۴- Peters & Waterman
ج) فرهنگ های اشتراکی۱ (دیل و کندی۲، ۱۹۸۲): آنها عقیده دارند که در صورتی که سازمانی بخواهد موفق شود، فرهنگ های قوی ( که در آنها به اهداف سازمانی متعهد بوده و آنها را باور دارند)
اهمیت بسزایی دارد زیرا آنها به بهره وری و رضایت بالای کارکنان منجر می شود. دیل و کندی معتقد بودند که فرهنگ پنج مؤلفه دارد:
۱- محیط بیرونی- محیط کسب و کار خاص بر سبک فرهنگی تأثیر می گذارد.
۲- ارزش های سازمانی- باور های کلیدی سازمان که همه کارکنان باید به آنها معتقد باشند.
۳- قهرمانان سازمان- اعضای سازمانی که نقش الگوهای موفقیت را ایفا می کنند.
۴- آداب و رسوم- آیین ها و تشریفاتی که فرهنگ سازمان را تقویت می کنند.
۵- شبکه فرهنگی- چگونه داستان ها، ارزش ها، باورها و غیره با یکدیگر ارتباط بر قرار کرده و به اشتراک گذاشته می شوند.
د) مدل چهار مؤلفه ای۳ ( دنیسون۴ ، ۱۹۹۰):
۱- فرهنگ های بوروکراتیک: تمرکز بر ثبات، کنترل، پایایی، نظم، کارایی، انطباق با قوانین و رویه ها و حفظ وضع موجود.
۲- فرهنگ های جمعی: تمرکز بر روی تعهد، درگیر شدن، کار تیمی، مشارکت، رضایت کارکنان و ابتکار.
۳- فرهنگ های مأموریت محور۵ : کارکنان به سمت تحقق چشم انداز، ارزش ها و اهداف شفاف سازمان سوق داده می شوند و بر مبنای آنها پاداش می گیرند.
۴- فرهنگ سازگاری۶ : تمرکز بر انعطاف پذیری، نوآوری، خطرپذیری، توانمندسازی و یادگیری(فیضی و رحیمی،۱۳۹۰).
۲-۲-۵- ویژگی های فرهنگ سازمانی
برای اینکه بتوان به نوع و وضعیت فرهنگ یک سازمان پی برد باید اندیکس هایی را تعیین و برحسب آن شاخص ها بتوان فرهنگ یک سازمان را شکافت. از دیدگاه های مختلف شاخص های متعددی بیان گردیده است در اینجا تنها به شاخص های مورد نظر رابینز اشاره می گردد به اعتقاد رابینز شاخص های عمده ای که می تواند فرهنگ سازمانی را مشخص نمایند عبارتند از :

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱- خلاقیت فردی: میزان آزادی عمل و استقلال افراد در سازمان.
۲- ریسک پذیری: میزانی که افراد تشویق می شوند تا دست به کار های مخاطره آمیز بزنند.
۳- رهبری: مشخص بودن هدف ها و عملکرد های مورد انتظار در سازمان.
۴- یکپارچگی: درجه ی هماهنگی واحدهای سازمان.
۵- حمایت مدیریت: درجه ای که مدیران زیر دستان خود را یاری می کنند.
۱- corporate cultures
۲- Deal & Kennedy
۳- model of four types
۴- Denison
۵- mission cultures
۶- adaptability cultures
۶- کنترل: قوانین و مقررات ناظر بر رفتار افراد.
۷- هویت: میزان یا درجه ای که افراد، خود را متعلق به سازمان و سازمان را متعلق به خود می دانند.
۸- سیستم پاداش: میزان وابستگی پاداش ها به شایستگی افراد.
۹- سازمان یا پدیده ی تعارض: میزان پذیرش تعارض یا انتقاد در سازمان.
۱۰- الگوی ارتباطی: میزان اعمال سلسله مراتب در اختیارات (رابینز،۱۳۷۸).
۲-۲-۶- نقش و کار کردهای فرهنگ در سازمان
- فرهنگ تعیین کننده ی مرز سازمان بوده و سازمان ها را از هم تفکیک می نماید.
- نوعی احساس هویت به پیکر اعضای سازمان تزریق می کند.
- فرهنگ باعث می شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود بیاید که آن چیز بسی بیش از منافع شخصی فرد است.
- فرهنگ موجب ثبات و پایداری سیستم اجتماعی می گردد. فرهنگ از نظر اجتماعی نوعی چسب به حساب می آید که می تواند از طریق ارائه استاندارد های مناسب، اجزای سازمان را به هم متصل کند.
- فرهنگ به عنوان یک عامل کنترل به حساب می آید که موجب بوجود آمدن یا شکل دادن به نگرش ها و رفتار کارکنان می شود(رابینز، ۱۳۷۴).
هویت سازمانی
شکل دادن به رفتار
تعهد گروهی
فرهنگ سازمانی
ثبات نظام اجتماعی
شکل۲-۷: کارکرد های فرهنگ سازمانی( رابینز، ۱۳۷۴)
۲-۲-۷- شکل گیری فرهنگ سازمانی
همانگونه که در نمودار زیر شیوه شکل گیری فرهنگ سازمانی و حفظ و نگهداری آن ارائه شده است، منشاء فرهنگ سازمانی نمی تواند چیزی جز فلسفه بنیانگذار آن باشد این فلسفه به نوبه ی خود بر شاخص هایی اثر می گذارد که در فرایند استخدام مورد استفاده قرار می گیرند. اقدامات یا کار های کنونی مدیریت عالی سازمان موجب می شود تا جو کلی(رفتار مورد قبول ) شکل بگیرد. اینکه تا چه اندازه افراد بتوانند با فرهنگ سازمان آشنا گردند، به این مسأله بستگی دارد که در فرایند گزینش افراد، سازمان تا چه اندازه بتواند ارزش هایی را که افراد دارند با آنچه مورد نظر مدیریت سازمان است، تطبیق دهد ( رابینز ، ۱۳۷۴).
مدیریت عالی سازمان
فرهنگ سازمان
شاخص های گزینش
فلسفه بنیانگذاران
پذیرفتن فرد در سازمان
شکل۲-۸ : شکل گیری فرهنگ سازمانی(رابینز،۱۳۷۴)
۲-۲-۸- انواع فرهنگ سازمانی
الف: انواع فرهنگ سازمانی از دید رابینز
- فرهنگ علمی: سازمان های دارای فرهنگ علمی بیشتر به یادگیری، پرورش و تقویت شخصیت های علمی و تخصصی تأکید دارند لذا به استخدام افراد جوان تمایل نشان میدهند.
- فرهنگ باشگاهی: در این سازمانها تأکید بر تناسب داشتن روحیه افراد به وفاداری و تعهد نسبت به سازمان است. در این فرهنگ ارشدیت، سنوات خدمت، در سازمان معیار عمده اهمیت و ارزش افراد است.
- فرهنگ تیمی: این سازمان ها بر نوآوری و آزادی عمل تأکید دارند.
- فرهنگ تدافعی: برعکس فرهنگ تیمی که به اختراع، نوآوری و اکتشاف تأکید دارند، فرهنگ تدافعی بر حفظ و بقای سازمان توجه دارد در این فرهنگ امنیت شغلی حائز اهمیت است.
ب: انواع فرهنگ سازمانی کامرون و کویین۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...