بسته خدمات سلامت[۲۲]:
خدمات بهداشتی درمانی ، یا توانبخشی پایه و دارای اولویت که توسط پزشک خانواده یا تیم سلامت ارائه یا فراهم می شود .کالاها یا خدماتی که در پوشش فهرست ملی انواع مراقبتها، چه پیشگیرانه و چه درمانی، قرار دارند و هزینه ی آنها به سبب اساسی بودن یا برخورداری از اولویت توسط جامعه پرداخت می شود در حالی که هزینه ی سایر خدمات باید توسط فرد یا طرح های بیمه مکمل و به طور اختیاری تامین شود.(۲۸)
پرداخت از جیب[۲۳]:
به میزان هزینه ای که خانوار مستقیما هنگام دریافت خدمت به ارائه دهنده پرداخت می نماید را پرداخت از جیب گویند. این پرداخت اگر بصورت قانونی باشد بعنوان پرداخت رسمی[۲۴] مطرح می شود و اگر غیر قانونی باشد بصورت پرداخت غیر رسمی[۲۵] بیان می گردد.(۲۹)
سازمانهای بیمه گر پایه:
منظور سازمانهایی است که خدمات درمانی پایه را برابر فهرست تعهدات مصوب شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور ارائه میکنند و مشتمل است بر سازمان تامین اجتماعی،سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح و کمیته امداد امام (ره) است.(۲۸)
خدمات پاراکلینیک: خدماتی شامل خدمات تصویربرداری ، فیزیوتراپی ، آزمایشگاهی ، دارویی و … را که مکمل خدمات سرپایی و بستری است ، گفته می شود.
فقر[۲۶] :
در تعریف جامعه‌شناسی آن، به معنی عدم برخورداری از حداقل امکانات معاش، یا به تعبیر دیگر، عدم برخورداری از میزان درآمدی است که در سطوح معیشت مورد نیاز انسان باشد. اندازه‌گیری میزان فقر مشکل است، ولی با روش تحقیق تا حدودی امکان‌پذیر است، اما فقر مطلق را فراتر از کمبود درآمد می‌دانیم و آن شامل سوءتغذیه، کمبود بهداشت، افزایش بی‌رویه جمعیت، بیکاری پنهان و آشکار، مهاجرت نخبگان و جوانان تحصیلکرده به خارج از کشور.(۳۰)
هزینه بقاء:
به حداقل هزینه لازم برای امرار معاش یک خانواده که شامل هزینه های لازم برای تغذیه و سکونت و انرژی می باشد گفته می شود.(۳۱)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سلامت[۲۷]:
عبارتست از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو. تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی، یک تعریف ایده‌آل و عملا دست نیافتنی است زیرا با توجه به این تعریف نمی توان فردی را پیدا کرد که در هر سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی کاملا سالم باشد، ضمن اینکه در عمل هم نمی توان مرزی بین سلامت و بیماری در نظر گرفت، در حقیقت این تعریف مشابه قله مرتفعی است که هیچ کس نمی تواند آن را فتح نماید ولی تلاش همه افراد باید به سمت آن باشد و از طرفی باید برای سطح سلامتی، طیفی قائل شد.
با توجه به تعریف سلامتی (تعریف WHO) متوجه می‌شویم که سلامتی یک مسئله چند بعدی است حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی، جنبه معنوی را هم در نظر می‌گیرند. و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند. چنانچه مشکلات جسمی بر روان فرد مشکلات روانی بر جسم او و نیز هر دوی آنها بر جامعه و اختلالات موجود در جامعه بر هر دو بعد دیگر سلامتی اثر می‌گذارند لذا اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامتی باید به تمام جوانب سلامتی فردی (جسمی و روانی و معنوی) و سلامت کلی جامعه توجه داشته باشد.(۲۹)
عوامل اثرگذار بر سلامت: ویژگی های چند بخشی داشته و آثار دگرگونی سیمای سلامت در کشور اثر این عوامل را تشدیدمی‌کند.همچنین عواملی مانند فقر و خشونت، صنعتی شدن ، تغییر شیوه زندگی ، آلودگی محیط زیست ، تغییر عادت‌ها ، حوادث و سوانح جاده ای ، استرس و …) بر این عوامل اثر هم افزایی دارد (۲۷).
خط فقر[۲۸]
عدم تامین حداقل نیازهای تغذیه ای، بهداشتی، آموزشی، مسکن و حمل و نقل یک خانواده است که حداقل غذای مورد نیاز یک خانوار ایرانی دو هزار کالری در روز است و این رقم مبنای محاسبه خط فقر در نظر گرفته شده است.(۳۰)
عدالت در تأمین منابع مالی[۲۹]:
به لحاظ مفهومی عدالت در مشارکت مالی تمرکز و توجه به این نکته دارد که آیا هر خانوار متناسب با استطاعت مالی و درآمدش در تامین هزینه های بهداشتی و درمانی مشارک دارد یا اینکه مشارکت خانوارها تناسب منطقی با سطح رفاهی و درآمد آنها ندارد.(۳۲)
بیمه :[۳۰] عقدی است که بموجب آن یک طرف تعهد می کند در ازاء دریافت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده براو را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد . بیمه در واقع راه حلی برای پاسخ به نیازهای جوامع بشری در مقابل بروز حوادث ناگهانی می باشد . جوامع بشری در طول تاریخ بهترین و موثرترین وسیله برای مقابله با زیانهای عظیم را ، تعاون و همیاری اجتماعی به منظور سرشکن کردن زیان فرد یا افراد معدود بین همه افراد گروه و یا جامعه یافتند تا در این راستا هیچ فرد از افراد جامعه بیمه شده به تنهایی در مقابل خسارت ناشی از حادثه ناگهانی قرارنگیرد و از این طریق تمام افراد به آسایش خیال دست یابند . برای مثال در اوایل قرن صنعتی در اروپا کارگران صنعتی و معادن در محیط کار با آسیب دیدگی ، نقص عضو و فوت روبرو بودند و بارسنگین نگرانی از وضعیت مالی خانواده در صورت بروز حادثه آنها را بر آن داشت تا صندوقی در محل کار تعبیه کنند و ماهانه به سهم خود مبلغی ناچیز به صندوق بریزند و در موقع حادثه آسیب دیدگان از اندوخته صندوق به نفع خانواده های خود استفاده کنند و با این ترتیب نه تنها غرامت آسیب دیدگان جبران می شد بلکه همه افراد آن جامعه به آسایش خیال دست یافتند و در واقع خود را بیمه حوادث نمودند . شرکت های بیمه در واقع همان صندوق تعبیه شده می باشند .(۳۳)
حق بیمه : شرکتهای بیمه با بهره گرفتن از آمار ، احتمال وقوع حادثه را مشخص کرده ، حق بیمه را براساس احتمال وقوع حادثه و میزان سرمایه مورد بیمه محاسبه می کنند .(۳۳)
دو دیدگاه در مورد ماهیت حق بیمه :
الف ) حق بیمه بعنوان هزینه : حق بیمه ، گرچه در ماهیت هزینه است ولی در واقع باعث کاهش هزینه های عظیم در بلند مدت میگردد . حق بیمه چون واکسنی است که از بیماریهای بزرگ جلوگیری می کند .
ب ) حق بیمه بعنوان پس انداز : حق بیمه در ماهیت ، پس انداز پنهانی است که در روز بروز حادثه که تمام سرمایه ها از بین رفته این پس انداز پنهانی به کمک می آید و سرمایه از بین رفته را جایگزین می نماید . (۳۳)
حق سرانه :[۳۱] مبلغی است که بر مبنای خدمات مورد تعهد به مشمولین بیمه خدمات درمانی، برای هر فرد در یکماه تعیین می گردد . (۳۳)
فرانشیز :[۳۲] قسمتی از هزینه درمان است که بر مبنای تعرفه مصوب، بیمه شده باید درزمان دریافت خدمات پرداخت نماید . (۳۳)
فصل چهارم:
یافته ها
همانطور که در بخش روش شناختی تحقیق به آن اشاره شد در این مطالعه و به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه باز استفاده گردید . سوالات اولیه پرسشنامه با توجه به اهداف تحقیق توسط محقق طراحی گردید و پس از اخذ نظرات خبرگان و متخصصین حوزه بهداشت و درمان نهایی شدند.
سوالات به شرح زیر می باشند :
سازه های موثر بر افزایش میزان پرداخت از جیب بیمه شدگان به طور کلی چیستند ؟
سازه های موثر بر افزایش میزان پرداخت از جیب بیمه شدگان در بخش های بستری،دارو، دندانپزشکی و… چیست؟
سازه های موثر بر کاهش میزان پرداخت از جیب بیمه شدگان به طور کلی چیستند ؟
سازه های موثر بر کاهش میزان پرداخت از جیب بیمه شدگان در بخش های بستری ، دارو ، دندانپزشکی و.. چیست؟
سوال ۱ : سازه های موثر بر افزایش میزان پرداخت از جیب بیمه شدگان به طور کلی چیستند ؟
در پاسخ به این سوال در ۲۶ استان مورد بررسی مدیران بیمه عوامل موثر بر افزایش پرداخت از جیب را در حیطه مقولات مطرح شده در جدول۱ بیان نمودند.
جدول ۱ : سازه بندی کدهای مستخرج از سوال ۱

سوال تحقیق سازه ها
سازه های افزایش میزان
پرداخت از جیب بیمه شدگان چیست؟
ضعف سیستم های نظارت بر درمان
اختلاف زیاد تعرفه خدمات درمانی بخش دولتی با خصوصی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...