۱٫۹۸
(۱۳٫۵۸)

 
 
 
 

Log(pop)

 
 

-۰٫۰۰۴۷
(-۱۱٫۸۹)

 

-۰٫۰۰۴۸
(-۹٫۰۱)

 

-۰٫۰۰۵۸
(-۱۳٫۲۴)

 

۰٫۰۰۱
(۲٫۵۶)

 

@trend

 
 

۰٫۹۷

 

۰٫۹۶

 

۰٫۹۵

 

۰٫۸۹

 

R-squared

 

منبع: خروجی نرم­افزار Eviews6
پارامتر مربوط به اثر تولید ناخالص داخلی بر قیمت مسکن منفی بوده و معنی­دار نیست که در مراحل بعد با افزودن متغیرهای دیگر در نهایت معنی­دار می­ شود. پارامتر مربوط به اثر نقدینگی همانطور که انتظار می­رود مثبت و معنی­دار (۳٫۰۸t=) می­باشد. اما میزان معنی­داری و ضریب آن در مقایسه با ستون (۱) جدول (۴-۵) بسیار کمتر است که این نشان می­دهد که نقدینگی در کشورهای دارای درآمدهای نفتی اثر بیشتری بر قیمت مسکن دارد.
در ستون دوم نرخ بهره بلندمدت و کوتاه­مدت وارد رگرسیون شده است. همانطور که مشاهده می­ شود ضریب نقدینگی به شدت افزایش یافته است. در مراحل بعد با وارد شدن دیگر متغیرهای اثرگذار پارامتر نرخ بهره بلندمدت و کوتاه­مدت معنی­دار می­ شود.
در ستون سوم تورم وارد مدل گردیده و مطابق انتظار و همانند جدول (۴-۵) ضریب نقدینگی کاهش یافت. در مرحله بعد متغیر جمعیت اضافه شده است و مطابق انتظار مثبت و کاملا معنی­دار (۱۳٫۵۸t=) می­باشد.
در این گروه نیز متغیر جانشین تکنولوژی نیز اثر منفی و معنی­دار (۱۱٫۸۹- t=) بر شاخص قیمت مسکن دارد و معنی­داری آن نسبت به گروه اول بیشتر است.
با وارد نمودن قدم به قدم متغیرها در جدول (۴-۶) قدرت توضیح دهندگی مدل افزایش می­یابد و در نهایت به ۹۷/۰ می­رسد که نشان دهنده قدرت توضیح دهندگی بالای مدل برازش شده است.
با مقایسه جدول (۴-۵) و (۴-۶) می­توان به چند نکته پی برد، از جمله اینکه نقدینگی در کشورهایی که درآمد نفتی دارند نسبت به کشورهایی که فاقد درآمدهای نفتی هستند اثر بزرگتری بر قیمت مسکن دارد. پارامترهای مربوط به تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره بلندمدت و کوتاه­مدت، تورم و جمعیت در کشورهایی که فاقد درآمدهای نفتی هستند اثر بیشتری بر قیمت مسکن دارند. در هر دو گروه نقدینگی مهم­ترین و معنی­دارترین متغیر موثر بر قیمت مسکن است.
۴-۷- اثر بحران اقتصادی ۲۰۰۸ بر بخش مسکن کشورهای نفت­خیز
با توجه به ساختار اقتصادی کشورهای نفت­خیز که درآمدهای نفتی سهم عمده­ای در منابع درآمد آنها دارد، بخش ساختمان و مسکن نیز مانند سایر بخش­های اقتصادی نسبت به نوسانات این بخش و درآمدهای مربوط به آن بی­تفاوت نخواهد بود. در کشورهایی که درآمدهای نفتی بخش عمده­ای از منابع درآمدشان را تشکیل می­دهد، در صورت اتخاذ تصمیمات مبتنی بر افزایش نامناسب نقدینگی که به سبب درآمدهای نفتی صورت می­پذیرد، منجر به تورم در قیمت اکثر کالاها می­ شود. این تورم ممکن است در اقلام تجاری، مصرفی و … به وسیله اهرم­های مختلف همچون واردات کنترل شود اما در مورد کالاهای غیر منقول همچون زمین، ساختمان و برخی خدمات به دلیل خصوصیات ذاتی آنها (در غیرمنقول محدودیت، غیرتجاری بودن، عدم قابلیت وادات و …) تورم نه تنها برطرف نشده بلکه ادامه نیز خواهد یافت. از طرفی منابع مالی نیز به سمت این کالاها جهت­دهی شده و ورود سرمایه ­های غیرحرفه­ای و سرگردان، سبب سوداگری و واسطه­گری در آنها می­ شود و این گونه کالاها به ویژه زمین و مسکن را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه­ای پربازده تبدیل می­ کند و در نهایت موجب تخصیص غیربهینه عوامل و بروز عدم تعادل در تعادل­های اقتصادی خواهد شد. همچنین کاهش درآمدهای نفتی می ­تواند منجر به کاهش قیمت کالاهای غیرمنقول از جمله مسکن شود.
رکود اقتصادی در کشورهای صنعتی که در پی بحران مالی ۲۰۰۸ روی داده، تقاضا برای نفت خام را از سوی کشورهای بزرگ صنعتی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه کاهش داده است. انتظار بر این است که با افزایش درآمدهای نفتی، بخش مسکن دچار رونق گردیده و قیمت در این بخش افزایش یابد و با کاهش درآمدهای نفتی، بخش مسکن دچار رکود گردیده و قیمت در این بخش کاهش یابد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این بخش سعی بر آن است اثر کاهش درآمدهای نفتی ناشی از بحران مالی اخیر بر قیمت مسکن کشورهای منتخب بررسی شود و درآمدهای نفتی به عنوان کانال نقدینگی در نظر گرفته شده است. ازاین­رو متغیر مجازی که منعکس کننده کاهش درآمد نفتی در سال­های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است در مدل وارد شده است که انتظار می­رود سبب کاهش قیمت مسکن شود.
برای تخمین از مدل اثرات تصادفی استفاده شده است. در تخمین مدل اثرات تصادفی تعداد مقاطع باید از تعداد متغیرها بیشتر باشد، چون در این مدل ۵ مقطع وجود دارد، تنها از چهار متغیر نرخ بهره، جمعیت، متغیر مجازی و قیمت نفت استفاده شده است. بنابراین مدل مورد بررسی به شرح زیر است:

(۴-۱۱)
: لگاریتم نرخ بهره و : نشان دهنده متغیر مجازی می­باشد.
جدول(۴-۷): نتایج برآورد اثر بحران ۲۰۰۸ بر کشورهای نفت­خیز

 

(۲)

 

(۱)

 

Dependent Variable: hpi

 
 

۱٫۵۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...