سیاست های نامناسب ارزی
(سید محمد میر محمدی ،۱۳۶۵)

آشنا نبودن سازمان ها با تجارت الکترونیک و نداشتن وب سایت مناسب جهت اطلاع رسانی (صنایعی ،۱۳۸۱)

مشکلات حمل و نقل کالا بر صادرات
(روستا و دیگران ،۱۳۸۱)

هزینه های بالای حمل و نقل و بعد مسافت تا مبادی صادراتی
(دریساوی بهمنشیرو همکاران ،۱۳۸۹)

مشکلات گمرکی و مبادی صادراتی
(سید محمد میر محمدی ،۱۳۶۵)

مشکلات مربوط به تامین اعتبار و نقدینگی از بانک ها جهت صادرات.(سید محمد میر محمدی ،۱۳۶۵)

شکل ۲-۳ :چارجوب مفهومی تحقیق
فصل سوم
روش تحقیق
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه :
هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی کشف حقیقت است و مقصود اصلی پژوهش علمی، شناخت پدیده‌های طبیعی و کشف روابط میان آنهاست. پژوهش علمی یک کوشش نظامدار برای پاسخ دادن به پرسش‌هاست و ساختار آن متکی بر یک نظام منطقی است که روش علمی نامیده می‌شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در حقیقت، روش تحقیق علمی، شامل اندازه‌گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل براساس اصول و موازین مورد قبول از طرف دانشمندان برای حل مشکلات و مسائل بوده است و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکار است.
مطالعات میدانی، بررسی‌های علمی غیر آزمایشی هستند که هدف‌شان کشف روابط و تعامل بین متغیرهای جامعه شناسی، روانشناسی و آموزشی در ساختارهای اجتماعی واقعی است. پژوهشگر ابتدا در مطالعات میدانی موقعیت اجتماع یا موسسه‌ای را در نظر می‌گیرد و سپس روابط بین نگرشها، ارزشها، ادراکات و رفتارهای افراد و گروه های موجود در موقعیت را مطالعه می‌کند. وی به طور معمول هیچ موقعیت مستقلی را دستکاری نمی‌کند (خاکی ۱۳۷۸).
در این فصل، روش انجام تحقیق به تفصیل توضیح داده می‌شود و مطالبی همچون جامعه و نمونه آماری، روش نمونه‌گیری، روش های گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و روش های تحلیل آماری و رتبه‌بندی مورد استفاده شرح داده خواهد شد.
۱-۳: روش تحقیق
روش های پژوهش در علوم رفتاری را معمولا با توجه به دو ملاک هدف و ماهیت تقسیم بندی می کنند. براساس هدف پژوهش‌ها به دو دسته پژوهش‌های بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند.
تحقیق بنیادی پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می کند. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده‌ها، آزمون نظریه‌ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. برای مثال “بررسی رابطه اعتماد و تعهد در روابط صنعتی” یک نمونه تحقیق بنیادی است. سطح گفتمان کلی و انتزاعی در حوزه یک علم است. تحقیق بنیادی می تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روش‌های استدلال عقلانی و قیاسی استفاده می‌کند و بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌شود. تحقیق بنیادی تجربی از روش‌های استدلال استقرائی استفاده می‌کند و بر پایه روش های میدانی انجام می‌شود.
تحقیق کاربردی پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است. برای مثال “بررسی میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی” یک نوع تحقیق کاربردی است.
پژوهش‌ها براساس نحوه گردآوری داده ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی. تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل ۵ دسته: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی می‌باشد. تحقیق آزمایشی به دو دسته: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق نیمه آزمایشی تقسیم می‌شود.
در تحقیق توصیفی پیمایشی هدف بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه است و بیشتر تحقیق‌های مدیریت از این نوع می‌باشد. در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه بررسی می‌شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه‌ای که معرف جامعه است به بررسی متغیرهای پژوهش می‌پردازد.
در تحقیق توصیفی همبستگی رابطه میان متغیرها براساس هدف پژوهش تحلیل می‌گردد. در تحقیقات همبستگی اگر هدف پیش بینی متغیرهای وابسته براساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک و به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. همچنین وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق آزمایشی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند.
این تحقیق از باب نتایج ، تحقیقی کاربردی بوده و از منظر متغیر ، شامل متغیر های کیفی است و در دسته تحقیقات توصیفی قرار گرفته و به صورت پیمایشی انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و همچنین بررسی و توصیف وضعیت اقتصادی صنعت سنگ های ساختمانی در جهان و ایران و نیز شرایط تجارت جهانی این محصولات و آمار و ارقام مربوط به آن ،از روش کتابخانه ای (مطالعه کتب ، مقالات ، پایان نامه ها ، بررسی سایت های اینترنتی و همچنین سالنامه ها و گزارش های آماری ) استفاده شده است ، بعلاوه جهت جمع آوری اطلاعات برای پاسخ گویی به سوالات تحقیق ، روش میدانی و ابزاری مانند پرسشنامه و مصاحبه ، به کار گرفته شده است . ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه‌هایی براساس طیف پنج تایی لیکرت است.
جامعه آماری این پژوهش را ، کلیه مدیران تولیدکننده (سنگبری ها ) سنگهای ساختمانی در شهرستان های محلات و نیمور را تشکیل می دهند . بر طبق آمار ارائه شده از طرف مرکز توسعه خوشه سنگ محلات و اتحادیه سنگ محلات ، تعداد کل تولیدکنندگان سنگ (سنگبری ها) در محلات و نیمور ۲۰۰ واحد می باشد . که بین تمامی آنها پرسشنامه توزیع گردید.
برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعاتی که جمع آوری شده بود ، هم از آمار توصیفی و هم از آمار استنباطی استفاده شد. از روش های آمار توصیفی (فراوانی ، درصد،میانگین،میانه و انحراف استاندارد ) جهت تشریح و تلخیص داده های جمع آوری شده و همچنین تعیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر کاهش صادرات سنگ های ساختمانی در شهرستان های نیمور و محلات از آزمون روش تحلیل عاملی و تاپسیس استفاده شده است. همچنین در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss (نسخه ۲۱) استفاده گردید.
۲-۳: قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق شامل مجموعه شرکت‌های تولید و صادر کننده سنگ های ساختمانی در منطقه محلات و نیم ور بوده است.
۳-۳ : قلمرو زمانی این تحقیق از بهمن ماه سال ۱۳۹۱شروع شدو در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ خاتمه یافته است.
۴-۳: قلمروموضوعی: این تحقیق به شناسایی عوامل درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر صادرات می پردازد.
در این تحقیق، از مطالعات کتابخانه‌ای و روش تحلیل محتوی استخراج، جرح و تعدیل شاخص‌ها، تصدیق و تایید چارچوب پیشنهادی استفاده شده است. جهت طراحی چارچوب معرفی شده و جرح و تعدیلات لازم برای شناسایی متغیرهای نهایی تحقیق، از روش‌های زیر استفاده شده است.
۱) ادبیات تحقیق و میزان فراوانی معرفی شاخص
۲) نظرات ۴ نفر از اساتید دانشگاهی که زمینه تحقیقاتی آنها مدیریت صادرات و بازاریابی بوده است.
۳) نظرات سه نفر از خبرگان صنعت که دارای سابقه کاری بالای ۵ سال در صنعت سنگ‌های ساختمانی دارند.
۴) نظرات سه نفر از دانشجویان دکتری در رشته مدیریت بازاریابی که زمینه تحقیقاتی و یا اجرایی آنها مرتبط با مدیریت و مدیریت بازاریابی می‌باشد.
۵-۳: سوالات تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...