(علی پور، ۱۳۸۳، ص ۱۴۱)

میبینیم که سادگی زبان، زیبایی این شعر را افزوده است و زبان ساده به شعریت شعر لطمهای نرسانده است و صورتهای خیال در این شعر موج میزند. «لب» را به «شاتوت» و یا به «دو سیب» تشبیه کردن از نکات برجستهی این شعر میباشد.
امّا باید به این نکته توجه داشته باشیم که سادگی زبان را از دید شاعران بررسی نکنیم؛ بلکه این کودکاناند که بهترین داور شعر کودک هستند و سادگی را تشخیص میدهند ممکن است آن چه را که یک شاعر کودک ساده میپندارد، از دیدگاه کودکان ساده نباشد. توجه به کاربرد واژگان در کودکان به سادگی زبان شعر کمک فراوانی میکند. در شعر زیر به سادگی زبان بیشتر از هرچیز توجه شده است. راز زیبایی این شعر، در ساده بودن زبان آن است:

یک گربه امروز
آمد، دم در
من زود رفتم
گفتم به مادر
مادر به او گفت:
لطفاً بفرما
یخ کردهای تو
در برف و سرما
او کفش ما را
بوسید و بو کرد
از ما تشکر
با یک میو کرد
(کشاورز، ۱۳۷۶، ص ۸)

- امروزی بودن زبان
امروزی بودن زبان، به این معنی است که شاعر، از آن دسته واژگانی استفاده نماید که مورد کاربرد کودکان امروز میباشد. کودکان در گفتوگوی امروزشان از واژگانی استفاده می کنند که برایشان قابل فهم است و قطعاً شاعران نیز باید در سرودن شعر کودک از زبان امروز و رایج استفاده نمایند. سادگی زبان بستگی به امروزی بودن زبان دارد و زبان امروزی شعر کودک را ساده و قابل فهم میکند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نام زیبای خداست
زینت دفتر من
شد از بهر جهاد
مدرسه سنگر من
(نصرتی، ۱۳۶۷، ص ۲۴)

ما باید دانا باشیم
هشیار و بینا باشیم
از بهر حفظ ایران
باید توانا باشیم
(یمینی شریف، ۱۳۶۸، ص ۵۴)

میبینیم که به کار بردن عبارت «ازبهر» که از ویژگیهای سبک خراسانی است و شاعران قرون چهارم و پنجم بیشتر از این عبارت استفاده میکردند. در شعر کودک امروز کاربردی ندارد و اگر شاعرانی از آنها استفاده کردهاند، از زیبایی شعرشان کاستهاند، کودک امروز به جای «از بهر» مثلاً ترکیب «به خاطر» را میگزیند. پس شاعران شعر کودک نیز باید به آن توجه کامل داشته باشند.
- نارساییهای زبانی در شعر کودک
در زبان شعر امروز و اساساً در شعر کودک، نارساییهای زبانی دیگر جایگاهی ندارد؛ اگر چه در شعر دوره های پیشین این نارساییهای زبانی برای یک شعر عیب نبوده است، ولی امروزه تلاش شاعران بر این است که کمتر از نارسایی زبانی و شکستگی واژگان استفاده نمایند. شعر امروز به ویژه شعر کودک باید دارای سلامت زبان باشد. سلامت زبان شعر کودک، جذابیت شعر را برای مخاطبانش بیشتر میکند. بنابراین در این جا به برخی از نارساییهای زبانی که تعدادشان نیز بسیار در شعر شاعران کودک یافت میشود اشاره میکنیم:
- کاربرد ز به جای از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...