روش بررسی فرهنگ ایمنی کارکنان بیمارستان، ابتدا از کلیه کارکنان که در موقعیت های شغلی پزشک، پرستار، مدیر و کارکنان پاراکلینیک بودند، نمونه ای به حجم ۲۱۲ نفر انتخاب و سپس پرسشنامه نگرش ایمنی در شش بعد جو کار تیمی، جو ایمنی، درک مدیریت، رضایت شغلی، وضعیت های کاری و شناخت استرس بکار برده شد. مقیاس اندازه گیری لیکرت پنج نمره ای بود. از آزمون ANOVA برای تعیین اختلاف بین گروه های مورد بررسی استفاده شد. و نتایج نشان داد که میانگین نمرات نگرش نسبت به فرهنگ ایمنی بیمار در شش بعد جو کار تیمی، جو ایمنی، رضایت شغلی، شناخت استرس، درک مدیریت و وضعیت های کاری، برای پزشکان به ترتیب برابر با ۳، ۱۳/۴، ۴/۱۷، صفر، ۳/۴، ۷/۸، پرستاران به ترتیب ۱۹، ۶/۲ ، ۳/۱۰، ۸/۷ ، ۶/۲ ، ۵/۱۵، مدیران، ۳/۳۰ ، ۱/۶ ، ۳/۳۳، صفر، ۲/۱۸، ۲/۲۱ و کارکنان پاراکلینیک به ترتیب برابر با ۵۰، ۵/۱۲، ۲۵، ۵/۱۲، ۱۰، ۵/۳۷ بود. اختلاف معنی داری از نظر آمار (P<.05) در بعد رضایت شغلی بین مدیران و پرستاران، کارکنان پاراکلینیک و پرستاران برابر با ۰۰۰۱/۰ و ۰۰۱/۰، در بعد شناخت استرس، بین مدیران و کارکنان پاراکلینیک، مدیران و پرستاران، کارکنان پاراکلینیک و پزشکان به ترتیب برابر با ۰۲۶/۰ و ۰۲۲/۰ و ۰۴۷/۰ و در بعد درک مدیریت، بین مدیران و پرستاران برابر با ۰۰۲/۰ بود. در حالی که همه کارکنان مورد مطالعه، دارای نگرش مشابه نسبت به جو کار تیمی، جو ایمنی و وضعیت های کاری بودند. محققین بر این باورند که اهتمام مدیران و کارکنان بیمارستان ها در ارتقا فرهنگ ایمنی ضروری بوده و برای این منظور، می توان از راهکارهایی نظیر، نشان دادن تمایل مدیریت ارشد سازمان به ایمنی، ایجاد سیستم گزارش حوادث و توسعه کار تیمی نام برد(۹۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱۴- در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ توسط AlexB.Hoynes و همکاران با عنوان” نقش چک لیست جراحی ایمن در کاهش مرگ ‌و میر و عوارض ناشی از جراحی” در جمعیت عمومی ‌ انجام شد، به این نتیجه رسیده‌اند که میزان مرگ و عوارض حین بستری، بازگشت غیرقابل برنامه‌ ریزی شده به اتاق عمل و عفونت محل عمل بعد از اعمال چک لیست در اعمال جراحی کاهش یافته است. در اردبیل در سال ۱۳۸۹
طی مطالعه‌ای که توسط موسی زاده و همکاران با عنوان” اطلاعات پایه در مورد میزان مرگ ‌ومیر و عوارض ناشی از جراحی” با هدف بدست آوردن این میزان‌ها بعد از اعمال چک لیست جراحی ایمن در جراحی‌ها و مقایسه‌ی این دو مطالعه به عمل آمده است، برای ۱۰۰۰ بیمار بالای ۱۶ سال که تحت اعمال جراحی غیر قلبی در بیمارستان فاطمی‌ اردبیل قرار گرفته بودند چک لیستی طراحی شده توسط سازمانWHO توسط تیم اتاق عمل تکمیل گردیده و مرگ‌ و میر و عوارض بعد از عمل تا ۳۰ روز بعد از عمل مورد پیگیری قرار گرفته و در فرم‌ های مخصوص که به این منظور طراحی شده بود، ثبت گردید. از مجموع ۱۰۰۰ بیمار مورد مطالعه ۴۵۲ مورد(۲/۴۵%)مرد و ۵۴۸ مورد(۸/۵۴%) زن بودند. ۲۸۵بیمار (۵/۲۸%) مجرد و ۷۱۵ بیمار (۵/۷۱%)متأهل بودند. فراوانی مرگ از ۱۰ مورد(۱%) در مطالعه ی قبلی به ۷ مورد(۷/۰%) در این مطالعه کاهش یافت. عفونت محل عمل از ۳۴ مورد(۴/۳%) در مطالعه ی قبلی به ۲۱ مورد (۱/۲%) و بازگشت غیر برنامه ریزی شده به اتاق عمل از ۱۲ مورد(۲/۱%) در مطالعه ی قبلی به ۵ مورد (۵/۰%) در مطالعه ی مذکور کاهش یافت. ۳ مورد (۳/۰ % از بیماران دچار نارسایی حاد کلیه بدنبال جراحی شدند که در مطالعه ی قبلی نیز به همین میزان گزارش شده بود. فراوانی ترومبوز ورید عمقی طی ۳۰ روز بعد از جراحی از ۲۵ مورد(۵/۲%) در مطالعه ی قبلی به ۱۶ مورد (۶/۱%) در مطالعه ی حاضر کاهش یافت. در این مطالعه ۱۵ مورد (۵/۱%) از بیماران تزریق خون حین عمل و ۳۴ مورد (۴/۳%) تزریق خون طی ۷۲ ساعت اول بعد از عمل داشتند، در حالی که در مطالعه ی قبلی ۱۱ مورد (۱/۱%) از بیماران تزریق خون حین عمل و ۵۰ مورد(۵%) تزریق خون طی ۷۲ ساعت بعد از عمل داشتند. در نهایت نتایج زیر بدست آمد: مرگ و میر و عوارض بدنبال اعمال جراحی بعد از استفاده از چک لیست جراحی ایمن WHO کاهش پیدا کرد که این کاهش در مورد مشاهده حداقل یکی از عوارض معنی دار بود، در مورد بازگشت غیر برنامه ریزی شده به اتاق عمل، عفونت محل عمل و تزریق خون طی ۷۲ ساعت بعد از عمل در حد بینا بینی و در مورد مرگ، نارسایی حاد کلیه و ترومبوز ورید عمقی از نظر آماری معنی دار نبود که می تواند به دلیل فراوانی بالای جراحی های اورژانسی در این مطالعه نسبت به مطالعه ی قبلی باشد.
فصل سوم
نوع پژوهش
جامعه پژوهش
ابزار گردآوری داده ها
روش کار
ملاحظات اخلاق
روش پژوهش
مقدمه
این فصل در رابطه با روش پژوهش و ملاحظات اخلاقی تدوین گردیده است. روش پژوهش در این بررسی شامل: نوع پژوهش، جامعه پژوهش، نمونه پژوهش، مشخصات واحدهای مورد پژوهش، محیط پژوهش، روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها، روش کار، روش تجزیه و تحلیل داده ها و ملاحظات اخلاقی می باشد.
نوع پژوهش
این پژوهش از نوع توصیفی می باشد که با بهره گرفتن از پرسشنامه و چک لیست جراحی ایمن، به بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ایمنی پرداخته است.
جامعه پژوهش
جامعه این مطالعه تمام بیماران کاندید عمل جراحی انتخابی[۴۵] در مراکز آموزش
ی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و نیز پرسنل اتاق عمل شاغل در اتاق های عمل مراکز مزبور در زمان انجام مطالعه میباشند.
معیار ورود برای بیماران
۱)کاندید عمل جراحی انتخابی باشند
۲) عمل جراحی بیمار از مجموعه اعمال جراحی: ارتوپدی، جراحی های عمومی و مغز و اعصاب باشند
معیار خروج برای بیماران
کنسل(لغو) شدن عمل بیمار
معیار ورود برای پرسنل اتاق های عمل
۱- شاغل در اتاقهای عمل مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشند.
۲- دارای حداقل ۶ ماه کار در اتاق های عمل مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشند.
۳- بعنوان فرد اسکراب و یا سیرکولیت در اتاق های عمل مشغول بکار باشند.
۴- دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی اتاق عمل و یا کاردانی و کارشناسی و یا کارشناسی ارشد پرستاری باشند.
معیار خروج برای پرسنل اتاق های عمل
اشتغال در سایر بخشها بطور همزمان
نمونه و حجم نمونه
در خصوص پرسنل، طی یک مطالعه مقدماتی با مشارکت ۲۰نفر، درصد پاسخ مثبت به هریک از ابعاد ۱۲ گانه، برآورد شد که با در نظر گرفتن α= ۰٫۰۵، حجم نمونه سهمیه ای در دسترس اختصاص داده شد.
در خصوص بیماران طی مطالعه بر روی۲۰ بیماربا احتساب …   =… و SD=………… و نامحدود بودن جامعه با ۰۵/۰=α ، حجم نمونه ۲۶۹ نفر برآورد گردید.
روش نمونه گیری:
در مورد پرسنل اتاق های عمل، بصورت………….
در مورد بیماران بصورت……………………………………………………………………………………………………بودکه …………………………………………………………………………………………………….انجام گرفت.
محیط پژوهش
کلیه اتاق های عمل مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل:
* مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز
* مرکز آموزشی و درمانی سینا تبریز
* مرکز آموزشی و درمانی شهداء تبریز
ابزار گردآوری داده ها
۱)چک لیست جراحی ایمن[۴۶]
* چک لیست جراحی ایمن که توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۸ میلادی ساخته شده است و شامل ۴ قسمت میباشد:
قسمت اول مربوط به مشخصات بیمار است که شامل: نام و نام خانوادگی بیمار، شماره پرونده بیمار، بخش مربوطه، نام جراح و نام عمل جراحی است
قسمت دوم مربوط به بیانیههای مرتبط با ایمنی بیمار قبل از بیهوشی است که شامل ۱۹ بیانیه میباشد که بصورت: بلی- خیر - کاربردی ندارد، طراحی شده است.
قسمت سوم مربوط به بیانیههای مرتبط با ایمنی بیمار در حین عمل جراحی است که شامل ۱۳ بیانیه میباشد که بصورت: بلی- خیر - کاربردی ندارد، طراحی شده است.
قسمت چهارم در رابطه با به بیانیههای مرتبط با ایمنی بیمار قبل از ترک اتاقهای عمل است که شامل ۸ بیانیه میباشد که بصورت: بلی- خیر - کاربردی ندارد، طراحی شده است.
۲)پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار منتشر شده توسط آژانس تحقیقات و کیفیت بهداشت و درمان آمریکا (۲۰۱۱)[۴۷] این پرسشنامه از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول حاوی اطلاعات دموگرافیک و در بخش دوم سوالاتی در مورد ابعاد ۱۲گانه فرهنگ ایمنی بیمار در ابعاد مختلف مطرح گردیده است که این ابعاد عبارتند از: “درک کلی پرسنل به ایمنی بیمار"،"انتظارات و عملکرد سرپرست بخش در راستای ارتقاء ایمنی بیمار"،"آموزش سازمانی یا بهبود مستمر"،"کار تیمی درون واحد ها"،” ارتباطات باز و شفاف"،"بازخورد و ارتباطات در ارتباط با خطاهای ایمنی"،"پاسخ های غیر تنبیهی به خطاها"،” گزینه های مربوط به حجم
کاری پرسنل"،"حمایت مدیر بیمارستان از ایمنی بیمار"،"کارتیمی در بین واحدهای مختلف بیمارستانی"،"نحوه انتقال بیمار بین بخش ها” و در نهایت “فراوانی حوادث گزارش شده"(مجموعا"۴۲ سوال). این پرسشنامه با بهره گرفتن از مقیاس لیکرت، امتیاز دهی گردیده و پاسخ سوالات با گزینه های کاملا” موافقم(با امتیاز۵) تا کاملا” مخالفم (با امتیاز۱) امتیاز دهی گردیده است. در ارتباط با سوالاتی که دارای مفهوم منفی می باشند، شیوه امتیاز دهی بر عکس می باشد به نحوی که کاملا” موافقم کمترین امتیاز(۱) و کاملا” مخالفم بیشترین امتیاز(۵) را به خود اختصاص می دهد.
برای تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی در هر یک از ابعاد، نمرات سوالات هر بعد جمع و تقسیم بر تعداد سوالات هر بعد خواهد شد. و برای بدست آوردن امتیاز کلی فرهنگ ایمنی بیمار نیز امتیاز ۴۲ سوال پرسشنامه با هم جمع سپس بر تعداد سوالات(۴۲) تقسیم خواهد گردید. این ابزار در ایران توسط عبداله زاده و همکاران(۱۳۹۱)و توسط…………………… استفاده شده است و پایائی پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ …… و ………….محاسبه گردیده است(رفرانس مقاله برومند).
تعیین اعتبار علمی(روائی)
روائی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است، اشاره می کند. به سخن دیگر، آزمونی دارای روائی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است، مناسب باشد. جهت استفاده از پرسشنامه، ابتدا پرسشنامه از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه گردید و سپس صحت ترجمه انجام شده مورد بررسی قرارگرفت و در نهایت جهت بررسی روائی، پرسشنامه ی ترجمه شده از روش صوری و محتوائی استفاده شد. این پرسشنامه توسط ۱۰ نفر از اساتید پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز بررسی و مورد تائید قرار گرفت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...