در کشورهای توسعه یافته هزینه کل که به کمر درد ناشی می شود هر ساله ۷/۱ را از سهم کل تولیدات ناخالص است و بیشترین هزینه بی شک مربوط به هدایت درمان بیماران مبتلا به کمردرد مزمن نسبت به کمر دردهای متناوب و بازگشتی است.
از لحاظ تعریف کمردردی با سابقه بیش از سه ماه بدون وجود هر گونه شواهد پاتولوژیک کمردرد مزمن نامیده می شود.
اغلب اطلاعات در مورد کمر دردهای مزمن ناقص هستند و بخش اعظم درمان بدون اتکا به شواهد مستدل انجام می پذیرد با این وجود افزایش چشمگیر مسئله کمردرد را مورد بررسی قرار داده اند.
به طور کلی بر اساس تعریف کمردرد نه یک علامت نه یک بیماری و نه یک تشخیص است بلکه یک( اثر) بوده و بر مبنای آن متخصصین بیش از ۲۶۰ علت را برای کمردرد ذکر کرده اند که در این میان برخی قابل پیشگیری برخی قابل کنترل و برخی قابل درمان و در نهایت برخی غیر قابل درمان هستند(۱)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به عبارت دیگر کمردرد بیماری نیست بلکه یک حالت انسان است و بهترین راه مقابله با آن تحت کنترل و تحت مراقبت در آوردن آن است. دردی که با تغییر حرکت و چگونگی قرارگرفتن بیمار تغییر می یابد(۲).
- معمولا کمردرد به یکی از سه حالت زیر بروز می کند:

    1. کمردرد حاد[۲]

کمردرد حاد که کمتر از شش هفته از شروع آن می گذرد را حاد می نامند(۳) یک درد حاد و شدید در ناحیه کمر است که در اثر قرار گرفتن در وضعیت های غلط خم شدن های طولانی مدت یا به مدت طولانی ضربه زدن به ستون فقرات کمری ایجاد می شود. نشانه وقوع آن آسیب بافتی بوده و به درجات مختلفی در فرد ایجاد ناتوانی می کند. هر چند که آسیب کوچک باشد ولی باید مراقب بود و از تکرار آن جلوگیری کرد. برای این منظور در مرحله اول درمان باید اقداماتی جهت کنترل درد انجام گیرد و سپس در مورد بهبودی کامل اقدام شود و نهایتاً تمامی فعالیت های طبیعی ستون فقرات را به شکل اولیه خود بازگرداند.
البته اولین وقوع حمله حاد کمردرد نیازی به نگرانی ندارد ولیکن باید پیامدهای آن را در نظر گرفت و هر چه زودتر برای رفع آن اقدام نمود. در غیر این صورت صدمه و جراحت شدت پیدا کرده و مزمن خواهد شد و نیز دوره ناتوانی ادامه خواهد یافت به طوری که طبق آمار شانس بازتوانی موفق در بیمارانی که کمردرد آنها بیش از شش ماه مقاومت می کند کاهش یافته و حتی پس از سه ماه مقاومت درد، وضعیت روحی و روانی بیمار تغییر خواهد کرد. پس به طور جدی با تکرار یک حمله شدیدتر کمردرد مقابله کنید.

    1. کمر درد نیمه حاد یا تحت حاد[۳]

این نوع کمردرد به لحاظ دوران نقاهت بیماری بین شش تا دوازده هفته به طول می انجامد(۳) و از نظر بالینی و علائم کلینیکی و پزشکی نوعی کمردرد مابین کمردرد حاد و مزمن می باشد.

    1. کمردرد مزمن[۴]

به آن دسته از دردهای ناحیه کمری گفته می شود که بیشتر از دوازده هفته بیمار را دامن گیر خود کرده است. ممکن است درد مزمن به طور موقت با داروی مسکن تسکین پیدا کند اما بدن انسان پیشرفتی در بهبودی ندارد و حتی خود داروی مسکن نیز بخشی از مساله می شود(۴).
به تعبیری دیگر کمردردی که بیش از دو ماه از بروز آن می گذرد را مزمن می نامند. کمردرد مزمن در واقع در اثر عدم درمان و یا مقاومت به درمان کمردرد حاد ایجاد می گردد. بدیهی است که درمان به موقع و مناسب درد حاد همواره درد مزمن را به حداقل می رساند. درد مزمن کمر باید به عنوان یک علامت جدی تلقی شده و کلیه معاینات بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی آن جهت تشخیص بیماری انجام گردد که این کار مستلزم یک بررسی دقیق و درمان مناسب توسط گروهی درمانگر متشکل از تیم پزشکی متخصص فیزیوتراپی متخصص روانپزشکی متخصص تربیت بدنی و… می باشد(۵). بر اساس اطلاعات یک منبع اغلب بیماران مبتلا به کمردرد مزمن از جراحی سودی نمی برند(۶).
از نظر چگونگی درد چهار نوع کمر درد وجود دارد :
درد موضعی :
این نوع درد ناشی از فشار و یاتحریک گیرنده های حسی درد در ستون مهره ها می باشد ، هر کدام از ساختارهای ستون فقرات کمری ( از جمله استخوان ها ی مهره ها ، دیسک بین مهره ها ، ماهیچه های متصل به آن ها و یا عضلاتی که از روی آن ها عبور می کنند ، دچار بیماری و یا جراحت های ناشی از ضربه گردند .
سبب ایجاد درد موضعی کمر می شوند ، مثله درد در اثر شکستگی ستون فقرات ؛ ضربه به ماهیچه های و یا رباط های کمری.
درد ریشه ای :
این درد ها تیز و تیر کشنده هستند و از مهره ها در مسیر یک ریشه عصبی به ساقه عصب منتشر می شوند. سرفه ، عطسه ، و انقباض های ارادی عضلات شکمی در اغلب موارد باعث تشدید این نوع درد می شود . در موقعیت هایی که ریشه های عصبی و یا عصب دچار کشیدگی شوند این نوع درد ها تشدید می یابند.
درد انتشاری یا ارجاعی
- این دردها به دو گروه تقسیم می شوند :
الف – درد انتشاری ؛ غیر از درد انتشاری عصب سیاتیک که در بالا توضیح داده شده ممکن است درد ، منشآ عصب سیاتیک نداشته باشد و از نقاط دیگر به مسیر این عصب انتشار یابد . مهم ترین منشآ درد های انتشاری عبارتند از :
مفصل بین مهره ای
رباط های مربوطه
رباط های خلفی مهره های دیگر ستون فقرات
عضلات اطراف آنها و همچنین عضلات ثبات دهنده لگنی
در این بیماران فشار به نواحی ذکر شده باعث به وجود آمدن و یاتشدید درد سیاتیک شده و تزریق مواد بی حس کننده در آن ها باعث از بین رفتن درد سیاتیک می شود.
ب – دردهای با منشآ ستون مهره ای که به باسن و ساق منتقل می شوند : در بیماری هایی که مهره های فوقانی کمر را درگیر می کنند معمولا درد به کشاله ران و قسمت قدامی ران منتقل می شود و درد ناشی از درگیری مهر ه های تحتانی کمر معمولا به باسن و سطح خلفی ران و به ندرت به پشت ساق و پا ها منتقل می شود علت دقیق این درد ها مشخص نیست .
دردهای همراه با اسپاسم عضلانی :
اگر چه منشا این نوع درد ها دقیقأ مشخص نیست اما در بسیاری از بیماری های ستون مهره ای اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره ها همراه با درد دیده می شود . این نوع درد ها مبهم و همراه با و ضعیت و قامت غیر طبیعی است و عضلات نگهدارنده ستون مهره ها تحت کشش هستند .
علل کمر درد
به طور کلی کمر درد را می توان بر حسب علت به دو دسته عمده تقسیم نمود :
الف - علل مکانیکی
ب _ علل غیر مکانیکی
کمر درد های مکانیکی
شامل آن دسته از بیماری هایی هستند که در اثر و یا به واسطه یک عامل مکانیکی مانند : ضربه ، حرکات فیزیکی نامناسب ، کم بودن قوام عضلات و یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر بد قرار گرفتن وضعیت بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می گردد . این دسته از بیمارای ها ۹۰ درصد از علل کمر درد را تشکیل می دهند و نکته جالب اینکه به راحتی قابل پیشگیری و درمان هستند . دو سری از عوامل می توانند سبب آسیب پذیری ستون فقرات کمری و وقوع کمر دردهای مکانیک گردند( ۲۰)
الف – عوامل زمینه ساز کمر درد
سبب فشار همیشگی بر ساختمان ستون فقرات کمری و ساختارهای آن شده و با ایجاد یک حالت آسیب پذیری و تضعیف ساختمان های نگه دارنده ستون فقرات( عضلات و رباط ها) ، سبب بروز کمر درد های شدید می گردند ، این موارد عبارتند از :
وضعیت بدنی نامناسب
۱-وضعیت نامناسب ایستادن
:قرار گرفتن در وضعیت نامناسب هنگام ایستادن ، سبب افزایش یا کاهش قوس های ستون فقرات و یا انحراف جانبی آن ها می شود که در هر صورت باعث بروز کمر درد های شدید می گردد.
وضعیت ایستا : وضعیت ایستا و بدون تحرک وقتی که نامتقارن و کج باشد ، برای ستون فقرات بسیار مضر است. این حالت که بیشتر در کا ر با ماشین آلات ، که نیاز به قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و نامتقارن به مدت طولانی دارد بسیار اتفاق می افتد و اگر اصلاح نگردد می تواند باعث درد قابل توجهی در ناحیه کمر شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...