کاستند و همکاران(۲۰۰۲) به بررسی تاثیر تمرین مقاومتی بر گلوکز، تری گلیسرید و HDL پرداختند. به منظور این کار ۴۰ زن و ۲۲ مرد مسن به دو گروه تمرین و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین به مدت۱۶ هفته، هفته‌ای سه جلسه تمرین مقاومتی انجام دادند. تمرین مقاومتی شامل ۵ حرکت که هفته ۱تا۸ با شدت ۶۰ تا ۸۰ درصد یک تکرار بیشینه و هفته ۱۰ تا ۱۴ با شدت ۷۰ تا ۸۰ درصد یک تکرار بیشینه ۳ نوبت با ۸ تکرار انجام دادند. نتایج تحقیق نشان داد که هیچ کدام از فاکتورهای مذکور تغییر نکرد.
حقیقی و همکاران(۱۳۸۸)، تاثیر تمرینات مقاومتی بر نیمرخ متابولیکی در مردان چاق را بررسی کردند.به همین منظور، ۱۶ مرد چاق(۴۸-۳۵سال) به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه هشت نفری مقاومتی و کنترل قرار گرفتند. گروه تمرین ۱۳ هفته و هر هفته سه جلسه تمرینات مقاومتی داشتند. تحلیل داده‌ها نشان داد که تمرینات مقاومتی تاثیر معنی‌داری بر متغیرهای قندخون ناشتا و تری گلیسرید سرمی نداشت.، ولی این تمرینات موجب کاهش معنی‌دار متغیرهای کلسترول تام و افزایش معنی‌دار HDL-C گردید.
برون و همکاران(۲۰۰۸) تاثیر ۸ هفته مصرف مکمل تغذیه ای دارای اپی گالوکاتچین گالات( به صورت دو روز در هفته) بر برخی فاکتورهای خطر مربوط به سندروم متابولیک ۸۸ (گروه تجربی:۴۶ و گروه دارونما:۴۲) مرد چاق و یا دارای اضافه وزن ۶۵-۴۰ ساله بررسی کردند؛ نتایج نشان داد مصرف چای سبز روی TC، HDL و TG تاثیر معنی داری نداشت .
کونو و همکاران تاثیر مصرف چای سبز را بر روی ۲۰۶۲ مرد ۵۵- ۴۹ ساله بررسی کردند(ژانویه ۱۹۹۱ تا دسامبر ۱۹۹۲ و آوریل ۱۹۹۲ تا دسامبر ۱۹۹۲) بعد از مصرف چای سبز مشاهده شد که مصرف چای به صورت معکوس با سطوح سرمی TC همراه است. اما در TG و HDL تغییرات معنی‌داری مشاهده نشد.
آشیدا و همکاران (۲۰۰۴) در مطالعه‌ای بر روی موش‌های جوان ویستار پس از ۳ هفته عصاره‌دهی چای سبز کاهش اسیدهای چرب آزاد پلاسما، کلسترول تام و نیز کاهش نسبت به HDL/LDL مشاهده شد. علاوه بر این گلوکز ورودی به عضلات اسکلتی افزایش یافت درحالی که گلوکز ورودی به بافت چرب کاهش یافت .
فونیکو و همکاران (۲۰۰۰) تاثیر ۲ ماه مصرف پودر چای سبز را بر روی گلوکز خون ۲۴ مرد ۵۹-۴۰ ساله بررسی کردند. اغلب آنها گلوکز خون بالای ۱۱۰ میلی‌گرم در دسی لیتر داشتند و پس از ۲ ماه مصرف چای سبز میانگین گلوکز خون از ۱۱۶به ۱۱۲ رسید، اما این تغییرات معنی‌دار نبود. مطالعه‌ای که فونیکو و همکاران(۲۰۰۵) روی ۶۹ آزمودنی دیابتی و یا پیش دیابتی انجام دادند اگر چه مصرف ۴۵۶ میلی‌گرم کاتچین در روز به مدت ۲ ماه موجب کاهش سطح گلوکز شد، اما این کاهش معنی‌دار نبود .
تسانکی و همکاران(۲۰۰۴) تاثیر مصرف چای سبز را بر روی کنترل متابولیسم گلوکز در انسان‌های سالم و موش‌های دیابتی بررسی کردند. در انسان‌ها مقادیر ۵/۱ گرم بر کیلوگرم وزن بدن چای سبز داده شد و پس از آزمون تحمل گلوکز مشخص شد. در این مطالعه بهبود در متابولیسم گلوکز مشاهده شد. و در موش‌های دیابتی بعد از ۶-۲ ساعت مصرف ۳۰۰ میلی گرم در کیلوگرم باعث کاهش گلوکز خون شد .
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱. مقدمه
با توجه به اینکه هدف از این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرینات ترکیبی و مکمل چای سبز بر نیمرخ چربی و ترکیب بدنی در مردان دارای اضافه می باشد، در این فصل سعی شده است که مشخصات عمومی آزمودنی ها، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، متغیرهای تحقیق، ابزارهای اندازگیری، شیوه اجرایی، نحوه گردآوری اطلاعات و روش های آماری به کار گرفته شده، ارائه گردد. همچنین در پایان ملاحظات اخلاقی و تغذیه ای ارائه خواهد شد.
۳-۲. روش شناسی تحقیق
با توجه به نمونه آماری، متغیرها و اهداف مطرح شده، این تحقیق به روش نیمه تجربی و کاربردی است که با سه گروه و دو مرحله نمونه گیری خون انجام گرفت.
۳-۲-۱. جامعه آماری
کارکنان شرکت رنگ پروفیل شاهرود، که تعداد آنها ۲۰۰ نفر بودند.
۳-۲-۲. نمونه آماری و انتخاب نمونه
از میان جامعه آماری ۲۴ نفر به طور تصادفی انتخاب و به روش تصادفی ساده به سه گروه مکمل چای سبز + تمرینات ترکیبی، دارونما + تمرینات ترکیبی و مکمل چای سبز تقسیم می شوند. ابتدا پرسش نامه همکاری و اطلاعات فردی (مبنی بر علاقه شرکت در آزمون، مشخصات فردی، عدم مصرف سیگار و هرگونه مصرف دخانیات دیگر، ، عدم اجرای مداوم تمرینات ورزشی طی یک سال گذشته) از افراد گرفته شد.
۳-۲-۳. متغیرهای تحقیق
متغیرهای مستقل
تمرینات ترکیبی، مکمل چای سبز
متغیرهای وابسته
تری گلیسرید، کلسترول، LDL، HDL
۳-۲-۴. ابزار و وسایل اندازه گیری
ابزار و وسایل مورد نیاز جهت اندازه‌گیری متغیرهای این تحقیق به شرح ذیل است.

    1. پرسشنامه همکاری و رضایت نامه (پیوست ۱) و اطلاعات فردی و سوابق پزشکی، ورزشی (پیوست ۲).
        1. کیت آزمایشگاهی شرکت پارس آزمون ساخت ایران برای اندازگیری تری گلیسرید، کلسترول، LDL و HDL

      (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. دستگاه سانتریفوژ اپندف ساخت کشور آلمان جهت جداسازی سرم خون.
    1. سرنگ برای خون گیری از آزمودنی‌ها.
    1. سمپلر و سر سمپلر برای انتقال نمونه‌های گرفته شده در حجم معین.
    1. دستگاه تردمیل (TRUE Treadmills MADE IN THE USA) (شکل ۳-۱).
    1. دستگاه استادیومتراولتراسون (اندازه گیری قد و وزن) (شکل ۳-۲).
    1. دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن مدل Inbody230، برای اندازه گیری وزن، BMI و درصد چربی.
    1. دستگاه ها و ماشین‌های بدنسازی

شکل (۳-۲). دستگاه اندازگیری ترکیب بدنی شکل (۳-۱). دستگاه تردمیل
۳-۲-۵. روش اجرایی تحقیق
در اولین جلسه حضور آزمودنی ها، پس از امضاء کردن رضایت نامه کتبی و تکمیل پرسش نامه اطلاعات عمومی و سلامتی توضیحاتی در مورد مراحل مختلف اجرای تحقیق و اجرای آن به شرکت-کنندگان داده شد و سپس ویژگی هایی از قبیل قد، وزن، توده بدن (BMI) و درصد چربی بدن اندازگیری گردید. در جلسه دوم از آزمودنی ها در حالت ناشتا، اولین نمونه های خون از ورید سیاهرگ بازوی در حالت نشسته به میزان ۵ سی سی، راًس ساعت ۸ صبح گرفته شد. به منظور انجام این تحقیق آزمودنی ها به طور تصادفی به ۳ گروه تمرینات ترکیبی + مکمل و تمرین ترکیبی+ دارونما و مکمل تقسیم شدند. گروه اول(تمرینات ترکیبی + مکمل) و سوم(مکمل)هر روز یک عدد کپسول حاوی ۳۱۵ میلی گرم عصاره چای سبز و گروه دوم نیز هر روز ۱ عدد کپسول آرد نخود(بعد از نهار( به مدت ۱۰ هفته مصرف خواهند کرد و همچنین گروه اول و دوم همزمان با مصرف مکمل یا دارونما هر دو گروه به مدت۱۰ هفته، سه جلسه در هفته به اجرای تمرینات ترکیبی پرداختند. یک جلسه فعالیت ترکیبی شامل گرم کردن عمومی(۱۰ دقیقه)، گرم کردن ویژه(۳ تا ۵ دقیقه)، تمرین مورد نظر و تمرینات کششی و سرد کردن(۵ دقیقه)خواهد بود. تمرین ترکیبی شامل تمرین هوازی دویدن روی تردمیل برای ۲۰ دقیقه در ۶۰ تا ۷۵ درصد ماکزیمم اکسیژن مصرفی و تمرین مقاومتی با شدت ۶۰ تا ۷۵ درصد یک تکرار بیشینه با ۱۰ تا ۱۶ تکرار در هر حرکت برای ۲ ست با زمان استراحت ۱ دقیقه‏ای بین ایستگاه ها و ۳ دقیقه‏ای بین هر دور در نظر گرفته شد. تمرینات مقاومتی شامل ۱۰ حرکت ایستگاهی به صورت دایره ای بود. ایستگاه ها به ترتیب شامل: (۱)فلکشن ساق ، (۲) اکستنشن ساق ، (۳) پرس پا ، (۴) اسکات ، (۵) کشش زیر بغل ، (۶) پرس سینه (۷) حرکت صلیب با دمبل ، (۸) جلو بازو ، (۹) پشت بازو ، (۱۰) و دراز و نشست بود.. همچنین ۴۸ ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی، نمونه خون دوم گرفته شد.
۳-۲-۶. ملاحظات تمرینی
از آزمودنی ها خواسته تا از انجام سایر فعالیت های بدنی که احتمالاً بر متغیرهای تحقیق تأثیر می‏گذارند امتناع کنند.
۳-۲-۷. روش جمع آوری اطلاعات
به منظور ارزیابی شاخص‌های تری گلیسرید، کلسترول، LDL و HDL در این تحقیق دو نمونه خون قبل و ۴۸ساعت پس از آخرین جلسه تمرین و مکمل گیری از آزمودنی ها گرفته شد. جهت جدا سازی سرم نمونه های خون به مدت ۱۵ دقیقه و با سرعت سه هزار دور در دقیقه سانتریفیوژ گردید. نمونه های گرفته شده در دمای ۸۰- درجه سانتی گراد نگهداری شد و سپس جهت اندازگیری شاخص به آزمایشگاه انتقال داده شد. برای اندازگیری میزان شاخص‌های تری گلیسرید، کلسترول، LDL و HDL از کیت آزمایشگاهی پارس آزمون ساخت ساخت ایران و دستگاه فتومتر ۵۰۱۰ ساخت کشور آلمان استفاده شد.
۳-۲-۸. روش های آماری
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق، ابتدا با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی، اطلاعات توصیفی متغیرها مورد مطالعه از قبیل میانگین و انحراف معیار محاسبه شد و در راستای این امر از جداول و نمودارها نیز استفاده شد. در مرحله بعدی داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تعیین طبیعی بودن داده ها از آموزن کلموگروف-اسمیرنف استفاده شد سپس برای مقایسه داده های مربوط و بررسی تأثیر مکمل یا دارونما از تحلیل واریانس مکرر (۲×۳) استفاد شد. سطح معناداری برای تمام تحلیل های آماری P≤۰/۰۵ در نظر گرفته شد.
۳-۲-۹. ملاحظات اخلاقی

  1. آزمودنی ها پس از اطلاع کامل از روش اجرای تحقیق، فرم رضایت نامه را به صورت کتبی کامل کردند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...