اروپا و اوراسیا

۱۶۹۲۷

۱/۲۲

دوم

آمریکای شمالی

۱۴۲۲۹

۲/۱۸

سوم

افریقا

۸۴۰۱

۸/۱۰

چهارم

آسیا- اقیانوس آرام

۷۸۷۲

۲/۱۰

پنجم

آفریقای جنوبی و مرکزی

۶۷۴۱

۲/۹

ششم

Source : Bp Statiscal Review of world Energy 2004
نمودار شماره ۲ حجم تولید مناطق نفت خیز جهان
براساس آمار ارائه شده توسط شرکت نفت بریتیش پترولیوم BP منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۰۳ ، ۵/۲۹% از کل تولید نفت جهان را با تولید روزانه ۶/۲۲ میلیون بشکه در روز به خود اختصاص داده است . پس از خاورمیانه ، مناطق اروپا و اوراسیا با حدود ۱۷ میلیون بشکه در روز ۲۲% از تولیدات جهانی نفت را تامین نموده اند و منطقه آمریکای شمالی نیز با تولید روزانه ۲/۱۴ میلیون بشکه در روز ۲/۱۸ % از نفت مورد نیاز جهان را تولید کرده است . با توجه به حجم اندک ذخایر دو منطقه یاد شده نسبت به خاورمیانه و همچنین عمر کوتاه ذخایر این مناطق ، افزایش وابستگی جهان به تولیدات نفت خاورمیانه امری قطعی به نظر می رسد .
روندهای حاکم بر تولید نفت جهان ، حاکی از آن است که خاورمیانه حتی در صورت بروز تغییرات شدید در تقاضای جهان به واسطه تحولات تکنولوژیکی باز هم در دو دهه آینده بر بازار نفت تسلط خواهد داشت . خاورمیانه علاوه بر حجم ذخایر از مزیت های دیگری نیز در تولید انرژی فسیلی برخوردار است . تولید نفت در این منطقه بسیار ارزان تر از مناطق دیگر است و زیر ساختهای لازم برای تولید حجم عظیمی از نفت به شیوه ارزان در این منطقه فراهم است . در واقع اگر بر اثر تحولی تکنولوژیکی ، میزان تقاضا برای مصرف نفت به شدت کاهش یابد ، باز هم این تولیدکنندگان مناطق دیگر دنیا هستند که ناگزیر خواهند بود در مرحله نخست تولید خود را متوقف کنند ، زیرا این تولیدات در سایر مناطق بسیار پر هزینه است

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول شماره ۵ ذخایر و میزان تولید گروه های عمده نفتی جهان در سال ۲۰۰۳ واحد: میلیون بشکه در روز

نام نهاد

درصد تولید

حجم تولید روزانه

درصد ذخایر

حجم ذخایر

نسبت ذخیره به تولید

OPEC

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...