۳۵۷

۱۳۶/۰-

۰۱۰/۰

سن و بعد روابط اجتماعی

۳۵۷

۰۰۳/۰

۹۴۸/۰

پس از آزمون رابطه متغیر گرایشهای معنوی و ابعاد چهارگانه آن با کیفیت زندگی و ابعاد مختلفش در اینجا به بررسی نوع رابطه متغیر های زمینه ای با متغیر وابسته یعنی کیفیت زندگی پرداخته می‌شود. در این قسمت نیز به شیوه فرضیات قبل ابتدا رابطه متغیر زمینه ای مورد نظر با میزان کل کیفیت زندگی بررسی شده و سپس رابطه آن با تک تک ابعاد کیفیت زندگی بررسی می‌گردد.
اولین متغیری که بررسی خواهد شد سن دانشجویان می باشد. نتایج آزمون در جدول شماره ۴-۳۴ ارائه گردیده است. همانگونه که مشاهده می گردد ضریب همبستگی بین سن و کیفیت زندگی ۰۱۷/۰- می باشد؛ این ضریب همبستگی معکوس از لحاظ آماری معنادار نیست(۰۵/۰p>)، لذا لذا می‌توان گفت که در دانشجویان دانشگاه شاهد، سن دانشجویان رابطه معناداری با کیفیت زندگی ندارد.
همانطور که در جدول ۴-۳۴ ملاحظه می شود، رابطه بین سن با بعد جسمانی کیفیت زندگی ۰۵۴/۰ می باشد؛ این ضریب همبستگی معکوس از لحاظ آماری معنادار نیست(۰۵/۰p>)، لذا می‌توان گفت که در دانشجویان دانشگاه شاهد، سن دانشجویان رابطه معناداری با بعد جسمانی کیفیت زندگی ندارد.
همانطور که در جدول ۴-۳۴ مشاهده می شود، رابطه بین سن با بعد روانی کیفیت زندگی ۰۵۳/۰ می باشد؛ این ضریب همبستگی از لحاظ آماری معنادار نیست(۰۵/۰p>)، لذا می‌توان گفت که در دانشجویان دانشگاه شاهد، سن دانشجویان رابطه معناداری با بعد روانی کیفیت زندگی ندارد.
بر خلاف سه متغیر قبلی که رابطه معناداری با سن نشان ندادند، بین سن و بعد محیطی کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد (۰۱۰/۰sig=) . میزان ضریب پیرسون برابر ۱۳۶/۰- می باشد یعنی اینکه همبستگی معکوسی بین این دو متغیر وجود دارد به این معنا که با افزایش سن میزان کیفیت زندگی در بعد محیطی کاهش می یابد هرچند همبستگی بین این دو ضعیف است.
همانطور که در جدول ۴-۳۴ ملاحظه می شود، رابطه بین سن با بعد روابط اجتماعی کیفیت زندگی ۰۰۳/۰ می باشد؛ این ضریب همبستگی از لحاظ آماری معنادار نیست(۰۵/۰p>)، لذا می‌توان گفت که در دانشجویان دانشگاه شاهد، سن دانشجویان رابطه معناداری با بعد روابط اجتماعی کیفیت زندگی ندارد.
فرضیه هشتم:
بین میانگین کیفیت زندگی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شاهد تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ۴-۳۵- شاخص های آماری مربوط به نمرات کیفییت زندگی دانشجویان را بر حسب جنسیت نشان می‌دهد.
جدول ۴-۳۵- شاخص های آماری مربوط به نمرات کیفیت زندگی دانشجویان و ابعاد آن بر حسب جنسیت

معناداری

درجه آزادی

t

تفاوت میانگین ها

انحراف استاندارد

میانگین

تعداد

جنس

۰۳۹/۰

۳۵۷

۰۶۷/۲-

۹۸/۲-

۰/۱۴

۵۲/۸۰

۱۴۷

مرد

کیفیت زندگی

۰/۱۳

۵۰/۸۴

۲۱۲

زن

۲۷۳/۰

۳۵۷

۰۹۷/۱-

۵۲۵۴۵/۰-

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...