳ درصد تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تشریح میشود؛ به عبارت دیگر ۷۳ درصد تغییرات متغیر وابسته مربوط به متغیرهای مستقل میباشد.
۴-۵- ۲- آزمون فرضیه دوم
فرضیه دوم تحقیق به شرح زیر می باشد:
“هنگامی که رقابت در بازار محصول افزایش می یابد، تاثیر هزینه های تبلیغاتی در فروش نیز افزایش می یابد.”
جهت آزمون این فرضیه از مدل چند متغیره زیر استفاده می‌شود:
SALESt = α۰ ADVt-1 + α۱HIGH_COMPt + α۲ADVt-1*HIGH_COMPt +α۳ROAt + α۴SIZEt + α۵MBt+ α۶LOSSt+ α۷AGEt+ε, (۲)
جهت آزمون فرضیه دوم، بر اساس متغیر رقابت بازار محصول با دو معیار شاخص هرفیندال-هیرشمن و Q توبین، نمونه به دو دسته رقابت پایین و بالا تقسیم می شود که مقادیر بالاتر از میانگین مقدار یک، و مقادیر کمتر از میانگین مقدار صفر را می گیرند و از نمونه ما حذف می شود و فقط مقادیر بالاتر از میانگین رقابت بازار محصول مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد ، سپس مدل شماره ۲ برای دو گروه برازش داده می شود و تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه هزینه های تبلیغاتی با فروش بررسی می شود.
نتاج برازش مدل بر اساس شاخص هرفیندال-هیرشمن در جدول ۴-۷ ارائه شده است.
جدول(۴-۷): نتایج تجزیه و تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیه دوم با شاخص هرفیندال-هیرشمن

متغیر

ضریب

انحراف استاندارد

آماره t

p-value

C

۴۷٫۳۷-

۳٫۵۸

۱۳٫۲۵-

۰٫۰۰

ADV

۰٫۶۴

۰٫۱۶

۴٫۰۵

۰٫۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...