در این ارتباط، نتایج بدست آمده از آزمون یو من ویتنی نشان می دهد که بین میانگین های سطح زیرکشت، میزان تولید و راندمان تولید در گروه های مختلف مناطق همگن به ترتیب با ضرایب ۱۰ و ۷ و سطح معناداری ۰۰۲/۰ و ۰۰۱/۰ تفاوت محسوسی وجود دارد. این بدان معنی است که سکونتگاه های روستایی واقع در مناطق کوهستانی به علت محدودیت های طبیعی و ناهمواری های موجود دسترسی کافی به اراضی کشاورزی را ندارند و قادر به بالابردن سطح زیرکشت و افزایش تولید محصولات نیستند. از طرفی فقدان دسترسی به آب های زیرزمینی کشت غالب دیم با میزان تولید پایین را در این منطقه نهادینه ساخته است. این درحالی است که نتایج بدست آمده از آزمون یو من ویتنی تفاوتی را در راندمان تولید محصولات کشاورزی با ضریب ۴۶ و سطح معناداری ۲۰۰/۰ بین روستاهای دشتی و کوهستانی تشخیص نداده است و بیانگر این مطلب است که روستاهای مذکور از لحاظ قابلیت های منابع خاک در بخش کشاورزی یکسان هستند و دارای توان مشابهی هستند.
جدول(۴-۲-۵): تفاوت میانگین های سطح زیر کشت و میزان تولید در گروه های مختلف مناطق همگن

شرح آزمون سطح زیر کشت میزان تولید(تن) راندمان تولید در هکتار(تن)
Mann-Whitney U ۱۰ ۷ ۴۶
Z ۱۴/۳- ۱۶۰ ۲۸/۱-
سطح معناداری ۰۰۲/۰ ۰۰۱/۰ ۲۰۰/۰

در طرح آمایش سرزمین اصولا اولویت با مناطق در حال توسعه و یا مناطقی که بنا به دلایلی با محدودیت های اجتماعی - اقتصادی روبرو هستند، خواهد بود. زیرا، از این طریق مناطق در سطح فضای ملی همسان و مطلوب رشد و توسعه می یابند. بدین ترتیب ناپایداری نظام شهری و روستایی به حداقل ممکن کاهش می یابد و در نهایت از فروپاشی برخی از سکونتگاه های روستایی کاسته می شود. درحالی که رویکرد رسمی در برنامه ریزی های فضایی سرزمین و به ویژه طرح پایه آمایش سرزمین کشور در راستای فروپاشی سکونتگاه های روستایی، خصوصا سکونتگاه های کوچک عمل می نماید. به طوری که در استراتژی توسعه مناطق روستایی، اولویت اول را نیز به مناطق توسعه یافته تر داده است(سعیدی و طالشی، ۱۴:۱۳۸۳) که عموما در مناطق دشتی و هموار استقرار داشته و از معضلات و مشکلات کمتری نسبت به سکونتگاه های واقع در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای برخوردار می باشند. بر همین اساس، جریان تخصیص اعتبارات و سرمایه گذاری های زیربنایی جهت تجهیز زیرساخت های کشاورزی و تامین خدمات روستایی بیشتر به سمت مناطق دشتی اولویت دار در نظام برنامه ریزی کشور روانه است و مناطق کوهستانی و کوهپایه ای از این حیث در حاشیه قرار دارند.
جدول(۴-۲-۶): مقایسه میانگین های روستاهای همگن براساس برنامه ریزی تجهیز زیرساخت های کشاورزی و خدمات روستایی

مناطق همگن نام آبادی تیپولوژی ضریب برخورداری از زیرساخت های کشاورزی تعداد خدمات روستایی سرانه برخورداری از خدمات روستایی
گروه ۱ اناج دشتی حاشیه رودخانه ۰۸۴/۰ ۳۳ ۰۲۳/۰
فوران دشتی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...