گفتار اول- تعقیب انتظامی ۸۱
بند اول- مراحل رسیدگی ۸۲
الف) طرح شکایت در دادسرا ۸۲
ب) قرار تعقیب ۸۲
بند دوم- مجازات‌های انتظامی ۸۳
الف) تعلیق انتظامی ۸۴
ب) تعلیق کیفری ۸۴
ج) مجازات‌ انتظامی درجه ۲و۱ (اخطار کتبی- توبیخ با درجه در پرونده) ۸۴
د) مجازات انتظامی درجه ۳(توبیخ با درج در روزنامه رسمی) ۸۵
هـ) مجازات انتظامی درجه ۴(تنزل درجه) ۸۵
و) مجازات انتظامی درجه ۵(انفصال از سه ماه تا سه سال) ۸۵
ز) مجازات‌های انتظامی درجه ۶(محرومیت دائم) ۸۵
گفتار دوم- تعقیب کیفری وکیل ۸۵
بند اول- جرایم عمومی ۸۵
بند دوم- جرایم خاص ۸۶
بند سوم- سایر موارد ۸۶
نتیجه‌گیری ۸۷
کتاب‌نامه ۸۹
Brief 92
کتاب‌نامه ۱۰۴
Brief 108
ولتر(‌Voltaire)، فیلسوف و نویسنده نامی فرانسه:
«بهترین مقام در عالم، شغل وکالت است و کمال مطلوب من در دنیا این است که وکیل بوده باشم».

مقدمه

الف) بیان مسأله

موضوع این پایان‌نامه، «بررسی تعهدات وکیل دعاوی در حقوق ایران و آمریکا» است. همچنان‌که از عنوان این پایان‌نامه مشخص است، قصد بر آن است تا تعهدات وکیل دعاوی در حقوق ایران و آمریکا مورد مطالعه قرار گیرد. اساساً در قراردادها، اصل بر آن است که محتوای قرارداد و حدود تعهدات را طرفین قرارداد تعیین می‌کنند و این همان اصل آزادی قراردادهاست. وکالت نیز از این اصل مستثنا نیست. تعهدات وکیل دعاوی را باید تابع قرارداد دانست و بر پایه چارچوبی که میان وکیل و موکل ایجاد می‌شود، این حدود قابل تعیین است. در خصوص تعهدات وکیل دعاوی تنها نمی‌توان به این اصل اکتفا نمود و باید در جزییات حدود تعهدات وکیل دعاوی به قوانین و مقررات خاص آن نیز مراجعه کرد. در حقوق ایران مواد ۳۶ و ۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی مهم‌ترین راهنما و راه‌گشا در این باره است. در ماده ۳۵ این قانون، پس از اینکه قانون‌گذار‏ به اختیار موکل در اعطای نیابت در مراحل دادرسی اشاره کرده، اموری را متذکر شده که برای داشتن اختیار در آنها، تصریح موکل را ضروری می‌داند. همچنین اموری وجود دارد که توکیل در آنها، خلاف قانون بوده و غیرقابل نیابت هستند. با توجه به اینکه نظام دادرسی آمریکا، کامن لایی است، تفاوت‌های اساسی با نظام حقوقی ایران که تلفیقی (اسلام و رومی – ژرمنی) است، دارد. در این پایان‌نامه تلاش شده تعهدات وکیل در نظام‌های ایران و آمریکا تبیین شده، موارد افتراق و اشتراک آن کاملاً شرح داده شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ب) پیشینه تحقیق

عقد وکالت از عقودی است که دارای پیشینه فقهی بوده، پیرامون آن در ضمن تمامی کتب فقهی بحث شده و فقها به بحث و بیان نظر پرداخته‌اند.
آثار بسیاری نیز در کتب حقوقی و مقالات از نویسندگان بر جای مانده است: ۱٫ مطالعه تطبیقی تعهدات وکیل در حقوق ایران و انگلیس، صمد فلاح‌گلی، به راهنمایی دکتر اسدالله امامی و مشاوره دکتر گندمکار دانشگاه قم ۱۳۷۶ ۲٫ تعهدات وکیل نوشته جهانبخش غلامی به راهنمایی دکتر شهیدی دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۷۹ ۳٫ بررسی اختیارات وکیل در حقوق ایران و مطالعه تطبیقی آن با حقوق مصر به راهنمایی دکتر عباس کریمی نوشته ابوالفضل لطفعلی‌زاده دانشگاه امام صادق(ع) ۱۳۸۰٫ تمامی این پایان‌نامه‌ها در خصوص وکیل مدنی بوده است نه وکیل دعاوی. در پایان‌نامه‌های مذکور وکالت به صورت عام آورده شده است و هیچکدام وکیل دادگستری را به صورتی که اینجانب در پایان‌نامه کار کرده‌ام مورد پژوهش قرار نداده‌اند. تاکنون پژوهش و تحقیق مستقل یا پایان‌نامه‌ای با موضوع «تعهدات وکیل دعاوی در حقوق ایران و آمریکا» به نگارش درنیامده، لذا به دلیل احساس خلأ در این زمینه، تصمیم به نگارش این پایان‌نامه با موضوع مطروحه گرفته شده است.

ج) ضرورت و اهمیت تحقیق

امروزه حق داشتن وکیل مدافع از سوی طرفین دعوا بر کسی پوشیده نیست و این حق را نمی‌توان از کسی سلب نمود. در حقوق ایران و در قانون اساسی نیز به این اصل و حق اشاره شده است. با نگاهی دقیق‌تر به موضوع داشتن وکیل دعاوی برای افراد، به این مهم بر می‌خوریم که در صورت انعقاد قرارداد وکالت با وکیل دعاوی، تعهدات وی به چه شکل است؛ چراکه اکثریت افراد در هنگام مراجعه به وکلا از میزان تعهدات وکیل انتخابی خود به طور کامل آگاهی نداشته و در مسیر دادرسی، دچار اختلافاتی با وی می‌شوند. این اختلافات عمدتاً در نتیجه عدم آشنایی طرفین قرارداد به مقررات راجع به این عقد است. چه بسا موکل الفاظ و عباراتی استعمال می کند که به واسطه اطلاق، معانی گسترده‌ای را دربر داشته باشند یا اینکه در اثر ابهام، وکیل نتواند اراده واقعی موکل را تحقق بخشد. مقرراتی هم که از سوی قانون‌گذار‏ وضع گردیده، در همه موارد تکلیف وکیل را به صراحت تعیین ننموده است. به‌ویژه در حقوق ایران که قانون وکالت سالیان بسیار دور به تصویب رسیده و لازمه به روز شدن در آن کاملاً احساس می‌شود. در این پایان‌نامه تلاش بر این است تا با اشاره به برخی تعهدات وکیل دعاوی در قبال موکل و مراجع قضایی، با جلوه دادن و بحث بر سر آنها اهمیت این تعهدات نمود بیشتری پیدا کند.

د) اهداف

در این پایان‌نامه تلاش بر این است نظرات پراکنده‌ای که حقوق‌دانان پیرامون تعهدات وکیل دعاوی مطرح نموده‌اند، در حد امکان مدون گردد. همچنین با تطبیق تعهدات وکیل دعاوی در حقوق ایران با حقوق ایالات متحده آمریکا، افزون بر آشنایی با این دو نظام حقوقی، عناصر و ابزار لازم را برای تعیین و قلمرو تعهدات وکیل دعاوی بازشناخت. البته نباید از نظر دور داشت که رسالت حقوق تطبیقی، ایجاد وحدت میان نظام‌های حقوقی گوناگون نیست، بلکه یکی از هدف‌های آن، هماهنگ‌سازی و نزدیک ساختن آنها به یکدیگر است.

هـ) سؤالات

سؤالات مطروحه در این پایان‌نامه در ۴ مورد اصلی بیان می‌شود:
نقش قرارداد در خصوص تعهدات وکیل دعاوی چیست؟
در تعهدات وکیل دعاوی تا چه میزان، قوانین و مقررات موضوعه نقش دارند؟
در حرفه وکالت، عرف چه نقشی را ایفا می‌کند؟
ضمانت اجرای تعهدات وکیل دعاوی به چه شکل بوده و این تعهدات چگونه نظالت می‌شوند. مسئولیت مدنی و انتظامی وکیل دعاوی به چه صورت بوده و دارای چه ارکانی است؟

و) فرضیات

    1. قرارداد‌های وکالت میان وکلا و موکلان، ایجادکننده تعهدات وکیل دعاوی هستند.
    1. در تعهدات وکیل دادگستری، قوانین و مقررات موضوعه به‌ویژه ماده ۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی، نقش ویژه‌ای دارد.
    1. در حرفه وکالت دادگستری، عرف نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند، مانند رعایت مصلحت موکل و امانت‌داری نسبت به موکل.
    1. تعهدات وکیل دادگستری به وسیله مسئولیت قراردادی و غیر قراردادی وکیل و مجازات‌های انتظامی وی نظارت می‌شود.

ز) روش تحقیق

روشی که در این پایان‌نامه برای انجام پژوهش برگزیده شده، روش تحقیق اسنادی و نوعی مطالعه توصیفی تحلیلی است که در آن، به تجزیه و تحلیل آنچه هست، می‌پردازیم. در روش تحقیق کتاب‌خانه‌ای، مأخذیابی، گام نخست در انجام پژوهش است و از طریق فیش‌برداری با تحقیق و تفحص در کتب و مقالات فقها و حقوق‌دانان و تتبع در اندیشه‌های اندیشمندان حقوق و بهره‌گیری از نظریه‌های آنان، گردآوری اطلاعات صورت گرفته، سپس فیش‌ها به تناسب موضوع به یکدیگر مرتبط شده‌اند.
همچنین به دلیل رفع برخی ابهامات قانونی، از اطلاعات کارشناسان و افراد مطلع نیز استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...