فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری

مقدمه

در این فصل به بحث و بررسی پیرامون نتایج پژوهش و ارائه پیشنهادات بر مبنای نتایج به دست آمده خواهیم پرداخت. سرآغاز بحث نتایج به دست آمده از آمار استنباطی خواهد بود سپس به بحث و بررسی در مورد موضوع مورد مطالعه پرداخته خواهد شد، در پایان نیز پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه خواهد شد.

۵-۱- یافته های پژوهش

هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی زمینه یابی[۹۲] (پیمایشی) و به صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان یزد می باشد که حجم آن طبق آمار گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد حدود ۱۰۰۴۵ نفر می باشد. حجم نمونه با روش جدول مورگان به تعداد ۳۷۰ نفر و برای انتخاب آن از نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با بهره گرفتن از پرسشنامه های محقق ساخته انجام شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق همسانی دورنی ( آلفای کرونباخ) ‌اندازه گیری شد، ضریب پایایی پرسشنامه عملکرد ۰٫۷۸ ، پرسشنامه آگاهی ۰٫۶۸ و پرسشنامه نگرش ۰٫۹ می باشد که نشان می دهد هر سه پرسشنامه دارای پایایی مطلوب می باشند. در نمونه انتخاب شده ۲۵٫۵ درصد دانش آموزان گروه نمونه سال اول ، ۳۴٫۵ درصد سال دوم و ۴۰ درصد سال سوم بوده اند. همچنین ۵۴٫۶ درصد افراد گروه نمونه در ناحیه ۱ و بقیه در ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهر یزد بوده اند. ۲۲٫۸ درصد افراد گروه نمونه ۱۵ سال، ۳۶٫۱ در صد ۱۶ سال، ۳۵٫۶ درصد ۱۷ سال و ۴٫۹ درصد ۱۸ سال داشته اند. لذا پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ها و انجام آزمون های آماری مناسب و بررسی فرضیه ها نتایج ذیل بدست آمد:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

میزان آگاهی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش از حد مطلوب کمتر است.
میزان نگرش دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش از حد مطلوب بیشتر است.
میزان عملکرد فعالیت بدنی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش از حد مطلوب کمتر است.
بین نگرش به فعالیت بدنی و میزان آگاهی از فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد رابطه معنی دار وجود ندارد.
بین نگرش به فعالیت بدنی و عملکرد فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد.
بین آگاهی به فعالیت بدنی و عملکرد فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد رابطه معنی دار وجود ندارد.
بین میزان آگاهی به فعالیت بدنی و پایه تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد اختلاف معنی دار وجود ندارد.
بین عملکرد فعالیت بدنی و پایه تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد اختلاف معنی دار وجود دارد و عملکرد دانش آموزان پایه اول از دانش آموزان پایه دوم و سوم بیشتر است.
بین نگرش به فعالیت بدنی و پایه تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد اختلاف معنی دار وجود ندارد.

۵-۲- بحث و بررسی

سوال دوم تا چهارم این تحقیق به بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش می پرداخت که نتایج آزمون t- استیودنت نشان داد که میزان آگاهی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش از حد مطلوب کمتر است. نتایج این تحقیق با یافته های علیخانی و همکاران و صمدی و همکاران همسو است. در همین ارتباط علیخانی وهمکاران(۱۳۸۱)،در تحقیق خود نشان دادند که میزان آگاهی دانش آموزان تهرانی از حد مطلوب کمتر است. همچنین نتایج پژوهش صمدی و همکاران(۱۳۸۵)، نشان داد که ۹/۶۰ درصد افراد ازفعالیت جسمانی آگاهی متوسطی داشتند. در تبیین این یافته ها باید بیان کرد دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد از اهمیت مزایای فعالیت بدنی و ورزش آگاهی کمی دارند و اطلاعات و دانش آنها در مورد چگونگی انجام فعالیت بدنی و ورزش ضعیف است. علت این ضعف شاید بدلیل نداشتن کتاب های درسی در مورد ورزش و تربیت بدنی در مقطع دبیرستان و یا عدم ارئه اطلاعات و آگاهی لازم از طرف مربیان ورزش و دبیرستان ها می باشد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که میزان عملکرد دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش از حد مطلوب کمتر است. این یافته ها با نتایج بسیاری از تحقیقات نظیر کاماردین و فازی[۹۳] (۲۰۰۷)، گیلمن و همکاران[۹۴] (۲۰۰۱) که در زمینه بررسی میزان عملکرد فعالیت بدنی در بین دانش آموزان انجام شده است، همخوانی دارد. با وجود مزایای جسمی و روانی ورزش، بسیاری از افراد همچنان از ورزش اجتناب می کنند. کمبود وقت، کمبود انرژی و بی انگیزگی دلایلی است که این افراد بی تحرکی خود ذکر می کنند. افراد مختلف به دلایل متنوع انگیزه پیدا می کنند، با این حال بهترین روش برای تشویق افراد به ورزش و فعالیت بدنی، تأکید بر مزایای مختلف آن است.
سوال پنجم این تحقیق به بررسی رابطه بین نگرش به فعالیت بدنی و میزان آگاهی از فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد می پرداخت که نتایج ازمون تحلیل واریانس نشان داد بین این دو متغیر رابطه معنی دار وجود ندارد. در همین ارتباط نتایج پژوهش ضیایی وهمکاران(۱۳۸۵)، نشان داد که بین آگاهی و نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیت های ورزشی رابطه مستقیم وجود دارد. اما نتایج تحقیق حاضر با نتایج آنها همسو نبود. علت این یافته را عدم آگاهی کافی دانش آموزان نسبت به فعالیت های ورزشی بیان کرد. همانطور که از نتایج این تحقیق معلوم شد آگاهی اکثر دانش آموزان نسبت به فعالیت های ورزشی پایین است و این آگاهی پایین تاثیری روی نگرش آنها نسبت به فعالیت های ورزشی ایجاد نمی کند. همچنین می توان به این مطلب اشاره کرد که نگرش آمادگی فرد برای ارزیابی یک رفتار و تعیین خوب یا بد بودن آن را نشان می دهد و این در حالی است که آگاهی ها، میزان دانش، شناخت و اطلاعات در مورد یک پدیده را مشخص می کند. بنابراین ممکن است با وجود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به ورزش و فعالیت بدنی و ارزیابی خوب بودن فعالیت بدنی، اما هیچ اطلاعات و دانش کافی در مورد ورزش ندارند.
سوال ششم این تحقیق به بررسی رابطه بین نگرش به فعالیت بدنی و عملکرد فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد می پرداخت که نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان داد بین دو متغیر رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. مطابق با این یافته، سنایی نسب وهمکاران (۱۳۸۶) و رستگار(۱۳۸۶) در تحقیق خود نشان دادند که بین بین نگرش به فعالیت بدنی و عملکرد فعالیت بدنی در دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین مووات و همکارانش[۹۵] (۱۹۸۸) در پژوهشی، نظرات دانش آموزانی را نسبت به فعالیت بدنی بررسی کرد که قبلا در کلاس های ترییت بدنی ثبت نام کرده بودند، تحقیق آنها نشان داد که دانش آموزانی که نگرش مثبتی نسبت به فعالیت بدنی نشان می دادند در تمرینات شدید و متوالی شرکت می کردند. نتایج تحقیقات نامبرده همگی با نتایج تحقیق حاضر همسو می باشد. در تبیین این یافته می توان گفت دانش آموزانی که نگرش خوبی نسبت به فعالیت های ورزشی داشته باشند عملکرد بهتری نیز در فعالیت های ورزشی دارند بنابراین با انجام آموزش های مناسب و افزایش نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیت های ورزشی می توان فعالیت های ورزشی دانش آموزان را افزایش داد. بر اساس نظریه عمل مستدل، نگرش های ورزشی نتیجه عملکرد ورزشی را پیش بینی می کنند. نگرش ها محصولات نهایی روند جامعه پذیری انسان هستند که تأثیر بخصوصی بر واکنش های انسان نسبت به عناصر فرهنگی، اشخاص و گروها می گذارند. چنانچه نگرش فردی نسبت به شئ یا گروهی از اشیاء روشن گردد، می توان بر اساس آن واکنش های آن فرد در برابر آن شئ را پیش بینی کرد. بخش اعظم جاذبه و گیرایی مفهوم نگرش برای علمای اجتماعی از این اعتقاد ناشی شده است که نگرش ها، رفتار اجتماعی واقعی را تحت تأثیر قرار می دهند. آگاهی از نگرش های خود و دیگران هم برای پیش بینی رفتار اجتماعی پیش از وقوع آن و هم در تفسیر ایجاد رفتار پس از انجام، مؤثر و مفید می باشد(جارویس[۹۶] ،۱۹۹۹).
سوال هفتم این تحقیق به بررسی رابطه بین آگاهی به فعالیت بدنی و عملکرد فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد می پرداخت که نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که رابطه معنی داری بین دو متغیر وجود ندارد. اما سنایی نسب وهمکاران(۱۳۸۶)، آوازه وهمکاران(۱۳۸۸) و استراند و اسکانتلینگ[۹۷] (۱۹۹۴) در تحقیقات خود نشان دادند که بین آگاهی به فعالیت بدنی و عملکرد فعالیت بدنی در دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد. طبق الگوی باور سلامت (هیسلیپ و همکاران[۹۸] ،۱۹۹۶) کسانی که دانش و شناخت کافی از مزایا و اهمیت فعالیت بدنی و ورزش را درک کنند به احتمال زیاد به رفتار سلامت بخش مورد نظر می پردازند. به نظر می رسد دلیل عدم وجود ارتباط بین دو متغیر در تحقیق حاضر به شناخت و دانش پایین دانش آموزان در مورد فعالیت های ورزشی می باشد..
سوال هشتم نیز به بررسی میزان بین آگاهی به فعالیت بدنی در بین پایه تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد می پرداخت. نتایج آزمون گاما نشان داد که میزان آگاهی دانش آموزان در سه پایه تحصیلی با هم تفاوت معنی ندارد. در تحقیق انجام شده توسط علیخانی (۱۳۸۱) نتایج نشان داد که میزان آگاهی دانش آموزان نسبت فعالیت های ورزشی در پایه های درسی نزدیک به هم و یکسان می باشد که نتایج آنها نیز این یافته را تایید می کند. در تبیین این یافته می توان گفت از آنجا در مدارس معلمان تربیت بدنی در سه پایه تدریس می کنند و دانش آموزان معلمان یکسانی را تجربه می کنند میزان آگاهی نیز در هر سه پایه یکسان است. همچنین نبود کتاب های درسی در زمینه ورزش و فعالیت بدنی ممکن است یکی از دلایل این یکسانی آگاهی در بین دانش آموزان باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...