• . William Lucas ↑
  • . Lucas, William, 1987/ p.187 ↑
  • . O’Neill ↑
  • . O’Neill, Bard,1980,p.1 ↑
  • . ضیایی؛ یاسر: ۱۳۹۲، ص۹۶ ↑
  • . همان، ص۹۷ ↑
  • . شبکه خبرگزاری CNN‏، ۲۳ اوت ۲۰۱۱ ‏. بازبینی‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲. www.cnn.com ↑
  • . شبکه خبرگزاری بی‌بی‌سی فارسی ‏، ۲۱ ژانویه ۲۰۱۲ ‏. بازبینی‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲. www.bbc.com/persian ↑
  • . همان ↑
  • . صالحی‌نیا؛ سعید:۲۰۱۲، ص ۲۱۰٫ ↑
  • . بی‌بی‌سی فارسی، همان ↑
  • . United Nations: Security Council/ Resolution 2169/ 30 July 2014 )Adopted by the Security Council at its 7230th meeting, on 30 July 2014 (S/RES/2169. ↑
  • . الکس پ. اشمید، الإرهاب والجریمه، ص ۲۲۴٫ ↑
  • . ناصر ابراهیم جهمانى، مفهوم الإرهاب فى القانون الدولى، ص ۷٫ ↑
  • . و به پیمانى که با من بسته‏اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم.( و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید! ↑
  • . هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها[ دشمنان‏]، آماده سازید! و( همچنین) اسبهاى ورزیده( براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و( همچنین) گروه دیگرى غیر از اینها را، که شما نمى‏شناسید و خدا آنها را مى‏شناسد! و هر چه در راه خدا( و تقویت بنیه دفاعى اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده مى‏شود، و به شما ستم نخواهد شد! ↑
  • . و به خاطر بیاورید هنگامى را که شما در روى زمین، گروهى کوچک و اندک و زبون بودید آن چنان که مى‏ترسیدید مردم شما را بربایند! ولى او شما را پناه داد و با یارى خود تقویت کرد و از روزیهاى پاکیزه بهره‏مند ساخت شاید شکر نعمتش را بجا آورید! ↑
  • . محمّد على بطّاط، مفهوم الإرهاب لغه ومصطلحاً سیاسیاً. ↑
  • .Vb .almastba .com ↑
  • . عبد الرحمن هوارى، التعریف بالإرهاب وأشکاله، ص ۱۵٫ ↑
  • . قاموس أکسفورد، ص ۷۹۷٫ ↑
  • .violence ↑
  • . مناف متعب، الإرهاب والإرهاب فى العراق. ↑
  • . عبید حسنین، الجریمه الدولیه دراسه تحلیلیه تطبیقیه، ص ۳۳٫ ↑
  • . فرهنگ لغت لاروس عربى به فرانسه. ↑
  • . واژه فرانکوفونى نخستین بار در سال ۱۸۸۰ به کار رفت. در حقیقت این واژه توسط یک جغرافى‏دان فرانسوى به نام اونسیم رکلو ۱۹۱۶- ۱۸۳۷ به منظور طراحى مکان هاى جغرافیایى که در آنها زبان فرانسه گویش مى‏شود ابداع شد. ↑
  • . احمد زکى بدوى، معجم مصطلحات العلوم الإجتماعیه، ص ۷۴٫ ↑
  • . کمال نیص، ظاهره الإرهاب- المفهوم- الأسباب- الدوافع، ص ۷٫ ↑
  • . قانون مقابله با تروریسم، شماره ۱۳، مصوّب ۲۰۰۵٫ ↑
  • . اردبیلى؛ محمد على: ۱۳۸۰، ص ۱۱۹٫ ↑
  • . ره بیک؛ سیامک:۱۳۹۰، ص ۲۲۱٫ ↑
  • . عبدالله خانى؛ على :۱۳۷۹، ص ۳۹- ۴۰٫ ↑
      • .« تروریسم دولتى» واژه جنجال‏برانگیزى است. تروریسم دولتى اصطلاحى است که براى دخالت دولت یا دولت‏هایى در امور داخلى یا خارجى دولتى دیگر که به وسیله اجرا یا مشارکت در عملیات تروریستى یا حمایت از عملیات نظامى براى زوال، تضعیف و براندازى دولت مذکور یا کل دستگاه حاکمه آن کشور انجام مى‏شود. کمک‏هاى مادى و معنوى( مثل حمایت سیاسى) به گروه‏هاى مخالف و مشارکت در عملیاتى چون بمب‏گذارى، مین‏گذارى بنادر و سواحل، آدم‏ربایى، هواپیمادزدى و ترور مقام‏هاى عالى مملکتى، نمونه‏هایى از تروریسم دولتى است. برایان جنکینس، که از خبرنگاران مشهور در معضل تروریسم است، از تروریسم دولتى به عنوان« جنگ از طریق قائم‏مقام» یاد مى‏کند. وى مى‏گوید:« این کشورها( پیروان تروریسم دولتى) بر محدودیت‏هاى جنگ‏هاى متعارف واقف‏اند. بنابراین، ترجیح مى‏دهند از امکانات سازمان‏هاى تروریستى، که خود رأساً آنها را ایجاد کرده‏اند یا تغذیه مالى آنها را بر عهده دارند، براى تهدید دشمن یا اخلال در ثبات سیاسى و اقتصادى آن کشور یا ایجاد بى‏ثباتى سیاسى و اقتصادى در آن مملکت بهره گیرند». جنکینس معتقد است این شکل از تروریسم به سرمایه‏گذارى بسیار کمترى نسبت به یک جنگ متعارف نیاز دارد، دشمن را از پاى مى‏اندازد و مى‏توان ارتباط با تروریست‏ها را به طور کلى منکر شد. تفاوت عمده تروریسم دولتى و تروریسم غیردولتى در مجرى آن است؛ بدین معنا که مجرى و طراح اعمال تروریستى غیردولتى افراد، گروه‏ها و احزاب‏اند، و مجرى و طراح اعمال تروریستى دولتى، یک دولت یا چند دولت خاص هستند. علاوه بر این، دخالت دولت یا دولت‏ها در اعمال تروریستى دو گونه است: به صورت مستقیم؛ یعنى خود دولت اعمال تروریستى را علیه دولت دیگر انجام مى‏دهد؛ به صورت غیرمستقیم؛ یعنى به وسیله فرستادن کمک‏هاى مادى مانند اینکه اسلحه، مهمات و وسایل پیشرفته نظامى در اختیار گروه‏هاى مخالف دولت مذکور قرار داده شود یا گستردن چتر حمایت معنوى از گروه‏هاى مزبور مانند حمایت سیاسى یا اقتصادى یا تبلیغاتى. ↑

    (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • . عبداللهى؛ محسن: ۱۳۸۰، تروریسم، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، ص ۲۵۵٫ ↑
  • . اقدام دولت ایالات متحده آمریکا در تصویب قانونى موسوم به قانون لیبر در ۱۸۶۴ که ارتش آن کشور را ملزم به خوددارى از حمله به اتباع غیرنظامى دشمن در جنگ داخلى این کشور مى‏کرد را باید نخستین تجلى اصل تفکیک رزمندگان و غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه دانست، که پس از آن با مقررات دیگرى مورد تأکید دولت‏هاى مختلف قرار گرفته است. از جمله این مقررات مى‏توان به ماده ۲۲ مقررات ۱۹۰۷ لاهه در خصوص ممنوعیت گلوله‏باران شهرها و روستاها و مناطق مسکونى بى‏دفاع، ماده ۳ مشترک کنوانسیون‏هاى چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ درباره ممنوعیت حمله به افرادى که مشارکت فعالى در مخاصمات مسلحانه غیربین‏المللى ندارند، ماده ۴۸ پروتکل اول الحاقى( که صریحاً به اصل تفکیک رزمندگان و غیررزمندگان اشاره کرده و طرفین متخاصم را موظف به تفکیک بین رزمندگان و غیرنظامیان، اهداف نظامى و غیرنظامى و محدود کردن حملات به اهداف نظامى کرده است)، بند سوم ماده ۵۱ همان پروتکل، بند سوم ماده ۴ پروتکل دوم الحاقى و ماده ۱۳ همان پروتکل اشاره کرد. امروزه پس از گذشت یک قرن و نیم از مطرح شدن اصل تفکیک رزمندگان و غیرنظامیان، این اصل به چنان جایگاهى دست یافته که دیوان بین‏المللى دادگسترى در نظریه مشورتى ۱۹۹۶ خود در خصوص سلاح‏هاى هسته‏اى، حکم به آمره بودن این اصل داده است. ↑
  • . حبیب‏زاده؛ توکل: ۱۳۸۱، جلد ۱/ص ۶۸٫ ↑
  • . Statute of Interna tional Criminal Court) ICC(, A/ CONF. 381/ 9, 71 Jul. 8991, Art. 8) c() d
    . ↑
  • . دیوان در مورد جنایت‏هاى جنگى صلاحیت دارد؛ به ویژه هنگامى که در قالب یک برنامه یا سیاست عمومى یا در قالب ارتکاب گسترده چنین جرائمى صورت گرفته باشد. منظور از جنایت‏هاى جنگى در این اساس‏نامه موارد ذیل است: نقض‏هاى فاحش کنوانسیون‏هاى ۱۲ اوت ۱۹۴۹ ژنو، یعنى هر یک از اعمال مشروحه ذیل بر ضد اشخاص یا دارایى‏هایى که تحت حمایت مقررات کنوانسیون مربوطه ژنو قرار گرفته‏اند: کشتار عمدى؛ شکنجه یا رفتار غیرانسانى، از جمله آزمایش‏هاى زیست‏شناختى؛ فراهم آوردن موجبات رنج عظیم یا صدمه شدید به جسم یا سلامتى؛ تخریب و ضبط گسترده اموال که ضرورت‏هاى نظامى آن را توجیه نمى‏کند و به صورت غیرقانونى و خودسرانه اجرا شده است؛ اجبار اسراى جنگى یا دیگر اشخاص مشمول حمایت‏[ کنوانسیون‏] به خدمت در صفوف نیروهاى دولتى دشمن؛ محروم کردن عمدى اسراى جنگى یا دیگر اشخاص مشمول حمایت از حق محاکمه عادلانه و قانونى؛ تبعید یا انتقال غیرقانونى یا حبس غیرقانونى؛ گروگان‏گیرى؛ دیگر نقض‏هاى فاحش قوانین و عرف‏هاى مسلم حقوق بین‏الملل و حاکم بر منازعات مسلحانه بین‏المللى، یعنى هر یک از اعمال مشروحه ذیل: هدایت عمدى حملات بر ضد مردم غیرنظامى در کلیت آن یا بر ضد افراد غیرنظامى که مشارکت مستقیم در مخاصمات ندارند؛ هدایت عمدى حملات بر ضد اهداف غیرنظامى؛ هدایت عمدى حملات بر ضد کارکنان تأسیسات، مواد، واحدها یا وسایل نقلیه‏اى که در کمک‏رسانى بشردوستانه یا مأموریت‏هاى حفظ صلح به موجب منشور ملل متحد به کار گرفته مى‏شوند، مادام که آنها از حمایتى برخوردارند که به غیرنظامیان یا اهداف غیرنظامى به موجب حقوق بین‏المللى منازعات مسلحانه داده شده است؛ انجام عمدى حمله‏اى با علم به اینکه چنین حمله‏اى باعث تلفات جانى یا آسیب به غیرنظامیان یا خسارت به اهداف غیرنظامى یا آسیب گسترده، درازمدت و شدید به محیط زیست خواهد شد و آشکارا فایده نظامى ملموس و مستقیمِ مورد انتظار از آن، بیش از اندازه است؛ حمله یا بمباران شهرها، روستاها، مناطق مسکونى و …. ↑
  • . جوانمرد؛ مجید: ۱۳۸۲،ص ۲۷ ↑
  • . New Terrorism ↑
  • . Suicide Terrorism ↑
  • . Pape, R, , ۲۰۰۵,p۶. ↑
  • . شریفى، محسن: ۱۳۸۵،ش ۳۹٫ ↑
  • . براى نمونه، طالبان و القاعده بیش از آنکه در قالب یک گروه متمرکز قابل تعریف باشد، در قالب یک شبکه مطرح هستند، شبکه‏اى که نه تنها در افغانستان و پاکستان، بلکه در عراق، سودان، سومالى، و برخى از شیوخ خلیج فارس نفوذ و اقتدار دارد و برخورد با این شبکه نیازمند نفوذ در این شبکه و انحلال آن از درون است. ↑
  • . براى مثال، با تشکیل دو مکتب و فرقه مذهبى به نام‏هاى« دیوبندى» و« لوى» در پاکستان رقابت‏هاى فرقه‏اى آغاز شده بود و با تنگ‏تر کردن عرصه بر اقلیت شیعه، جامعه پاکستان به سوى اختلافات مذهبى و فرقه‏اى سوق داده شد که پیامد آن تشکیل سپاه صحابه بود که حملات تروریستى بسیارى را علیه شیعیان به انجام رساند. ↑
  • . همان. ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...