برای آنکه یک روش روایی داشته باشد باید دارای اعتبار نیز باشد. موضوع واقعی حاکم بر کیفیت پرسشنامه، اندازه‌گیری اعتبار و روایی آن است، روایی پرسشنامه از توافق بین نمره آزمون با صفت یا خصیصه‌ای که آزمون برای اندازه‌گیری آن ساخته شده است (شریفی، ۱۳۷۵).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به منظور بالا بردن روایی پرسشنامه‌ها پس از تدوین پرسشنامه ، چندین مرحله مورد بازنگری قرار گرفت و با اخذ نقطه نظرات ۷ نفر از خبرگان فن ساخت پرسشنامه تکمیل گردید و روایی آن از سوی صاحبنظران و اساتید مورد تایید قرار گرفت.
۳-۶-۲-۲ پایایی[۵۶]
از آنجا که ابزار گردآوری اطلاعات در طول زمان می‌بابد ثبات و پایداری خود را حفظ کند و شرایط یکسان نتایج یکسانی را نشان دهد بررسی ضریب پایانی اهمیت می‌یابد. پایایی آزمون به دقت اندازه‌گیری و ثبات و پایایی آن مربوط میشود در واقع منظور از پایایی، رسیدن به نتایج یکسان در آزمونهای مکرر است. بنابراین اعتبار روش تحقیق به دقت و توافق مربوط میشود.
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش، برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصههای مختلف را اندازه گیری میکند بهکار میرود. گفته میشود اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/۰ باشد، آزمون از پایایی قابل قبول برخوردار است.
رابطه آلفای کرونباخ عبارت است از:
=
: ضریب آلفای کرونباخ
: تعداد سوالهای پرسشنامه
: واریانس سوال i
: واریانس کل پرسشنامه (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳، ۱۶۹).
بنابراین، بهمنظور اندازه گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با استفاده نرمافزار spss انجام گردیده است.
به این منظور پس از تایید روایی پرسشنامه‌ها، تعداد ۳۰ پرسشنامه بر روی یگ گروه ۳۰ نفری از جامعه مورد نظر اجرا شد سپس به کمک نرم‌افزار spss ضریب آلفای کرنباخ محاسبه شد و نتایج نشان داد آلفای بدست آمده به اندازه کافی به یک نزدیک است، بنابراین پرسشنامه و در نتیجه داده‌های حاصل از آن و تجزیه و تحلیل آنها معتبر خواهد بود.
در جدول زیر میزان آلفای کرونباخ برای هر گویه پرسشنامه ذکر شده است:
جدول۳-۳: مربوط به نمایش میزان آلفای کرونباخ گویه های پرسشنامه

گویه ها تعداد سوالات آلفای کرونباخ
عوامل فرهنگی ۴ ۰/۷۷۷
تبعیض و نابرابری جنسیتی ۴ ۰/۸۹۹
عوامل اجتماعی ۴ ۰/۸۵۷
تضاد کار و خانواده ۵ ۰/۸۲۱
ویژگی های شخصیتی ۴ ۰/۸۴۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...