کل پرسشنامه

۷۸۹/۰
۷۲۱/۰

همان طور که مشاهده می‌شود تمامی ضرایب بالای ۷/۰ در تمامی متغیرها و نشان از پایایی بالای پرسشنامه مورد استفاده می باشد.
۳-۷-۲- روایی[۵۲]
مقصود از روایی آن است که وسیلهی اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازهگیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد. روایی (اعتبار) در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق برمی‌گردد. (خاکی، ۱۳۸۲،ص ۲۸۸) روایی را به شکلهای مختلف طبقهبندی کردهاند که تعدادی از آنها عبارتند از: روایی محتوایی[۵۳]، روایی نمادی(ظاهری)[۵۴]، روایی مربوط به ملاک[۵۵]، روایی موافق[۵۶]، روایی متضمن پیشبینی، روایی سازه، روایی همگرا و روایی متمایزکننده. (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۹۱-۲۸۹)
در این تحقیق برای بررسی روایی، روایی سازه، روایی محتوایی و روایی ظاهری مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی محتوایی

روایی محتوایی این اطمینان را بوجود میآورد که مقیاس شامل موارد کافی و نمونه برای استفاده از مفهوم است. هرچه موارد معرف حیطه مفهومی که اندازه گیری میشود بیشتر باشد، اعتبار محتوایی آن بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر روایی محتوایی معرف چگونگی توصیف ابعاد و اجزاء مفهوم است (خاکی، ۱۳۸۲،ص ۲۸۹).
برای طراحی پرسشنامه با توجه به پیشینه قوی مدلها و همچنین در نظر داشتن متغیرهای مدلهای اصلی سعی شد تا پرسشنامه از حیث شاخص هایی که سازه ها را اندازه گیری می کنند، بر پشتوانه‌ی مناسبی از نظریه و کاربردهای عملی آنها در پژوهشها و آزمونهای متعدد متکی باشد.

روایی نمایی (ظاهری)

در روایی ظاهری در واقع بررسی میکنیم که آیا متخصصین تأیید میکنند که، ابزار همان چیزی را که از نام آن استنباط میشود، میسنجد؟ (خاکی، ۱۳۸۲،ص ۲۹۰)
به منظور سنجش روایی نمایی، پرسشنامه و محتوای آن تحت بررسی استاد راهنماو چند تن از صاحبنظران قرار گرفته و نظرات اصلاحی ایشان لحاظ گردید.

روایی سازه

روایی سازه دلالت بر چگونگی نتایج به دست آمده از مقیاسی دارد که برای آزمون پیش بینی شده جهت فرضیه هاست. این کار با روایی همگرا و متمایز کننده ارزیابی می شود. (خاکی، ۱۳۸۲،ص ۲۹۱) همچنین جهت بررسی روایی پژوهش از ضریب رتبه‌ای اسپیرمن استفاده شده است.
روش اجراء:
۱- دو نفر کارشناس را که در محتوای تست مورد نظر متخصص باشند، برگزیده می‌شود.
۲- تعریفی ازحیطه مورد سنجش ( که در حقیقت توصیف بسیار اختصاصی از محتوای حیطه مورد‌آزمون باشد) و مواد اصلی آزمون را در اختیار هر دو متخصص قرار داده می‌شود.
۳- از هرمتخصص خواسته می‌شود که تناسب و ارتباط هر سوال تست را با تعریفی که برای آن حیطه در نظر گرفته‌ایم، با بهره گرفتن از یک مقیاس چهار امتیازی که دامنه آن عبارت نامربوط(۱)، ارتباط نسبتاً کم(۲)،ارتباط نسبتاً زیاد(۳)وارتباط بسیار زیاد(۴)می‌باشد مستقل از نظرات متخصص دیگر درجه‌بندی می‌نمائیم.
۴- داده‌های حاصل از داوری هرمتخصص را در جدولی وارد کرده‌ایم.
۵- میزان توافق بین دو متخصص را با بهره گرفتن از ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن بدست می‌آوریم:
که در آن:

 : ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن.
 : تفاضل در رتبه‌های تعیین شده توسط متخصصین.
 : تعداد سوالات.
جدول۳ – ۴: ضریب همبستگی محاسبه شده رتبه‌ای اسپیرمن دو نفر کارشناس خبره

کارشناس خبره دوم

کارشناس خبره اول

کارشناس

۸۱۲/۰+

۱

کارشناس خبره اول

۱

۸۱۲/۰+

کارشناس خبره دوم

در این پژوهش این میزان برابر ۸۱۲/۰ بدست آمده است که قابل قبول می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...