۴۸/۶

۱/۲۷%

فشار تخلیه (psi)

۴۰۳

۴۰۴/۵

۰/۳۷%

دمای تخلیه (F)

۹۳

۸۵/۱

۸/۵۳%

جریان حجمی عبوری (MMSCM)

۶/۲

۶/۱

۱/۷۷%

جمع بندی این مقایسه‌ها نشان می‌دهد به رغم گستردگی و بزرگی سیستم مورد مطالعه؛ نتایج حاصل از اجرای شبیه‌سازی دینامیکی، همخوانی بسیار خوبی با واقعیت نشان می‌دهد.
برای بررسی رفتار فشار نقاط انتهایی انشعابات، منحنی فشارهای ترمینال‌های انتهایی (ایستگاه‌های CGS) شهرهای بزرگ استان اردبیل شامل ایستگاه‌های شماره ۱ و ۲ اردبیل، شماره ۱ و ۲ مشکین‌شهر، ایستگاه خلخال، پارس‌آباد، گرمی‌ و بیله‌سوار، طی مدت زمان ۱۲ ساعت شبیه‌سازی در شکل (۵-۱) آورده شده است. همانطور که از وضعیت منحنی‌ها پیداست افت فشار در شهرهای گرمی، پارس‌آباد و بیله‌سوار تا حدود psi 250 مشهود است. این واقعیت نمایانگر ریسک‌پذیری در خط لوله انتقال گاز مربوط به این شهرها می‌باشد. هدف از انجام این پروژه تعیین مناطقی از خطوط لوله است که در آنها با کاهش دمای محیط در زمستانها و متعاقباً افزایش مصرف گاز احتمال کاهش فشار در خطوط لوله و در نهایت احتمال قطع گاز وجود دارد. شناسایی این مناطق کمک شایانی به دست اندرکاران حوزه گازرسانی جهت انجام عملیات پیشگیرانه خواهد بود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۵-۱ منحنی‌های شبیه‌سازی فشار بر حسب زمان در ترمینال‌های انتهایی انشعابات (CGS‌ها) در شرایط عملیاتی (متوسط دمای هوای استان؛ ۳ درجه سانتی‌گراد)
شرایط حاد برودتی و مصرف گاز طبیعی
مقدمه
بطور کلی گاز طبیعی بعنوان یک سوخت مطلوب برای گرمایش پذیرفته شده است. قسمت عمده مصارف گاز طبیعی مربوط به مصارف گرمایشی است. این مصارف از یک مقدار حداقل در فصول گرم سال تا مقدار حداکثر در طول فصول سرد متغیر است. در یک دسته‌بندی کلی مصرف گاز طبیعی شامل بخش‌های زیر است:

  • مصارف گرمایشی که گاز طبیعی برای گرمایش منازل مسکونی و واحدهای تجاری، ادارات و سازمانها استفاده می‌شود.
  • مصارف صنایع عمده شامل پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاهها که گاز طبیعی برای تامین انرژی واحدهای فرآیندی استفاده می‌شود. گاهی ممکن است در صنایع پتروشیمی، گاز طبیعی به عنوان خوراک اصلی استفاده گردد (تولید اوره-آمونیاک).
  • مصارف صنعتی که شامل کارخانجات، واحدهای صنعتی کوچک و خودروهای گازسوز است.

مصارف گاز طبیعی در بخش‌ صنایع عمده و صنعتی با توجه به ظرفیت تولید محصول، روند مشخصی را طی می‌کنند و کمتر تحت تاثیر دمای محیط قرار می‌گیرد. در ایران مصارف گرمایشی بیشترین حجم مصرف گاز را به خود اختصاص داده و مصرف گاز در این بخش به دمای هوای محیط بستگی دارد[۵۱].
در تعیین مدل مصرف ناشی از برودت هوا، با صرفنظر کردن از تاثیرات سرعت وزش و جهت باد و رطوبت هوا می‌توان به اثر دمای محیط روی مطالبه بیشتر گاز برای مصارف گرمایشی و مصرف گاز طبیعی بوسیله مطالعه آماری پرداخت و رابطه قابل قبولی برای استفاده در شبیه‌سازی بدست آورد.
اصل کسری درجه روز
برداشت گاز از خطوط لوله توسط ایستگاه‌های تقلیل فشار ورودی شهر منطبق با میزان مصرف گاز در آن شهر است. مصارف گاز روزانه با متغیری بنام «کسری درجه روز[۶۱]» مرتبط است. اصل کسری درجه روز، برای کمیت سازی شدت برودت هوا استفاده می‌شود. این اصل یک پارامتر پراهمیت در تخمین انرژی مورد نیاز برای گرمایش یک ساختمان در طول یک دوره زمانی است. کسری درجه روز به شکل زیر تعریف می‌گردد[۵۲،۵۱]:

(۵-۱)

که:
DD = کسری درجه روز
Tbb = دمای پایه، ۶۵ درجه فارنهایت یا ۱۸ درجه سلسیوس
T = دمای هوای متوسط روزانه
دمای هوای متوسط روزانه از میانگین دمای حداقل و دمای حداکثر روزانه به دست می‌آید[۵۱]. در این تعریف، دمای هوای ۶۵ درجه فارنهایت معادل ۱۸ درجه سانتیگراد به عنوان دمای پایه در نظر گرفته می‌شود که در آن دما نیازی به گرمایش مکانی نیست. برای مثال دمای هوای متوسط ۱۷ درجه سلسیوس معادل است با ۱ درجه کسری روزانه (°C1= °C17- °C18). همچنین با این تعریف، دمای متوسط صفر درجه سلسیوس برای یک روز معادل با ۱۸ درجه سلسیوس، کسری درجه روزانه است[۵۲،۵۱].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...