۱-۲ - شرح و بیان مساله پژوهشی
شاخص مالی بسیار مهمی که پس از خصوصی­سازی شرکت مخابرات ایران مطرح شده و توجه بسیاری از مدیران شرکت را به سمت خود جلب کرده است و شاید از مهمترین شاخص­ های چالش برانگیز باشد که هم اکنون در شرکت مخابرات ایران مطرح است شاخص میانگین درآمد هر مشتری است (ماهنامه ارتباطات، ۱۳۹۲). مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری در شرکت مخابرات ایران با اپراتورهای مشابه منطقه، شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار می­دهد. بررسی روند تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال ۱۳۸۴ تاکنون نیز این مسئله را تائید می­ کند.
مسئله دیگری که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه است افزایش بهای تمام ­شده خدمات ارائه شده به مشتریان می­باشد. این افزایش­، هم به دلیل افزایش قیمت خرید تجهیزات موردنیاز در بخشهای مختلف و هم به دلیل افزایش هزینه­ های نصب و راه ­اندازی آن تجهیزات می­باشد.
بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱- افزایش در بهای تمام شده نهاده­ها در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه ­گذاری در خدمات مختلف)
۲- عدم تناسب شاخص­ های درآمد و درآمد هر مشتری در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.
۱-۳- اهمیت و ارزش تحقیق
امروزه با توجه به نگرش­های مختلفی که در خصوص کاربرد ارزیابی وجود دارد، این فرایند را می­توان در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر آن توصیه می­گردد. بسیاری از محققان بر این عقیده­اند که بهبود مستمر در سازمان تنها با تکیه بر ارزیابی می­باشد. ارزیابی به مثابه ابزاری است که شرکت برای خود فراهم می­سازد تا بدان وسیله بداند: آیا زنجیره تأمین آنها بهبود (ارتقاء) یافته یا تنزل پیدا کرده است (شکاری، ۱۳۸۵، ۹). محققان چند عنصر، مشخصه و ویژگی زنجیره تأمین را که به طور قابل توجهی احتمال رسیدن به اهداف عملکرد را افزایش می­ دهند، شناخته­اند. بر همین اساس باید حداقل سه عنصر کیفیت، تحویل و هزینه را برای هر سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در نظر گرفت (شکاری، ۱۳۸۵، ۱۰). به منظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و فرآیندهای مرتبط با آن لازم است تا اطلاعات عملکرد به طور دقیق قابل دستیابی باشد. جمع­آوری و تقسیم این اطلاعات در مراحل زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایفی است که در مدیریت زنجیره تأمین با آن مواجه هستیم. در هر حال پس از ایجاد و توسعه زنجیره تأمین، تصمیم ­گیری­ها باید بر پایه اطلاعات عملکردی دقیق انجام شود و تقسیم ­بندی مورد نیاز این­گونه اطلاعات به وسیله اعضای کلیدی زنجیره تأمین صورت پذیرد(راجات[۱]، ۲۰۰۷، ۲۳). با توجه به اهمیت ارتباطات در جامعه اطلاعاتی امروز، اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین آن نیز چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی­، اجتماعی و فرهنگی تلقی می­ شود. از همین­رو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزش­یابی می­ کنند. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی آن در هر کشور حائز اهمیت است.
۱-۴- اهداف تحقیق
با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاست­هایی است که به ارتقا بهره­وری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از­:
۱- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.
۲- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.
۳- مدل­سازی ریاضی سیستم شبیه­سازی شده و تعیین هویت سیستم.
۴- ارائه سیاست­های بهبود و بررسی تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.
۱-۵- سوالات تحقیق
در راستای دستیابی به اهداف تحقیق سوالات زیر مطرح می­شوند:
سوال اول­: چه متغیرها و پارامترهایی در عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران نقش دارند؟
سوال دوم: مدل پویایی­شناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟
سوال سوم: مدل ریاضی سیستم­های پویا در زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟
۱-۶- قلمرو تحقیق
قلمرو این تحقیق در سه بخش قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی قابل تبیین است. در ادامه هر یک از این سه بخش از نظر خواهد گذشت.
۱-۶-۱- قلمرو موضوعی
در نگاهی کلی­، این تحقیق به لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه علم مدیریت کاربردی در فضای زنجیره تامین خدمات قرار می­گیرد. در زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه این پژوهش ارزیابی عملکرد زنجیره بر اساس چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام می­ شود.
۱-۶-۲- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق یک دوره ۳ ساله از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ می­باشد.
۱-۶-۳- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق با توجه به موضوع پژوهش، زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران است.
۱-۷- محدودیتهای تحقیق
در انجام هر تحقیق مشکلات و موانعی وجود دارد. تحقیق حاضر نیز از این امر مستثنی نبوده و با مشکلات و محدودیت هایی مواجه بوده است.
مهمترین مشکل به جمع­آوری داده باز می­گردد. با توجه به وسعت و گستردگی زنجیره تأمین شرکت مخابرات و عدم انسجام اطلاعاتی در کسب داده، به خصوص داده ­های مربوط به شبکه توزیع مثل تقاضا، مشکلات و محدودیت­هایی ایجاد شده است. به عنوان مثال در فرایند شبیه­سازی به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص­ های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطاف­پذیری و قابلیت اطمینان صزفنظر شده است. از جمله مشکلات دیگر این تحقیق می­توان به بحث حجم بالای داده ­ها، بزرگی مدل، محدودیت­های نرم­افزاری و رایانه­ای و به دنبال آن زمانبری محاسبات اشاره نمود. همچنین عدم دسترسی به برخی نشریات و پایگاه های علمی مرتبط با پژوهش از محدودیت­های این پژوهش می باشند.
۱-۸- فرایند پژوهش

شکل۱-۱- فرایند شبیه­سازی و مدلسازی ریاضی
زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
مطابق شکل ۱-۱، فرایند پژوهش با سوالات اصلی پژوهش آغاز می­گردد، که در این فصل به آن پرداخته شد. پس از آن به مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق و مبانی نظری پژوهش پرداخته می­ شود که در فصل دوم مورد بررسی قرار می­گیرد. بر اساس شکل، در ادامه به فرایند شبیه­سازی و مدلسازی پژوهش که از درک سیستم شروع می­ شود و در نهایت به صورت­بندی مدل پویایی­شناسی سیستم، مدلسازی­ ریاضی پژوهش و تحلیل و بهبود سیاست می­انجامد، پرداخته می­ شود. در فصل چهارم به طور کامل به این فرایند پرداخته خواهد شد.
۱-۹- تعریف و مفاهیم واژه های عملیاتی
زنجیره تامین[۲]
شبکه­ ای از تسهیلاتی است که مواد خام را تهیه، آنها را به کالاهای واسطه­ای و سپس به کالاهای نهایی تبدیل نموده و در نهایت آنها را از طریق سیستم توزیع به مصرف ­کننده می­رساند(احمدی کهنعلی، ۱۳۸۷، ۲۳).
مدیریت زنجیره تامین[۳]
مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند برنامه­ ریزی، اجرا و کنترل کارآمد جریان مواد اولیه، موجودی­های در جریان ساخت، محصولات نهایی و همچنین جریان اطلاعات مرتبط با آن، از نقطه اولیه تا نقطه مصرف، که با هدف تامین نیازهای مشتریان انجام می­ شود (ربیعه، ۱۳۸۹، ۱۸).
مدیریت زنجیره تامین خدمات[۴]
مدیریت زنجیره تامین خدمات ابزاری جهت پیش ­بینی، برنامه­ ریزی، اجرا و کنترل فرایند زنجیره تامین با هدف رضایت مشتری در یک روش کارآ شامل نظارت، تعامل و کنترل محصول و اطلاعات در درون سازمان و در بین قسمت­ های مختلف در یک سازمان خدماتی می­باشد (استنلی ، ۲۰۰۵،۱۳).
ارزیابی[۵]
ارزیابی در لغت به معنای یافتن ارزش و بها، سنجش و بررسی حدود و برآورده کردن ارزش می­باشد. ارزیابی در حالت کلی رویه­ای است که به صورت نمادین، جهت نمایش جوانب واقعیت­ها در جهان تحلیلی محقق استفاده می­گردد. هدف از ارزیابی، انتقال مشخصه­ها و خواص رویدادهای تجربی در شکلی است که بتواند توسط محقق مورد تجزیه و تحلیل واقع شود. از دیدگاه مدیریتی، ارزیابی به عنوان یکی از نگرش­های علمی و یکی از مهمترین فعالیتهای مدیریت در راستای کمی نمودن روابط متغیرها و معیارهای مهم به عنوان اساس تحلیل، برنامه­ ریزی، کنترل فعالیت­ها و تصمیمات مدیریت به شمار می­رود (راجات، ۲۰۰۷،۴۱).
ارزیابی عملکرد زنجیره تامین[۶]
سنجش میزان موفقیت زنجیره تامین در دستیابی کارآمد و مؤثر به نیازهای مصرف ­کننده نهایی(راجات، ۲۰۰۷،۴۶).
پویایی­شناسی سیستم[۷]
دیدگاه و مجموعه ­ای از ابزارهای مفهومی است که ما را قادر به فهم ساختار و پویایی سیستم­های پیچیده می­ کند. به بیان دیگر­، یک روش مدل­سازی ماهرانه و ظریفی است که در ساخت شبیه­سازی کامپیوتری از سیستم­های توانمند استفاده می­ کند و استفاده از آنها منجر به طراحی سازمانها و سیاست­های موثر می­ شود ( استرمن،۲۰۰۰، ۲۴).
شبیه­سازی[۸]
شبیه­سازی عبارت از فرایند طراحی مدلی از سیستم واقعی و انجام آزمایش­هایی با این مدل است که با هدف پی بردن به رفتار سیستم یا ارزیابی استراتژی­ های گوناگون (در محدوده­ای که به وسیله معیار و یا مجموعه ­ای از معیارها اعمال شده است) جهت عملکرد بهتر سیستم، صورت می­گیرد (استرمن،۱۳۸۶، ۶۵).
فصل دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...