ماده ۲۰- دیون ( بهرامی ، ۱۳۸۹، ۲۷)
فصل چهارم برآورد اعتبار هزینه ها
۱ –هزینه های اداری
۲- هزینه های سرمایه ای
۳- هزینه های انتقالی
فصل پنجم تنظیم فرمهای نهایی ،حاوی اطلاعات کلی درآمدهاو سایر منابع تامین اعتبار در دو بخش درآمد عمومی گمرک و درآمد سازمانها و موسسات تابعه تنظیم می شود.
فصل ششم- اصلاح بودجه – متمم بودجه – بودجه اختصاصی
فصل هفتم- تفریغ بودجه ، گمرک موظف است پس از خاتمه دوره عمل بودجه ، به منظور تعیین وضعیت حاصل از اجرای بودجه ، تفریغ بودجه تنظیم نماید.
“تفریغ بودجه عبارتست از صورت مقایسه ارقام پیش بینی شده در بودجه با درآمدهای وصولی قطعی از یک طرف و هزینه های برآوردی باعملکرد واقعی پرداخت هزینه ها از طرف دیگر”
فصل هشتم ـ وظایف مرتبط با تهیه و تنظیم ،تصویب و نظارت براجرای بودجه و حسابداری بودجه .( بهرامی ، ۱۳۸۹، ۴۰)

۲ـ ۹- حسابداری بودجه :

بودجه در دفاتر حسابداری ثبت نمی شود، ولی برای کنترل پرداخت هزینه ها درحدود اعتبارات مصوب،به رعایت ماده ۷۹ قانون گمرک ، اعتبارات مصوب بودجه دردفتری بنام دفتر اعتبارات ثبت و پرداخت هزینه ها ازآن محل تعهد و تامین اعتبار می شود. منظور از تعهد در اینجا تعهد به مشابه مرحلهای از پرداخت هزینه موضوع ماده ۲۳ آئین نامه مالی گمرک نیست بلکه منظور اعلام وجوه اعتبار در ردیف مربوطه برای پرداخت مشخص قبل از انجام هزینه و تعهد تامین اعتبار آن پس از انجام هزینه است .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تغییرات در سرفصلهای حساب هزینه ها در گمرک و همچنین تغییرات درنحوه احتساب هزینه ها به حساب اعتبارات جاری و عمرانی که با اجرای این دستوالعمل ضرورت می یابد به موجب دستورالعمل حسابداری که توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می گردد تعیین خواهد شد. (بهرامی، ۱۳۸۹، ۶۵)

۲-۱۰- پیشینه پژوهش:

-(بابا جانی ، جعفر:۱۳۸۷) به ارزیابی میزان پاسخگویی نظام مالی دولت پرداخته است اوبه این نتیجه رسیده است که نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران از قابلیت‌های لازم برای ادای مسئولیت پاسخگوئی در زمینه‌های کنترل بودجه مصوب، شناسائی و انعکاس درآمد و هزینه واقعی سالانه، انعکاس دارائی‌های ثابت و بدهی‌های بلند مدت عمومی و انعکاس وضعیت و نتایج عملیات مالی در گزارش‌های مالی جامع سالانه برخوردار نمی‌باشد.
۳-(بجنوردی ،حسین:۱۳۷۹) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که :با توجه به فرضیات نتیجه گیری کلی صورت گرفته این بوده است که، وجود موانعی در محیط حسابداری دولتی باعث شده است که امکان توسعه حسابداری دولتی میسر نگردیده و نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی موجود،شرائط یک نظام مطلوب و کارآمد که به تحقق اهداف حسابداری و گزارشگری مالی دولتی (خصوصا پژوهش مسئولیت پاسخگویی دولت وارزیابی این مسئولیت توسط مردم و نمایندگان آنها)بیانجامد،را دارا نباشد.
۴-(قربانی ،محمد:۱۳۸۸) وی در این پژوهش با بهره گرفتن از روش های گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامه و با کمک میقاس پنج فاصله ای لیکرت به اطلاعات کمی تبدیل و با در نظر گرفتن نحوه ارائه پرسش ها،ارزشیابی و اندازه گیری شده اند ودر نهایت تحلیل یافته های آماری نشان می دهد که گزارش برون سازمانی گزارش ارزیابی مدیریت از کنترل های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی در ایران از دیدگاه سرمایه گذاران وحسابرسان سودمند تشخیص داده شده است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱ دیباچه
هر پژوهشی با یک مسأله آغاز می گردد. مسأله پژوهش موجب ایجاد پرسشهائی در ذهن پژوهشگر گردیده و به ارائه فرضیه منجر می شود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر پژوهشگر بررسی داده ها برای تأیید یا رد فرضیه ها می باشد. برای پاسخگوئی به پرسشهای پژوهش و نتیجه گیری درباره فرضیه ها پژوهشگر بایستی با توجه به داده های گردآوری شده اقدام نماید. لیکن همانگونه که آشکار و محرز می باشد داده ها مواد خام و غیرقابل اتکایی می باشند که برای تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی پردازش گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود.(خاکی ، غلامرضا ، ۱۳۸۶ ، ص ۱۹۳ ) .
بنابراین در این فصل به روش شناسی پژوهش پرداخته می شود. نخست جامعه آماری معرفی می شود و سپس چگونگی گزینه جمعیت نمونه بیان می گردد.و سپس نحوه جمع آوری اطلاعات از راه پرسشنامه و ابزار اندازه گیری آن و در نهایت آماره آزمون معرفی می شود.
۳-۲ جامعه آماری
جامعه تمامی عناصر تحت بررسی است که متعلق به گروه تعریف شده ای می باشند. (نوفرستی، محمد،۱۳۸۷، ۱۴۵) یک پژوهش علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعه آماری انجام می شود. به این دلیل، موضوع پژوهش ممکن است متوجه صفات، ویژگی ها و متغیرهای آن یا این که متوجه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تأثیرگذار در جامعه باشد با توجه به نگاره(۳ـ ۱) که مشاهده می شود جامعه آماری پژوهش کلیه بخش های مالی گمرک شیراز گزینه گردیده است . قابل یادآوری است که در این جامعه آماری سعی برآن شد که کلیه کارکنان سامانه حسابداری به عنوان جامعه آماری تحت ارزیابی قرار گیرد .

جامعه کل تعداد سامانه های مالی
گمرک شیراز ۴۶ ۳۶
منطقه آزاد اقتصادی ۴۳ ۳۱
امانات پستی ۳۳ ۲۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...