۳-۵-۲ مشخصات پرسشنامه هوش هیجانی بار – اُن
این پرسشنامه، دارای ۱۱۷ سؤال و ۱۵خرده مقیاس می باشد که توسط بار– اُن برروی ۳۸۳۱ نفر از ۶ کشور (آرژانتین ، آلمان، هند ، نیجریه و آفریقای جنوبی) که ۸/۴۸ درصدآنان مرد و ۲/۵۱ درصد آنان زن بودند، اجرا شد و به طور نظامدار در آمریکای شمالی هنجاریابی گردید.
هنجاریابی این آزمون در ایران توسط سموعی و همکاران (۱۳۸۳) انجام گرفته است پس از انجام برخی تغییرات در متن اصلی پرسشنامه از ۱۱۷ سوال به ۹۰ سوال تقلیل یافت و فرم جدید را بر روی آزمودنی ها اجرا کردند پایاپی آزمون از طریق محاسبه آلفای کرنباخ بر کل آزمون ۹۳/۰ می باشد.
دهشیری (۱۳۸۱) به هنجارهایی آزمون هوش هیجانی بار- ان به روی نمونه ۵۲۰ نفری از دانشجویان دانشگاه های تهران پرداخت و به آلفای کرنباخ ۷۳/۰ دست یافت
نتایج حاصل از هنجاریابی نشان داد که آزمون از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
پاسخ های آزمون نیز بر روی مقیاس ۵ درجه ای لیکرتی (کاملاً موافقم، موافقم ، تا حدودی، مخالفم و کاملاً مخالفم) تنظیم شده است. مقیاسهای آزمون عبارتند از :
«خود آگاهی هیجانی»[۱۳۰]: توانایی آگاهی، فهم و وقوف بر احساس خود .
«خود ابرازی »[۱۳۱]: توانایی ابراز احساسات، باورها و افکار صریح، و دفاع از رفتارها و مهارت های سازنده و بر حق خود.
«عزت نفس»[۱۳۲] : توانایی آگاهی از ادراکات خود، پذیرش خود و احترام به خود .
«خود شکوفایی»[۱۳۳]: توانایی درک ظرفیت های بالقوه خود، انجام فعالیت هایی متناسب با توانایی خود، تلاش برای انجام فعالیت و لذت بردن از آن.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

«استقلال»:[۱۳۴] توانایی مدیریت افکار و اعمال خود، و آزاد بودن از تمایلات هیجانی .
«همدلی»[۱۳۵] : توانایی آگاهی و درک احساسات دیگران و ارزش دادن به آنها .
«مسؤولیت پذیری اجتماعی»[۱۳۶] : توانایی ابراز خود به عنوان یک عضو دارای حس همکاری، مؤثر و سازنده در گروه.
«روابط بین فردی»[۱۳۷] : توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش متقابل که به وسیلۀ نزدیکی عاطفی ، صمیمیت، ابراز محبت و دریافت محبت ایجاد و ادامه می یابد.
«واقع گرایی»[۱۳۸] : توانایی سنجش هماهنگی، بین تجربه هیجانی تجربه و واقعیت.
«انعطاف پذیری »[۱۳۹]: توانایی سازگار کردن افکار و رفتار با تغییرات محیط وموقعیت ها.
«حل مسأله »[۱۴۰] : توانایی تشخیص و تعریف مشکلات، و به همان خوبی، تولید و اجرای راه حل های مؤثر و بالقوه.
«تحمل فشار روانی »[۱۴۱]: توانایی مقاومت کردن در برابر موقعیت های فشار آور و هیجانات قوی، بدون جازدن، و رویارویی فعال ومثبت با منبع فشار .
«کنترل تکانش»[۱۴۲]: توانایی مقاومت در برابر عوامل تنیدگی، سایق ها یا تجارب و کاهش آن ها، و توانایی کنترل هیجانات خود.
«خوش بینی»[۱۴۳]: توانایی نگاه زیرکانه و مثبت به زندگی، تقویت نگرش های مثبت، حتی در مواجهه با ناملایمات، بدبختی ها و احساسات منفی .
«شادمانی»[۱۴۴]: توانایی احساس خوشبختی در زندگی، لذت بردن از خود و دیگران، داشتن احساسات مثبت، صریح، مفرح و شوخ طبعانه.
۳-۵-۳ نحوۀ نمره گذاری
از آنجا که گزینه ها بر روی یک طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شده اند نمره گذاری از ۵ به یک (کاملاً موافقم ۵ و کاملاً مخالفم۱) و در بعضی سؤالات با محتوای منفی یا معکوس-که درجدول شماره ۶ با علامت × مشخص شده اند- از یک به ۵ ( کاملاً موافقم ۱ و کاملاً مخالفم۵) انجام می شود. نمرۀ کل هر مقیاس برابر با مجموع نمرات هر یک از سؤالات آن مقیاس و نمره کل آزمون برابر با مجموع نمرات ۱۵ مقیاس می باشد. کسب امتیاز بیشتر در این آزمون، نشانگر موفقیت بیشتر فرد در مقیاس مورد نظر یا در کل آزمون و برعکس می باشد . مثلاً کسب امتیاز بالاتر در مقیاس خود ابرازی، نشان دهندۀ خود ابرازی بیشتر در فرد است
و با توجه به این که جواب سوالهای لیکرت ۵ درجه ای و از ۱ به ۵ است حداقل نمره ۹۰ و حداکثر۰ ۴۵ می باشد.
جدول (۳-۲) معرفی سؤالات مربوط به هر یک از مقیاسها

مقیاس ها شماره سؤالات
حل مسأله ۴۶،۳۱،۱۶،۱،*۷۶،۶۱
شادمانی *۲،*۶۲،۴۷،۳۲،۱۷،*۷۷
استقلال ۳،*۱۸،*۳۳،*۴۸،*۶۳،*۷۸
تحمل فشار روانی ۴،*۱۹،*۳۴،۴۹،*۶۴،*۷۹
خود شکوفایی ۵،*۲۰،*۳۵،*۶۵،۵۰،*۸۰
خود آگاهی هیجانی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...