۴- در مورد آخر یعنی فعالیت هایی که چندان مهم نبوده و مزیت رقابتی نیز ندارند بهترین کار استفاده از واگذاری وخدمات پیمانکاری است.
حافظ و همکاران (۲۰۰۶) با ارائه مدلی مبتنی بر AHP[49] فعالیت های غیر محوری سازمان را برای واگذاری تعیین می کنند. در این انتخاب، عواملی نظیر رقابت پذیری، میزان دانش و دارایی های درگیر در فعالیت ها و فرآیندهای مورد نظر و قابلیت های عمومی و منحصر به فرد سازمان در آن حوزه مورد بررسی قرار می گیرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۴ توضیح در خصوص مدل تحقیق
مبانی نظری واگذاری به مفهوم هزینه معامله[۵۰] باز می گردد. این مفهوم برای نخستین بار توسط کواس[۵۱] مطرح و سپس با تئوری هزینه معاملات ویلیامسون[۵۲] احیا شده است. در این تئوری، هزینه معامله تنها ملاک تصمیم واگذاری است. لذا از دهه گذشته تاکنون، محققین بسیاری به ارائه روش ها و رویکردهایی پرداخته اند که در آنها به تصمیم واگذاری علاوه بر معیار هزینه از منظر راهبردی نیز نگریسته می شود. از این میان، نخست پراهالاد[۵۳] و همل[۵۴] رابطه میان توانمندی محوری[۵۵] و واگذاری را مطرح کردند. این توانمندی، منبع واقعی مزیت رقابتی است و سازمان را در معرفی کالاها و خدمات جدید به بازار یاری می دهد. بدین ترتیب فعالیت هایی که در حیطه توانمندی های محوری سازمان هستند باید در داخل ساخته شوند و سایر فعالیت ها می توانند برای واگذاری در نظر گرفته شوند .
سپس ونکاتسان ۱ رویکردی را در کارخانه موتورسازی کامینس ۶ آمریکا مطرح ساخت. هرچند این رویکرد جزئیات فرایند واگذاری را بیان نمی کرد، اما ایده ارتباط میان تمایز محصول، تجزیه و تحلیل خانواده ی اجزاء، و قابلیت ساخت را به عنوان شیوه ای برای تصمیم واگذاری مطرح می نمود. فیل و ویسر چارچوب ترکیبی تصمیم واگذاری )سی اُ دی اف ۵( را ارائه کردند. چارچوب ارائه شده جهت تصمیم واگذاری بخشی از تسهیلات تولیدی یک سازمان مهندسی بکارگرفته شد و نتایج حاصل، آن را به عنوان ابزاری مفید در اتخاذ تصمیم واگذاری تایید کردند کنز و همکارانش به منظور ارائه چارچوبی جامع برای تصمیم خرید یا ساخت، داده هایی از تئوری و عمل را در نظر گرفتند. آنها چهار حوزه را برای گروه بندی عوامل مرتبط با خری یا ساخت پیشنهاد کردند: فناوری و فرآیندهای ساخت، هزینه، لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین، و سیستم های پشتیبان.
هریک از این حوزه ها نیز به نوبه خود عوامل دیگری را دربر دارند. به علاوه، در این مدل معیارهای عملکردی که دقیقاً با انگیزههای تصمیم پیوند دارند، لحاظ شده است. این معیارها، دستیابی به اهدافی که محرک این تجزیه و تحلیل بودند را ارزیابی می کنند. فاین و همکارانش مدلی را ارائه کرده اند که در آن از ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده راهبردی برای اتخاذ تصمیم واگذاری استفاده شده است. در ارزش افزوده اقتصادی عواملی نظیر هزینه ها، درآمد ها، دارایی ها و ساختار هزینه رقابتی، و در ارزش افزوده راهبردی، اهمیت مشتری، نرخ تغییر فناوری [۵۶]، جایگاه رقابتی شرکت، قابلیت پایگاه تامین و معماری محصول مورد توجه قرار گرفته اند. بال نیز یک ماتریس تصمیم موزون را به عنوان ابزاری جهت ارزیابی مناسب بودن خدمات کتابخانه ای برای واگذاری ارائه کرده است. در این ماتریس تصمیم واگذاری یک خدمت بر اساس عواملی چون هزینه سرمایه، تعداد تامین کنندگان، راهبردهای شرکت، و کیفیت خدمت ارزیابی می شود یانگ ۱ و همکارانش مدلی را در مورد واگذاری فرایند کسب و کار ارائه کردند که در آن، عوامل مؤثر بر چنین صمیمی با توجه به مزایا نظیر صرفه جویی هزینه، تمرکز بر مزیت رقابتی، افزایش انعطاف پذیری و کیفیت محصولات، ریسک ها همچون امنیت اطلاعات، از دست رفتن کنترل مدیریتی، اتحادیه های کارگری و مشکلات روحی کارکنان و عوامل محیطی شامل بلوغ بازار تامین کنندگان و تصمیم واگذاری سایر سازمان ها ارزیابی می گردد. تیت ۶ و الرام ۰ چارچوبی مدیریتی برای خرید خدمات واگذاری ارائه کردند که در هشت مرحله ارائه دادند که بیشتر بر انتخاب صحیح تامین کنندگان تمرکز دارد. کی. دف ۴ و همکاران بر پایه مدل برنامه ریزی پویا، فرایند تصمیم خط مشی های واگذاری را با توجه به متغیرهایی نظیر موجودی انبار، ظرفیت تولید داخلی، و هزینه سفارش ارائه کردند شایو ۵ و همکاران نیز یک چارچوب تصمیم برای سطوح واگذاری فعالیت های لجستیک شامل سطح اجرایی فعالیتهای پایه )نظیر حمل و نقل و انبارداری(، سطح برنامه ریزی و کنترل فعالیتها )نظیر مدیریت موجودی( و سطح تصمیمات راهبردی فعالیتها )نظیر طراحی شبکه توزیع ارائه کردند
۲-۴-۱ مدل مفهومی تحقیق
تحلیل هزینه
برنامه ریزی
منابع انسانی
مالی
منابع استراتژیک
فرآیندهای داخلی
بازاریابی
مذاکرات
الزامات پس از قرارداد

۳-۱ نوع تحقیق

۳-۲ روش تحقیق

۳-۳ ابزار سنجش

۳-۴ جامعه آماری

۳-۵ حجم نمونه و روش نمونه گیری

۳-۶ روش سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق

۳-۷ روش های آماری تجزیه وتحلیل اطلاعات

روش اجرای تحقیق

مقدمه

در این فصل متدولوژی تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.متدولوژی تحقیق به تعیین روش تحقیق،روش جمع آوری اطلاعات تحقیق،جامعه آماری ونحوه تعیین حجم نمونه،نحوه تجزیه وتحلیل داده ها،ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش،آزمون فرض ونیز نحوه تعیین قابلیت اعتبار واعتماد علمی ابزار گردآوری اطلاعات می پردازد.
ابزارهای جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر عبارتند از:
۱-مشاهده مستقیم وغیر مستقیم به عنوان عضوی از سازمان مورد مطالعه.
۲-مصاحبه با کارکنان وکارشناسان به صورت گفت وشنود.
۳-مطالعه کتابخانه ای وبررسی اسناد ومدارک.
۴-پرسشنامه[۵۷] که در واقع وسیله ارزیابی واندازه گیری متغیرهای مستقل و وابسته در تحقیقات پیمایشی است.

۳-۱ نوع تحقیق

نوع تحقیق کمی می باشد چون با آمار و ارقام سروکار دارد.

۳-۲ روش تحقیق

روش این تحقیق از نظر نوع توصیفی، از نظر زمان پیمایشی و از نظر هدف به دلیل قابل اجرا بودن نتایج در شهرداری کاربردی می باشد.
در این تحقیق از دو دسته اطلاعات برای تهیه گزارش استفاده شده است. دسته اول اطلاعاتی است که برای تنظیم مبانی نظری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته که به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است.دسته دیگر از اطلاعات که برای تحلیل های آماری و آزمون فرضیه هامورد استفاده قرار گرفته واز روش میدانی و با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری شده است. حضوردر جامعه مورد مطالعه به عنوان یک عضو، این فرصت را برای محقق به وجود آورد تا واقعیت را ببیند و بشنود و تجربه کند.

۳-۳ ابزار سنجش

در این تحقیق برای اندازه گیری متغیر های مستقل ووابسته از پرسشنامه (نظر سنجی علمی)استفاده گردیده است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالات کتبی وغالبا مبتنی بر گزینه های مشخص است که پاسخ دهنده جوابهای خود را بر آن درج می کند.دراین تحقیق برای تعیین استراتژی مناسب جهت واگذاری، پرسشنامه ای تنظیم و مورد استفاده قرار گرفت.
برای پاسخگویی به هر یک از سوالات در مقیاس فاصله ای از طیف پنج در جه ای لیکرت استفاده شده است. بدین معنی که برای هر سوال،پنج گزینه از بسیار کم تا بسیار زیاد در نظر گرفته شده است. بنابراین پاسخ های مختلف پاسخگویان به هر یک از سوالات در یکی از پنج گزینه فوق قرار می گیرد،یکی از مهمترین خصوصیات این مقیاس عبارت از این است که حوزه انتخاب پاسخگویان را گسترش داده وگزینه های بیشتری را برای آنان فراهم می آورد.بدین مفهوم که از پاسخگو تنها در مورد موافقت ویا مخالفت او با عبارت مورد نظر سوال نمی شود بلکه وی باید یکی از گزینه های پنج گانه را انتخاب نماید(فرهنگی،صفر زاده۲۲۵:۱۳۸۵)
در این پژوهش، پرسشگر به دلیل عضویت در سازمان پرسشنامه ها را تکمیل ، .برخی اوقات از روش مصاحبه نیز استفاده نموده است وبا دقت واحتیاط ،ضمن تشریح نکات مبهم آنهارا تکمیل کرده است.

۳-۴ جامعه آماری

مجموعه اشیا یا نمودهایی را که یک یا چند صفت مشترک داشته باشند و یکجا در نظر گرفته شوند را جامعه آماری می نامند. جامعه آماری ما تمامی افراد مراجعه کننده به شهرداری شوشتر می باشند.

۳-۵ حجم نمونه و روش نمونه گیری

نمونه ،گروه کوچکتری از جامعه است که برای مشاهده وتجزیه وتجلیل انتخاب شده است با مشاهده مشخصات نمونه ای که از یک جامعه انتخاب شده است می توان از مشخصات کل جامعه استنتاج معینی به عمل آورد. (فرهنگی،صفرزاده،۲۴۴،۱۳۸۵)
مسأله تعیین حجم و اندازه نمونه یکی از مسائل عمده ای است که هر محقق در تحقیق با آن روبرو می شود ومنطق ایجاب می کند که حجم نمونه تا حد امکان بزرگ انتخاب شود تا یکسانی وشباهت میانگین و انحراف استاندارد گروه نمونه با میانگین وانحراف استاندارد جامعه بیشتر شود. اما در اکثر تحقیق ها به دلیل وجود محدودیت های منابع مالی، انسانی وزمان،از فرمولهایی استفاده می شود که حداقل حجم نمونه ها را با آن بتوان مشخص کرد.(خاکی،۵۲،۱۳۸۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...