• نتایج پژوهش نشان داد در بین مؤلفه های معنویت محیط کار، مؤلفه فردی-روان شناختی بیشترین تأثیر را بر رضایت شغلی معلمان اعمال می کند، بنابراین مسئولین مدارس می توانند توجه به این مؤلفه را در اولویت قرار دهند.

      (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • نتایج پژوهش نشان داد در بین مؤلفه های معنویت محیط کار، به ترتیب مؤلفه فردی-روان شناختی، و مؤلفه سازمانی بیشترین تأثیر را بر فرسودگی شغلی معلمان اعمال می کنند، بنابراین مسئولین مدارس می توانند بعد از توجه مؤلفه فردی-روان شناختی توجه به مؤلفه سازمانی معنویت را نیز در اولویت قرار دهند.

۵-۴-۳- پیشنهادهایی به پژوهشگران آینده
با توجه به فرایند و نتایج پژوهش حاضر می توان پژوهش های ذیل را پیشنهاد نمود:

    • استفاده از متغیرهای دیگری نظیر درک از عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی، و غنی سازی شغلی همراه با معنویت محیط کار برای تأثیرگذاری بر فرسودگی شغلی
    • بررسی تأثیر معنویت محیط کار بر فرسودگی شغلی در سازمان های دیگر
    • شناسایی مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی معلمان با بهره گرفتن از نظرات خبرگان و کارشناسان.

فهرست منابع
فهرست منابع فارسی
احمدی، عزت­الله؛ شیخ­علیزاده، سیاوش (۱۳۸۵). رابطه فرسودگی شغلی و هوش هیجانی، فصلنامه اندیشه و رفتار، شماره ۲٫
ازکمپ، استوارت (۱۳۷۰). روان شناسى اجتماعى کاربردى، ترجمه فرهاد ماهر، مشهد: آستان قدس رضوى.
اسدی، محسن؛ شفیع آبادی، عبداله؛ پناه، علی امیر؛ حبیب اله زاده، حسین (۱۳۹۰). اثربخشی معنادرمانی گروهی بر کاهش فرسودگی شغلی، نشریه اندیشه و رفتار، دوره ششم، شماره ۲۲، ص ۷۸-۶۹٫
اسدی شیرین، گلباغ (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد سنندج.
اسپکتور، پل (۱۳۸۷). روان شناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه شهناز محمدی، تهران: نشر ارسباران.
اسماعیلی کهکی، زینب (۱۳۸۷). شناسایی و سنجش مؤلفه های معنویت در سازمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
اشجعی، احمد (۱۳۸۹). بررسی بستگی بین هوش معنوی با رفتارهای اخلاقی کارکنان در دستگاه های اجرایی شهرستان رفسنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد رفسنجان.
اصغری، جمشید (۱۳۸۶). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: صفار- اشراقی.
الماسیان، آناهیتا؛ رحیمی کیا، امین (۱۳۹۱). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و فرسودگی شغلی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال ۱۳۹۰، فصلنامه علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دوره چهاردهم، شماره ۱، ص ۷۹-۶۹٫
ایمانی، معصومه؛ ارجمندنیا، علی اکبر (۱۳۹۰). بررسی رابطه عدالت سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس عادی، استثنایی و استعدادهای درخشان، اولین کنگره روان شناسی اجتماعی ایران.
بختیاری سعید، بهرام؛ فلاح، مجید ا… (۱۳۸۳). روان شناسی کار و شغل، همدان: دانشجو.
بخشایش، علیرضا؛ آذرنییاد، عبدا… (۱۳۹۱). رابطه سبک های مدیریت مدیران با رضایت شغلی و سلامت روانی معلمان، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره ۹، ص ۸۲-۶۳٫
بروس، شرتزر (۱۳۶۹). بررسى و برنامه ریزى زندگى شغلى، ترجمه زندى پور.
برومند، زهرا (۱۳۷۴). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: انتشارات پیام نور.
بشلیده، کیومرث؛ تقی پور، منوچهر؛ هاشمی شیخ شبانی، سیداسماعیل؛ جزایری، سیده زبیده (۱۳۹۰). بررسی رابطه فرسودگی شغلی و سلامت عمومی معلمان زن مقطع راهنمایی، نشریه مشاوره کاربردی، دوره اول، شماره ۱، ص ۱۴۴-۱۲۳٫
بیک زاد، جعفر؛ یزدانی، سهراب؛ حمدالهی، مریم (۱۳۹۰). معنویت محیط کاری و تأثیر آن بر مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج گانه شهر تبریز، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره ۹، ص ۹۰-۶۱٫
پرداختچی، محمدحسن؛ احمدی، غلامعلی؛ آرزومندی، فریده (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی مدیران و معلمان مدارس شهرستان تاکستان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره ۳، ص ۵۰-۲۵٫
پوررضا، ابوالقاسم؛ منظم، محمدرضا؛ عباسی نیا، مرضیه؛ اصغری، مهدی؛ صفری، حسین؛ سورانی، محمد؛ حبیبی نوده، فرهاد (۱۳۹۱). رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در پرستاران شاغل در استان قم، فصلنامه بیمارستان، شماره ۴۱، ص ۵۳-۴۵٫
پورسلطانی، حسین، میرزائی، فهیمه، زارعیان، حسین (۱۳۹۰). ارتباط بین ادراک از عدالت با رضایت شغلی در کارکنان پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشریه مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماره ۱، ص ۷۰-۵۹٫
پورکیانی، مسعود؛ اشجعی، احمد (۱۳۸۹). معنویت گمشده سازمان های امروز، ماهنامه تدبیر، شماره ۲۲۰، ص ۴۲٫
پوشنه، کامبیز؛ پاکدامن، آذر؛ صمدی کلی، رضا (۱۳۸۴). شناسایی عوامل کاهش دهنده انگیزه معلمان و ارائه راهکارهای برونرفت از وضعیت کنونی، طرح پژوهشی سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران.
ترکمان، فرخ؛ عابدی، سیده مرضیه (۱۳۸۸). شناسایی عوامل مؤثر در رضایت شغلی دبیران، نشریه تحقیقات روانشناختی، دوره اول، شماره ۴، ص ۴۸-۳۸٫
جزنی، نسرین (۱۳۷۸). مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر نی.
حافظ­نیا، محمدرضا (۱۳۸۲). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت.
حسینی، نرگس؛ احقر، قدسی؛ اکبری، ابولقاسم؛ شریفی، نسترن (۱۳۸۷). پرسشنامه ­های پژوهشی در زمینه روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و جامعه ­شناسی، تهران: سخن.
حرفه دوست، منصور؛ غلام زاده، حجت؛ محمدجانی، هیوا؛ چگینی، مریم (۱۳۹۰). اعتبارسنجی مدل رضایت شغلی معلمان بر اساس مدل شناختی اجتماعی لنت و براون، اولین کنگره روان شناسی اجتماعی ایران.
حسینی نژاد، محمدرضا (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار با رفتارهای شهروندی سازمانی در دستگاه های اجرایی شهرستان کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد کرمان.
حنانی، میترا؛ مطلبی کاشانی، مسعود؛ گیلاسی، حمیدرضا (۱۳۹۰). بررسی ارتباط ابعاد فرسودگی شغلی با ویژگی های فردی تحویلداران بانک های دولتی شهر کاشان، نشریه فیض، شماره ۵۷، ص ۷۶-۷۰٫
خاوری، لیلی؛ یوسفیان، جواد (۱۳۸۶). مقایسه رضایت شغلی اعضای هیأت علمی غیرفعال و فعال در ورزش دانشگاه یزد، نشریه المپیک، شماره ۳۷، ص ۵۹-۴۹٫
خسروی، علی اکبر (۱۳۸۸). بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان و اهمال کاری آنان در بخش آموزش سازمان توسعه تجارت ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره ۲، ص ۱۴۱-۱۲۵٫
خلیل زاده، نورالله (۱۳۷۶). بررسى عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلى دانشجو معلمان دانشگاه پیام نور ارومیه، پایان نامه کارشناسى ارشد، دانشگاه تهران.
دادنیا، اکرم (۱۳۸۷). تأثیر رضایت شغلی در موفقیت سازمانی، http://www.aftabir.com
داورمنش، عباس؛ براتی سده، فرید (۱۳۸۵). مقدمه ای بر اصول توان بخشی معلولان، تهران: انتشارات رشد.
دلاور، علی (۱۳۷۸). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: رشد.
رحمانی، جعفر؛ نصرآبادی، علی (۱۳۷۹). مدیر موفق، تهران: انتشارات لوح محفوظ.
رستگار، عباس علی (۱۳۸۵). مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...