سیندی و یگلزورث
(۲۰۰۴/۲۰۰۸ )

 

توانایی رفتار کردن همراه با خرد ، در حین آرامش درونی و بیرونی صرف نظر از پیشامد ها و رویداد ها است .

 
 

سینگ جی ( ۲۰۰۸ )

 

توانایی ذاتی، تفکر و درک پدیده های معنوی است و رفتار روزانه ما را با ایدوئولوژی معنوی هدایت می کند .

 
 

کینگ (۲۰۰۸ )

 

مجموعه ای از ظرفیت های عقلی که به آگاهی کامل و کاربرد انطباقی از جنبه های معنوی و جهان ما فوق وجودی شخص کمک می کند و منجر به خروجی هایی مانند تفکر وجودی عمیق، افزایش معنا، شناسایی عالم مافوق و سلطه حالت های معنوی می شود. (King , 2008 : 52 )

 

( به نقل از سهرابی ، ۱۳۸۷ : ۱۷ )
مادهو[۴۲](۲۰۰۶) معتقد است به وسیله هوش معنوی، مشکلات معنایی و ارزشی را حل کرده و فعالیت ها و زندگی مان را در فضایی غنی تر، وسیعتر و با معنا تر قرار می دهد و تعیین می کند کدام یک از روش های زندگی معنای بیشتری دارند.

۳- ۲- ابعاد و مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه دانشمندان

هوش معنوی سازه های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند. در حالی که معنویت با جستجو و تجربه عناصر مقدس، هوشیاری اوج یافته، تعالی و معنا در ارتباط است، هوش معنوی مستلزم توانایی هایی است که از چنین موضوعات معنوی برای تطابق و کنش اثر بخش و تولید محصولات و پیامدهای با ارزش استفاده می کند. به طور کلی می توان پیدایش سازه هوش معنوی را به عنوان کاربرد ظرفیت ها و منابع معنوی در زمینه موقعیت های علمی در نظر گرفت. به نظر می رسد که هر بحثی درباره هوش معنوی بدون شناخت دامنه وسیع تجارب معنوی ناکامل خواهد بود. هوش معنوی بر خلاف هوش منطقی که رایانه ها هم دارای آن هستند و بر خلاف هوش هیجانی که در پستانداران عالی نیز وجود دارد، منحصراً خاص انسان است که اساسی ترین و اصلی ترین نوع هوش است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱- ۳- ۲- ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام

ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام در موارد زیر خلاصه می شود؛ دانش درونی، شهود عمیق، شناخت خود و یکی شدن با طبیعت و جهان، توانایی حل مسئله، هدایت باطنی و استفاده از سبک های تعالی مثل شهود برای حل مسائل، پذیرش و عشق به حقیقت، زندگی کردن در تعادل همراه با روحانیت و دیدگاه سیستمی کل گرا برای دیدن ارتباط درونی میان هر چیزی و غیره ( سهرابی ، ۱۳۸۷ : ۱۷ ) و (آمرام، ۲۰۰۹).

۲-۳- ۲- ابعاد هوش معنوی از زهر و مارشال

زهر و مارشال نیز ابعاد هوش معنوی را در قالب جداول زیر طبقه بندی نموده اند.
جدول ۲-۲ : ابعاد هوش معنوی بر اساس دیدگاه زهر و مارشال

 

خود آگاهی
بدانید واقعاً که هستید و چگونه با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می کنید .

 

تعیین ارزشها و چشم انداز ( آرمان – گرایی )
نهایت انسانیت ما در چشم انداز و ارزش های ما مشخص خواهد شد.

 

قابلیت مواجهه با مشکلات و ناملایمات و حتی با فرصت تبدیل کردن آنها
کنار آمدن با اشتباهات و مشکلات و درس گرفتن از آنها .

 
 

کل نگری
مشاهده ارتباط بین چیزه ها و امور : مشتاق بودن نسبت به همه چیز

 

تنوع پذیری
کنار آمدن با تنوع، برای مثال دیدن جنبه های متفاوت هر فرد و تشویق به دانستن ارزش این تفاوتها و شکرگزاری بابت آنها

 

مستقل بودن ( شهامت )
واژه ای روانشناسانه که به معنای شهامت است نه سازگاری و همرنگ جماعت شدن، داشتن شجاعت کافی برای عمل برخلاف عرف رایج ( استقلال از محیط )

 
 

تمایل به پرسیدن چرا ؟
پرسیدن سوالات اساسی و یافتن پاسخ های بنیادین

 

قابلیت چارچوب بندی دوباره موضوعات
مشاهده پدیده ها در زمینه ای وسیع تر

 

خود جوش بودن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...