پژوهش دیگری در ارتباط با کارآفرینی توسط مقیمی (۱۳۸۱) با عنوان” کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی (پژوهشی در سازمان های غیر دولتی ایران)"انجام شده است. مقیمی در رساله دکترای خود هدف اصلی از این پژوهش را بررسی توانمندی ها و ویژگی های کارآفرینی سازمانی در سازمان های غیر دولتی ایران بیان می کند، تا بر اساس آن الگوی جامعی طراحی شود که کلیه سازمان های غیر دولتی در راستای اهداف برنامه سوم توسعه به بهبود تواناییها و مهارتهای ساختاری، رفتاری و محیطی خود بپردازند و برای ایفای مؤثر نقشهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه آمادگی لازم را پیدا کنند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تحقیقی در مقطع کارشناسی ارشد تحت عنوان “بررسی و شناخت ویژگیهای مدیران و کارآفرینان در صنعت کشور” توسط اصغر بابانیا (۱۳۸۰) انجام شده است که بیان می کند، در شرایطی که توسعه سریع اقتصادی واجتماعی یک هدف کلان و آرزوی دیرینه برای تمامی کشورهای صنعتی و در حال توسعه است تحقق این هدف منوط به تولید انبوه و صادرات و به تبع آن افزایش درآمد ملی، توسعه عدالت اجتماعی وگسترش اشتغالهای مولد در کشورها است. دستیابی به هدفهای فوق نیز در گرو ایجاد و توسعه فعالیتهای اقتصادی و افزایش بهره وری و خلاقیت در تمامی مراحل انجام آن است در جواب این سوال که چه کسی و یا چه کسانی می توانند هدفهای فوق را محقق سازند تجربه موفق کشورهای صنعتی و کشورهای شتاب دار در توسعه اقتصادی نشان دادند که کلیه حل این معما در دست مدیران کارآفرین، خلاق و ریسک پذیر در بخشهای مختلف اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشور است. این تحقیق درصدد بررسی و شناخت ویژگیهای مدیران و کارآفرینان در صنایع کشور می باشد
پایان نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان “بررسی میزان انگیزه توفیق‌طلبی مدیران صنایع استان یزد” توسط حسین رحیمی؛ (۱۳۷۸) انجام شد. در این پژوهش با طرح این مساله که آیا ارتباطی بین میزان و نوع نیازهای سطوح مختلف با اثربخشی آنان وجود دارد و براساس نظریه‌های نیازهای سه‌گانه “دیوید مک‌کلدلند” شامل نیاز به کسب قدرت ، توفیق‌طلبی و تعلق به بررسی موضوع پرداخته شد. جامعه مورد بررسی را مدیران، سطوح مختلف واحدهای تولیدی بزرگ تحت پوشش اداره کل صنایع استان یزد که از شیوه انتخاب گزینشی به طریق واحدهای نمونه و موفق طی سالهای ۱۳۷۰-۱۳۷۵ بر اساس ارزشیابی واحدهای نمونه آن اداره تشکیل می‌دهند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای حاوی ۳۲ سوال در چهار گروه که میزان نیاز به قدرت ، توفیق‌طلبی، تعلق و اثربخشی را مورد سنجش قرار می‌دهد. نتیجه اینکه از میان ۹ فرضیه تحقیق حاضر ۴ فرضیه تایید و بقیه رد شدند. یعنی در سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان ادعا نمود که بین نیاز به کسب قدرت مدیران عالی، نیاز به توفیق‌طلبی مدیران میانی، نیز به کسب قدرت مدیران میانی، نیاز به تعلق مدیران عملیاتی با اثربخشی آنان ارتباط معنی‌داری وجود دارد، به عبارتی دیگر میزان انگیزه توفیق‌طلبی مدیران سطوح مختلف مدیریت با یکدیگر متفاوت است. پیشنهاد می‌شود که با تحول در نظام انگیزشی بر اساس شناخت برانگیزننده‌های هر سطح از مدیریت به افزایش اثربخشی مدیران در جهت دستیابی به اهداف سازمان کمک نمود.
احمدپور (۱۳۷۷) تحقیقی با عنوان “طراحی و تبیین الگوی پرورش مدیران کارآفرین در صنعت” انجام داده است. در این تحقیق به منظور ارائه الگوی پرورش مدیران کارآفرین، مطالعه ای میدانی در خصوص شناسایی ویژگی ها و خصوصیات مدیران کارآفرین و موفق صورت گرفته است. در این بررسی دو الگوی موفقیت سازمانی کارآفرین و الگوی پرورش مدیران کارآفرین ارائه گردیده است. همچنین بر اساس دو مدل نظری و فرضیات اصلی متغیرهای گوناگون، ویژگی های کارآفرین شامل عوامل شخصیتی، سازمانی، جمعیت شناختی و موفقیت شامل سه جنبه نوآوری، رشد، تغییر و فرایند آموزش به تفکیک عوامل مشخص شده است. محقق در این تحقیق مدیران را بر اساس ویژگی های فردی، سازمانی و موفقیت سازمانی نمونه های آماری، در دو دسته خیلی کارآفرین و کم کارآفرین قرار داده است.
بر اساس مطالعات انجام شده ،در ایران تحقیقی که مستقیماً مرتبط با “گرایش به کارآفرینی” باشد، مشاهده نشد.
۲-۵-۲- مطالعات خارجی:
میلر تحقیقی با عنوان «ارتباط کارآفرینی در سه نوع از شرکتها» انجام داد.نتایج این تحقیق نشان داد که در کسب وکارهای کوچک ابعاد نوآوری، ریسک پذیری و پیشتازی مهم است (میلر[۱۷۰]،۱۹۸۳).
لامپکین و دس در مقاله خود تحت عنوان «مشخص کردن سازه کارآفرینی و ارتباط آن با عملکرد» هدف خود از این مقاله را مشخص کردن سازه کارآفرینی و پیشنهاد یک چارچوب اقتضایی برای بررسی ارتباط بین کارآفرینی و عملکرد شرکت بیان می کنند.آنها ابعاد کارآفرینی را توضیح داده و موشکافی می کنند، که این ابعاد شامل ریسک پذیری، نوآوری، پیشتازی، استقلال و رقابت جسورانه هستند (لامپکین و دس،۱۹۹۶).
دس، لامپکین و کوین در تحقیقی با عنوان «استراتژی کارآفرینی و عملکرد شرکت :آزمون مدل اقتضایی» به این نتیجه رسیدند که رابطه بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد به تناسب بین گرایش به کارآفرینی و فاکتورهایی مانند محیط، ساختار و استراتژی بستگی دارد (دس و همکاران[۱۷۱]،۱۹۹۷).
ویکلاند در تحقیق خود با عنوان «ثبات رابطه گرایش به کارآفرینی و عملکرد» سعی کرده است تا ثبات رابطه بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد را مورد بررسی قرار دهد و همچنین آیا گرایش به کارآفرینی در طی دوره زمانی گسترده بر عملکرد تأثیرگذار است؟ محقق در این از داده های
شرکت های کوچک سوئدی استفاده کرده است. نتایج نشان داد رابطه مثبتی بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد وجود دارد و این رابطه در طی زمان افزایش می یابد (ویکلود،۱۹۹۹).
ریچارد، بارنت، دایر و چادویک در تحقیق خود تحت عنوان «تنوع فرهنگی در مدیریت، عملکرد شرکت و تعدیل نقش ابعاد گرایش به کارآفرینی» رابطه منحنی شکل بین تفاوت جنسی و نژادی در مدیریت و عملکرد شرکت فرض کردند. آنها روابط در زمینه گرایش به کارآفرینی در سطح شرکت را ارزیابی کردند. تحقیقات تجربی روابط پیچیده ای بین متغیرهای مورد مطالعه را نشان داد. همچنین نشان دادکه نوآوری به شکل مثبت و ریسک پذیری به شکل منفی الگوهای رابطه غیرخطی برای ناهمانندی جنسی و نژادی را تعدیل می کنند. در واقع آنها یافتند که نوآوری و ریسک پذیری رابطه متفاوتی با عملکرد شرکت نسبت به رابطه تنوع فرهنگی و عملکرد شرکت داشتند (ریچارد و همکاران،۲۰۰۴).
تحقیقات زیادی در در مورد کارآفرینی فردی و کارآفرینی شرکتی انجام شده است . اما درباره مفاهیم مرتبط مانند گرایش به کارآفرینی در کسب وکارهای کوچک و همچنین نقش آن در تنظیم استراتژی شرکت تحقیقات زیادی صورت نگرفته است (آلولو و فیول،۲۰۰۵).
در تحقیق دیگری چاو ارتباط بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد شرکت را در چین مورد بررسی قرار داد. این تحقیق تأثیر مثبت فعالیتهای کارآفرینی را روی عملکرد شرکت نشان می دهد .این مطالعه تأثیر تعدیل کننده متغیرهای محیطی را روی گرایش به کارآفرینی و عملکرد را بررسی می کند. نتایج این تحقیق نشان داد که بر اساس مشخصه های سازمانی گرایش به کارآفرینی همبستگی منفی با نوع مالکیت، سن شرکت، اندازه شرکت و محیط دارد (چاو[۱۷۲]،۲۰۰۶).
هیوجز و مورگان در تحقیق خود تحت عنوان “تمرکز بر رابطه بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد کسب و کار در مرحله رشد شرکت” انجام دادند. آنها تأثیر پیشتازی، ریسک پذیری، نوآوری، استقلال و رقابت جسورانه را روی عملکرد شرکت های جوان با تکنولوژی بالا را در مرحله رشد شرکت مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که فقط نوآوری و پیشتازی تأثیر مثبت روی عملکرد دارند در حالیکه ریسک پذیری رابطه منفی دارد. رقابت جسورانه و استقلال هم تأثیری روی عملکرد کسب و کار در مرحله رشد شرکت نداشتند (هیوز و مورگان،۲۰۰۶).
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
امروزه پژوهش علمی تاثیر چشمگیری بر رشد و گسترش علوم و دانش بشری گذاشته است.هر چند که حصول توافق میان دانشمندان و پژوهشگران درباره تعریف پژوهش علمی چندان ساده نیست، اما یک تعریف قابل قبول در مورد آن چنین است:
“پژوهش علمی عبارت است از مطالعه نظام دار، کنترل شده، تجربی و انتقادی یک یا چند قضیه فرضی در مورد روابط احتمالی میان پدیده های طبیعی” (هومن،۱۳۷۶).
هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که پژوهشگر مشخص نماید که آغاز چه شیوه ای، او را هر چه سریع تر، دقیق تر،آسان تر و ارزان تر به پاسخ مورد نظر می رساند (هومن،۱۳۷۶).
در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزارجمع آوری داده ها و اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های آماری مورد استفاده پرداخته می شود.
۳-۲- روش تحقیق
تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، تحقیق، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. در تحقیق کاربردی، هدف توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است (بازرگان و دیگران،۱۳۸۳). از آنجایی که نتایج این تحقیق برای سایر بخش های تعاونی قابل استفاده می باشد، تحقیق از نوع کاربردی است.
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر یا مطلب چگونه است. یه عبارت دیگر، این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی می پردازد،ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و عندالزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می کند. محققان می کوشند با بهره گرفتن از تحقیقات پیمایشی به تبیین پدیده ها پرداخته و صرفاً به توصیف آن بسنده نکنند (بازرگان و همکاران،۱۳۸۳). این تحقیق از آن جهت که با بهره گرفتن از روش میدانی (پرسشنامه) به تعریف جزء به جزء یک موقعیت و یا یک رشته از شرایط پرداخته است توصیفی-پیمایشی و از آن جهت که رابطه بین دو متغیر را بررسی می کند از نوع همبستگی است.
۳-۳- متغیرها و چارچوب مفهومی پژوهش
۳-۳-۱- متغیر پیش بین
متغیر پیش بین، متغیر محرک[۱۷۳] درون داد است که به وسیله پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیر ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود(دلاور،۱۳۸۷). در این تحقیق کارآفرینی فردی و عوامل هشت گانه به عنوان متغیر پیش بین در نظر گرفته شده است.
۳-۳-۲- متغیر ملاک
متغیر ملاک، متغیر پاسخ،برون داد یا ملاک است.متغیر ملاک مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیر پیش بین بر آن معلوم و مشخص شود (دلاور،۱۳۸۷). در این تحقیق بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان ملاک سودآوری شرکت ها و متغیر ملاک در نظر گرفته شده است.
۳-۳-۳- چارچوب مفهومی پژوهش
همان طور که در شکل ۳-۱ نشان داده شده در این تحقیق نسبت حقوق صاحبان سهام شرکت به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. نسبت حقوق صاحبان سهام شرکت از آخرین گزارشات اداره تعاون بدست آمده است.
.
شکل ۳-۱ چارچوب مفهومی پژوهش
۳-۴- جامعه آماری
با توجه به نقش مهم هیئت مدیره در جهت دهی و سیاست گذاری سازمان، کارآفرینی این افراد موجب افزایش قدرت ریسک پذیری و و تولید ایده های نوین در جهت بهبود خدمات و محصولات و در نهایت سوددهی آنها می باشد. جامعه آماری شامل هیئت مدیره تعاونی های فعال سطح شهر اصفهان است که شامل ۱۲۸ نفر می باشند. تعداد هئیت مدیره در هر شرکت تعاونی به طور متوسط ۳ نفر است.
۳-۵- روش و طرح نمونه گیری
نکته حائز اهمیت در محاسبات آماری این تحقیق استفاده از مقیاس فاصله ای برای داده های بدست آمده از پرسشنامه ها می باشد.برای انتخاب نمونه در جامعه ای که حجم آن محدود و متناهی است (نمونه گیری بدون جایگذاری انجام می شود) از رابطه (۱-۳) استفاده می شود.

(۳-۱)  

که در آن N حجم جامعه، σ انحراف معیارجامعه، α سطح معناداری نمونه گیری، d دقت برآورد است. حجم جامعه ۱۲۸ نفر می باشد، برای بدست آوردن d (به زعم بارتلت و همکاران،۲۰۰۱)، ۳/۰ را در تعداد مقیاس طیف لیکرت استفاده شده در پرسشنامه ضرب می کنیم که چون در این پرسشنامه طیف لیکرت ۴ تایی بوده، این عدد ۱۲/۰ محاسبه می شود. برای دستیابی به انحراف معیار جامعه از رابطه
(۲-۳) بدست می آید: (مومنی و فعال قیومی،۱۳۹۰)

(۳-۲)  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...