سرمایه قرضی
سرمایه سهامداران

خسارتهای پرداختی
تعداد بیمهنامهها
مبلغ بیمه
بدهیهای تسویه شده

Tone & Sahoo, 2005

تخمین بازده به مقیاس شعب شرکتهای بیمه و تعیین موانع و قابلیت‌های توسعه

پرسنل
هزینه های اداری
جمعیت

تعداد بیمهنامههای صادرشده اموال
تعداد بیمهنامههای صادرشده اشخاص
تعداد بیمهنامههای صادرشده مسئولیت
تعداد خسارتهای پرداختی

آذر و دانشور، ۱۳۸۶

بررسی کارایی فنی و صرفهجویی به مقیاس تولید شرکتهای بیمه دولتی ایران

نیروی کار
داراییهای ثابت

درآمد حاصل از سرمایهگذاری
حق بیمه های دریافتی

همتی و همکاران، ۱۳۸۶

آنچه تحقیق حاضر را از سایر تحقیقات انجام شده مشابه در صنعت بیمه متمایز میگرداند این است که علیرغم تحقیقات زیادی که در زمینه ارزیابی عملکرد در صنعت بیمه چه در داخل و چه در خارج از کشور صورت گرفته است هنوز تحقیقی در خصوص ارزیابی عملکرد کانالهای توزیع در صنعت بیمه صورت نگرفته است بجز تحقیق فانگ و چنگ که در سال ۲۰۰۹ کارایی کانالهای بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم بیمه در کشور تایوان را مورد بررسی قرار دادهاند (Fan & Cheng, 2009). لذا تحقیق حاضر در نظر دارد تا با بهره گرفتن از چارچوب نظری تحقیق مذکور و بومی نمودن آن در صنعت بیمه ایران به ارزیابی عملکرد کانالهای مستقیم و غیرمستقیم بازاریابی بیمه بپردازد.
۳-۱ مقدمه
صنعت بیمه بهعنوان یک بخش خدماتی، نقشی جبرانکننده و محافظتی در اقتصاد هر کشوری دارد؛ به‎طوریکه عملیات موفقیتآمیز این صنعت، انگیزه و محرکی برای دیگر صنایع و توسعه آن اقتصاد ایجاد میکند؛ بنابراین برای نایل شدن به این امر در هر اقتصادی، شرکتهای بیمه نیز مانند هر شرکت دیگری باید عملکردی قوی و موفقیتآمیز در انجام رسالت، اهداف و استراتژیهای خود داشته باشند. سازمانهای بیمهای برای بقاء و نیل به اهداف خود باید از تغییرات محیطی آگاه شوند و هماهنگیهای لازم را بهعمل آورند که کنترل، وسیله این آگاهی است؛ به عبارت دیگر به کمک مدیریت و ارزیابی عملکرد، مدیریت میتواند نسبت به نحوه تحقق اهداف و انجام عملیات آگاهی یافته و قدرت پیگیری و در صورت لزوم سنجش و اصلاح آنها را پیدا کند (الوانی، ۱۳۸۰). صنعت بیمه، بیش از هر صنعت دیگری ممکن است ازطریق ارتباط دادن ارزیابی عملکرد با نتایج و بروندادها، سود و منفعت کسب کند؛ زیرا بنیاد صنعت بیمه براین اساس است که فاصله زمانی میان اخذ تصمیمات عادی و نتایج مورد نظر، طولانی و دارای تأخیر زیاد است، بهعنوان مثال، تأثیر و اثربخشی رویداد تحلیل ریسک و صدور بیمهنامه تا زمانیکه حوادث و خسارتهای ایجادشده حل وفصل گردند، مشخص نیست (Kaplan & Norton, 1997).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۲ مروری بر مدلهای ارزیابی عملکرد در شرکتهای بیمه
اصولاً سیستمهای ارزیابی با توجه به شرایط و مقتضیات سازمان طراحی میشوند. البته این مطلب به این معنی نیست که هر سازمانی باید یک الگو برای خود طراحی کند. بلکه منظور این است که هر سازمانی باید الگوی موجود را با شرایط سازمانی وفق دهد، چرا که شاید هزینه طراحی و ایجاد یک الگو آنقدر زیاد باشد که از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و چه بسا الگوهای کاملی وجود دارد که قبلاً این مسیر را طی کردهاند و قابلیت‌های زیادی برای استفاده در سازمان مورد نظر دارند. ولی در هر صورت هر سیستم ارزیابی عملکرد باید از یک سری الزامات خاص برخوردار باشد (مومنی و شاهخوار، ۱۳۸۸).
جدول (۳-۱) خلاصهای از تحقیقاتی را که در زمینه ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه انجام شده است را نشان میدهد.

جدول (۳-۱) مدلهای ارزیابی عملکرد در صنعت بیمه (Deshenge et al, 2006)

نوع مدل

یافته های تحقیق

نام محقق

روش مرز تصادفی

واحدهای ناکارای قابل توجهی که به سمت کارایی در حرکت میباشند.
کارایی مقیاس تنها در حالتی که دارایی بیش از ۱۵ میلیون دلار باشد وجود دارد.

یانگرث

روش آزاد در توزیع

کارایی هزینه با فعالیتهای همسو با منافع ارتباط مثبتی دارد.
کارایی مستقل از شکل سازمانی است ولی با اندازه سازمان ارتباط مثبت دارد.

گراندر و گریس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...