دانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع طراحی ... |
(۴٫۲۶)
که:
برای بررسی پایداری تابع لیاپانوف زیر را در نظر میگیریم [۴۳]:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تا هنگامی که ماتریس وزنی W ثابت باشد پس با جایگزاری به جای و باتوجه به خاصیت تقارن مورب میتوان گفت:
حال را از رابطهی (۴٫۲۶) جایگزین میکنیم:
قانون تطبیقی به صورت زیر را اعمال میکنیم [۴۹].
که نتیجه به صورت زیر خواهد بود:
که
و فرض میشود که و مقداری مثبت و مشخص است. پس:
بنابراین میتوان با اختیار کردن مقدار مناسب برای به رسید. مگر اینکه احتمالا در همسایگی . پس سیستم به بیان لیاپانوف پایدار است. و در همسایگی ناحیهای است که بهوسیله که تعریف میشود.
شبیهسازی و نتایج
در ادامه برای مقایسۀ مناسب بین کنترل کنندۀ پیشنهادی فازی نوع ۲ و نوع ۱، در مواجهۀ با عدم قطعیتهای پارامتری و مدلسازی، دو مرحله شبیهسازی انجام گرفته است و در هر مرحله دینامیک سیستم از قبل ناشناخته فرض شده است. مواردی که در این آزمایشات مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از، خطای مکان و سرعت بازو، پایداری داخلی مفصل و گشتاور خروجی کنترل کننده. ورودی سیستم کنترل یا همان سیگنال مرجع، که مکان وسرعت بار میباشد، به صورت پاسخ پلۀ یک سیستم مرتبۀ ۲ میرای بحرانی، با فرکانس طبیعی ۳rad/s در نظر گرفته شده است، شکل (۴٫۲۱).
در اولین شبیهسازی تحمل سیستم در مقابل مقادیر مختلف عدم قطعیت بار سنجیده می شود. برای این منظور در ثانیۀ پنجم اینرسی بار و جرم بازوها دو برابر شده و در ثانیۀ ۱۵ به مقادیر اولیه برگردانده شده است. نتایج در شکل (۴٫۲۲) آمده است. بر اثر این تغییر افزایش کمی در خطای مکان و سرعت دیده می شود. به هر حال سیگنالهای خطا و خروجی کنترل کننده فازی نوع ۱ دارای نوسانات بیشتری نسبت به نوع ۲ است که به مراتب خروجی صافتری دارد. همانطور که در قسمت (e) از شکل (۴٫۲۲) قابل مشاهده است، با کاهش در سرعت بار در کنترل کنندۀ نوع ۱ پایداری داخلی محرک نیز دچار افت شده است. در مقایسه میتوان گفت که عملکرد فازی نوع ۲ در مواجهه با این نوع عدم قطعیت بهتر و سریعتر بوده و نتایج نیز مؤید این مطلب هستند.
در دومین شبیهسازی ضریب الاستیسیتۀ (سختی) بازو (k) در لحظۀ t=5s به طور ناگهانی به مقدار ۵N.m/rad کاهش یافته و در t=15s به مقدار اولیه یعنی k=7N.m/rad بازمیگردد. نتایج این شبیهسازی در شکل (۴٫۲۳) آمده است. همانند قبل کنترل کنندۀ فازی نوع ۱ در کنترل سیگنالهای خطای محدود اعمال شده موفق است، اما در اینکه پاسخها را با شیب یکنواخت و نرم به مقادیر مناسب برگرداند چندان توفیق نداشته است. این موضوع با بررسی نمودارهای خطای موقعیت بار و سرعت و پایداری داخلی موتور که در قسمت های مختلف شکل (۴٫۲۳) آمده است. به عبارت دیگر، این موضوع واضح است که کنترل کنندۀ تطبیقی فازی نوع ۲، در کل رفتار کنترلی مناسبتری نسبت به نوع ۱ دارد و این موضوع با مقایسۀ نمودارها مشهود است.
شکل ۴٫۲۱- سیگنالهای مرجع مکان و سرعت بازوها
شکل ۴٫۲۲- پاسخهای سیستم کنترل تطبیقی فازی نوع ۱ و نوع ۲ با وجود تغییر در جرم بازو و اینرسی بار: (a, b) خطای مکان؛ (c, d) خطای سرعت؛ (e, f) سرعت موتور و بازو؛ (g, h) گشتاور کنترل کننده.
شکل ۴٫۲۳- پاسخهای سیستم کنترل تطبیقی فازی نوع ۱ و نوع ۲ با وجود تغییر در ضریب سختی: (a, b) خطای مکان؛ (c, d) خطای سرعت؛ (e, f) سرعت موتور و بازو؛ (g, h) گشتاور کنترل کننده.
نتیجه گیری
کنترل تطبیقی برای بازوی رباتیک صلب، قدم اول در طراحی کنترل کنندۀ تطبیقی مقاوم برای بازوی منعطف است. این موضوع بر اساس تئوری اغتشاش منفرد و با فرض سختی بالای بازو بنا نهاده شد. همچنین تاثیر اصطکاک و تداخل بر عملکرد و پایداری سیستم مورد بررسی قرار گرفت. فرض سخت بودن بالای بازو این امکان را فراهم کرد تا مدل کنترلی پیشخور برای سیستم صلب، تقریب خوبی برای مدل معکوس سیستم منعطف باشد. به عبارت دیگر، از جبرانسازهای تطبیقی اصطکاک و تداخل برای کاهش خطاهای باقیمانده از مراحل پیشین استفاده شد. به طوری که از این روش در بسیاری سیستمهای کنترلی برای بازوی صلب میتوان به راحتی استفاده کرد. همچنین از یک تعامل خوب بین فاکتورها و خروجی سیستم برای بهبود پایداری داخلی استفاده شد. نتایج شبیهسازی، موفقیت کار را در از بین بردن اثرات اصطکاک غیرخطی، تداخل و انعطاف نشان می دهند. یکی از مشکلات مهم این سیستمها، ردگیری مقادیر مرجع و حرکات بار و پایداری داخلی بود که در اینجا بر این مسائل راه حل مناسبی ارائه شد. همانطور که در شبیهسازی پایداری سیستم کنترلی مشهود بود، به روش لیاپانوف این موضوع به اثبات رسید.
در این پایان نامه به منظور غلبه بر مشکلات مدلسازی و همچنین عدم قطعیتهای پارامتری با اندازه و دامنههای متغیر، کنترل کننده های فازی نوع ۲ و تطبیقی فازی نوع ۲ پیشهناد شد، که در آزمایشات نیز با مشابه نوع ۱ مورد قیاس قرار گرفت. البته کنترل کننده های فازی نوع ۲ به طور معمول دارای پیجیدگیهایی هستند، اما در اینجا چون یکی از اهداف طراحی مناسب در عین سادگی است، این موضوع با به کار گیری توابع عضویت فاصلهای[۴۵] مرتفع شد. با مقایسه ای که بین این کنترل کنندهها و مشابه فازی نوع ۱ در شرایط عملیاتی یکسان صورت گرفت، برتری و مزیت نوع ۲ در کاهش نواسانات حرکتی بازوها و در خنثی کردن اثرات عدم قطعیتهای با دامنۀ بالا، به خوبی مشاهده شد. این کار علاوه بر اینکه نتایج خوبی را توانست که در طراحی کنترل کننده برای بازوی رباتیک داشت و نیز رجحان فازی نوع ۲ را بر نوع ۱ نشان داد، یکی از معدود کارهایی است که از کنترل کنندۀ فازی نوع ۲ برای بازوهای رباتیک منعطف استفاده کرد و نتایج خوبی نیز داشته است.
بازوهای رباتیک تنها توسط موتورهای DC راههندازی نمیشوند، بلکه ماشینهای AC نیز چنین کاربردی میتوانند داشته باشند. البته کارایی آنها نیز با توجه به اصطکاک غیرخطی و عدم قطعیتهای بار و … دچار افت می شود. بنابراین روشهای کنترلی متعددی برای بهبود کارایی این سیستمها تا کنون پیشنهاد و بعضاً اجرا شده، که انگیزهای برای تحقیق و بررسی روشهای جدید نیز میباشد. در این پایان نامه و در فصل بعدی تحقیقی در مورد روشهای محاسبات نرم و تا حدودی مشابه همین فصل، در رابطه با ماشینهای سنکرون با آهنربای دائم (PSMSs) انجام گرفته است.
در جدول زیر مقایسهای بین نتایج طرحهای پیشنهادی در این پایاننامه و چند مرجع معتبر آمده است، که میتوان به کمک آن در مورد موفقیت کار قضاوت کرد.
جدول ۴٫۳- جدول مقایسۀ نتایج
گشتاور کنترل کننده | درصد خطای سرعت موتور | درصد خطای سرعت | درصد خطای مکان | ||
حدود (۱۴/ ۱۳) نیوتن.متر و با ۰٫۵ ثانیه تأخیر نسبت به مرجع صفر میشود | در ابتدا حداکثر (۶% / ۵%) و با ۰٫۵ ثانیه تأخیر نسبت به مرجع صفر میشود | حداکثر (۱% / ۰٫۷۵%) و با ۰٫۵ ثانیه تأخیر نسبت به مرجع صفر میشود |
حداکثر (۵% / ۴%) و با ۰٫۵ ثانیه تأخیر نسبت به مرجع صفر میشود |
فازی (نوع ۱/ نوع ۲) با مقادیر نامی شکل ۴٫۱۳ |
طرحهای پیشنهادی در پایاننامه |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 01:50:00 ق.ظ ]
|