چشم انداز
توسعه و توانمندی سازی
آموزش
ارتباطات
تشکیل تیم گروهی
ساختار سازمانی پویا
عدالت سازمانی
بازارگرایی
فصل سوم
روش‌شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیق فرایندی پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه‌حل مشکلات است. پایه هر تحقیق (روش شناخت یا روش تحقیق) است. روش‌شناسی مبحثی است که به بررسی روش‌های شناخت در علوم می‌پردازد. روش تحقیق، کشف مجهولات و دستیابی به را‌ه‌حل مشکلات است. هر تحقیق و پژوهشی با یک مساله آغاز می‌شود. مساله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می‌شود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تایید یا رد فرضیات می‌باشد.جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه‌گیری در خصوص فرضیات، داده‌های جمع‌ آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی و پایه تحقیق می‌باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده‌های گردآوری شده، در خصوص رد یا تایید فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همان‌گونه که آشکار و مشخص می‌باشد، داده‌ها اطلاعات خام و غیرقابل اتکائی می‌باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده‌ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم‌گیری نمود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این فصل پس از مقدمه به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه، ابزار تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه، روش جمع‌ آوری و تجزیه و تحلییل داده‌ها، متغیرهای تحقیبق و معرفی نرم‌افزارهای آماری پرداخته شده است.
۳-۲- روش تحقیق
روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد،ابزار و راه‌های معتبرو نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها،کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حل مشکل است(خاکی،۱۳۹۰)این پژوهش به قصد کاربرد نتایج یافته‌هایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان انجام می‌شود و تلاش برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل علمی است که در دنیای واقعی وجود دارد. بنابراین، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی محسوب می‌شود و چون به صورت پژوهشی از پرسشنامه برای جمع‌ آوری داده‌های آن استفاده شده و محقق عملا در جریان تحقیق درگیر شده است؛ تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات میدانی به شمار می‌آورد.
۳-۳ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(سرمد،بازرگان و حجازی،۱۳۸۰،ص ۱۷۷).جامعه آماری به کل گروه افراد،وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(سکاران،۱۳۸۲،ص.۲۹۴)تعریف جامعه باید چنان بیان شود که که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در بر گیرد و در ضمن،با توجه به آن از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آنها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید(سرمد و همکاران،۱۳۸۵)
بنابراین جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه کارکنان بانک‌های دولتی شهر ایلام می‌باشند که تعداد آنها ۴۰۰ نفر می باشد.
۳-۴ تعیین حجم نمونه
نمونه گیری فرایندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه‌ای برگزیده می‍شوند که معرف جامعه بزرگتری که از آن انتخاب شده‌اند باشند(خاکی،۱۳۹۰)
در این تحقیق، جهت نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. با توجه به محدود بودن جامعه، نمونه تحقیق ۱۹۹ می‌باشد.
۳-۵ روش جمع­آوری داده ­ها
مهمترین روش‌های گردآوری اطلاعات در این تحقیق به شرح زیر است:
مطالعات کتابخانه‌ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع از منابع کتابخانه‌ای، مقالات و کتاب‌های مورد نیاز و اینترنت استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. اصولا پرسشنامه به علت عدم نیاز به منابع زیاد، هزینه پایین و همچنین قابلیت‌های بالقوه در جمع‌ آوری نمونه، به عنوان یکی از ابزار تحقیق موثر برای محققان و متخصصان به حساب می‌آید (خاکی، ۱۳۸۲).
۳- ۶ ابزار پژوهش
ابزارهای متعددی برای اندازه‌گیری متغییرها وجود دارد.رایج ترین ابزار تحقیق پرسشنامه است.پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده‌های تحقیق است.(سرمد و همکاران،۱۳۸۵)
ابزار این تحقیق پرسشنامه می‌باشد. پرسشنامه پژوهش حاضر شامل دو قسمت سوالات عمومی و تخصصی است.
سوالات عمومی: در سوالات عمومی سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیت‌شناختی در رابطه با پاسخ‌دهندگان جمع‌ آوری گردد. این بخش شامل۴ سوال است.
سوالات تخصصی: این بخش شامل ۵۲ سوال است. عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، عدالت مراوده‌ای، بازارگرایی، ابعاد بازاریابی داخلی می‌باشد.
پرسشنامه پژوهش حاضربا استفاده از پرسشنامه‌های استانداردی که برای ارزیابی متغییرهای مورد بررسی تدوین شده،تهیه گردیده است.چارچوب کلی پرسشنامه و سوالات مربوط به هر متغییرو همچنین محققین مربوط در جدول۳-۱ ارائه شده است:
جدول ۳-۱- منابع مورد استفاده پرسشنامه

سازه تعداد سوال منبع مورد استفاده
عدالت توزیعی ۳ کولکویت (۲۰۰۱)
عدالت رویه‌ای ۳ کولکویت (۲۰۰۱)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...