بررسی دوگان‌ساخت‌ها در شاهنامه‌ی فردوسی بر پایه‌ی نظریه‌ی تصویرگونگی
به کوشش
زینب استرش
در این پژوهش ویژگی‌های معنایی دوگان‌ساخت‌های شاهنامه‌ی فردوسی بر مبنای نظریه‌ی تصویرگونگی بررسی شده است. مطالعات انجام شده در باب ویژگی‌های معنایی دوگان‌ساخت‌ها حاکی از ارتباط این نوع ساخت با مفاهیمی چون کثرت، فزونی، شدّت، تداوم، تکرار، کمال، تمامیّت، توزیع و… است. هدف از انجام این پژوهش، نشان دادن ارتباط دوگان‌ساخت‌های شاهنامه با مفاهیم ذکر شده و تجزیه و تحلیل این ارتباط در چارچوب نظریه‌ی تصویرگونگی و مدل تجدید نظر شده‌ی ریگر (1998) است. این مهم پس از پژوهشی بر روی شاهنامه اثر جاویدان حکیم توس در باب رابطه‌ی صورت و معنای دوگان‌ساخت‌های شاهنامه، در قالب طبقه‌بندی‌های معنایی محقق شده است. در این تحقیق که از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. تمامی ابیات شاهنامه مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج بررسی، از میان شصت هزار بیت شاهنامه، قریب به هزار و صد بیت حاوی واژگان دوگان‌‌ساخت می‌باشند. با توجه به مفاهیم متعدد دوگان‌ساخت‌ها، مفاهیم کثرت، پراکندگی و کمال/تمامیّت به ترتیب بیشترین کاربرد را در شاهنامه داشته‌اند. در پایان به این نتیجه دست یافته‌ایم که مفهوم و ساختار حماسی شاهنامه با گزینش و کاربرد انواع خاص دوگان‌ساخت به ویژه واژگانی با مفهوم تصویرگونه‌ی کثرت مرتبط می‌باشند.
واژه‌های کلیدی: دوگان‌ساخت، تصویرگونگی، ویژگی‌های معنایی، شاهنامه‌ی فردوسی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
 
1-1-مقدمه 2
1-2- علم صرف 4
1-3- طرح موضوع یا مساله تحقیق 6
1-4-اهميت و ضرورت تحقيق 8
1-5-هدف تحقيق 9
1-6-سؤالات تحقيق 10
1-7-اجزاء پایان‌نامه 10
1-7-1-مقدمه 10
1-7-2- پیشینه‌ تحقیق 10
1-7-3-روش تحقیق 10
1-7-4-تجزیه و تحلیل داده‌ها 11
1-7-5- خلاصه و نتایج تحقیق 11
 
2-1- مقدمه 13
2-2- مطالعات داخلی 13
2-3 مطالعات خارجی 17
 
3-1- مقدمه 22
3-2- روش تحقیق 22
3-3 - شیوه‌ی توصیف داده‌ها 23
3-4- چارچوب تحقیق 23
3-4-1- تصویرگونگی استقلال 25
3-4-2- تصویرگونگی ترتیبی 25
3-4-3- تصویرگونگی پیچیدگی 26
3-4-4- تصویرگونگی مقوله‌بندی 27
3-4-5- تصویرگونگی فاصله 27
 
4-1- مقدمه 31
4-2- بررسی تصویرگونه‌ی دوگان‌ساخت‌های شاهنامه بر مبنای مدل ریگر 31
4-3- مفاهیم دوگان‌سازی 33
4-2-1- کودک (Baby) 33
4-2-2- دلبستگی (Affection) 33
4-2-3- کوچک (Small) 33
4-2-4- تضعیف /کاهش شدّت (Attenuation) 34
4-2-5- تحقیر (Contemt) 34
4-2-6- تکرار (Repetion) 35
4-2-7- تداوم ( Continiuity) 35
4-2-8- کثرت (Plurality) 36

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...