رسانه

 

مزایا

 

معایب

 
 

تلویزیون

 

پوشش انبوه – سطح دسترسی بالا- تاثیرات دیداری و شینداری و حرکتی- هزینه های اندک به ازاء هر مراجعه مشتری- موفق در جلب توجه- مؤثر در ایجاد تصویر ذهنی مطلوب.

 

محدودیت انتخاب- طول عمرمحدود هر پیام- هزینه ی خالص بالا- هزینه های تولید بالا- وجود بسیاری از عوامل کاهنده توجه و از بین برنده ی تمرکز.

 

منبع : (کلر، ۱۳۸۹: ۳۵۲)
بنابر اظهارات یکی از مدیران ارشد بازاریابی «هیچ شیوه ی ارتباطی نمی تواند در تأثیرگذاری بر حجم انبوه مخاطبان همچون پخش آگهی های تبلیغاتی تلویزیون در ساعات پربیننده مؤثر واقع شود. سایر رسانه ها نمی توانند چنین تأثیرات چشم گیر و فریبنده ای در اطلاع رسانی و سرگرم ساختن مشتری داشته باشد» (عطیه بطحایی(کلر، ۱۳۸۹: ۳۵۱-۳۶۱) .از تلویزیون بعنوان یک رسانه تبلیغاتی ایده آل یاد شده است بدلیل توانائی اش در ترکیب تصویر، صدا و حرکت( Blech and Blech ,2004:351).
ب- رادیو: رادیو به عنوان یک رسانه تبلیغاتی، زنده می ماند و رشد می کند. بخاطر اینکه پیام های ارتباطی ویژه ای را برای مشتریان بالقوه بازاریابی به ارمغان می آورد( Blech and Blech ,2004:377)حتی با وجود روی کار آمدن تلویزیون و گرایش بسیاری از شنوندگان رادیو و تلویزیون، رادیو کماکان در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت و اعتبار آن کاسته نشده است. در کشورمان نیز رادیو به عنوان یکی از رسانه های انبوه و در عین حال تلفیقی، کماکان به عنوان ابزار تبلیغی مؤثر در مورد برخی کالاها مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد شبکه های رادیویی به ویژه در سالهای اخیر، مخاطبان فراوان را به سوی این وسیله ارتباطی واخواند است به گونه ای که می توان گفت در بسیاری از مواقع تبلیغ در رادیو بسیار پر مخاطب است. (محمدیان،۱۳۸۹: ۲۳۱) شاید بتوان مزیت اصلی رادیو را در انعطاف پذیری آن دانست، ایستگاه های رادیویی اغلب به مؤثرترین شیوه به مشتری های هدف خود تمرکز می کنند، پخش و تهیه ی آگهی های تبلیغاتی رادیویی به نسبت ارزان قیمت است و ارزیابی واکنش های مخاطبان به تبلیغات رادیویی ساده تر و سریع تر از تبلیغات تلویزیونی است. رادیو یکی از مؤثرترین رسانه ها به ویژه در ساعات اولیه صبحگاهی است و می تواند به بهترین شکل به عنوان عامل تقویت کننده و مکمل آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی مورد استفاده قرار گیرد(کلر، ۱۳۸۹: ۳۶۰-۳۶۱) سایر معایب و مزایا رادیو در جدول۹-۲ آمده است جدول ۹-۲: نقش موثر رادیو در افزایش ارزش ویژه برند

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

 

رسانه

 

مزایا

 

معایب

 
 

رادیو

 

پوشش رسانه ای در سطح ملی- هزینه ی اندک- انعطاف پذیری- امکان استفاده و تکرار دوباره- هزینه های اندک در تولید- بخش بندی مناسب مخاطب

 

محدودیت تأثیرات- وجود بسیاری از عوامل از بین برنده ی تمرکز مخاطب- محدودیت در جلب توجه مخاطب- تأثیر زودگذرپیام

 

منبع : (کلر، ۱۳۸۹: ۳۵۲)
۲-رسانه های چاپی[۱۰۰] :
مجلات و روزنامه ها برای بیش از ۲ قرن برای سالهای زیادی بعنوان عمده ترین رسانه های تبلیغاتی در دسترس بازاریابی بوده اند. با رشد رسانه های پخش انبوه (جمعی) بخصوص TV عادات خواندن رو به افول گذاشت و بیشتر مشتریان تمایل پیدا کردند به TV نه فقط بعنوان تبلیغ اصلی تفریحی شان بلکه برای کسب اطلاعات و اخبار ولی علی رغم رقابت رسانه های جمعی، مجلات و روزنامه ها به عنوان مهمترین رسانه ارتباطی بین بازاریابان و مشتریان باقی می مانند. ( Blech and Blech ,2004:392) رسانه های چاپی، تفاوت چشم گیری با رسانه های مانند رادیو و تلویزیون دارند بدلیل حق انتخاب مشتری که باعث می شود اطلاعات جزئی تری را در مورد محصول در اختیار مشتری قرار دهد . با این حال ماهیت ایستای تصاویر در رسانه های چاپی موجب دشواری پویائی در ارائه یا نمایش محصول می شود و به عنوان یک ابزار رسانه ای نسبتاً منفعل معرفی می شوند. اگرچه تبلیغات چاپی غالباً با هدف برقراری ارتباط با مشتری و ارائه اطلاعات در زمینه ی محصول مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال می توانند با ارائه و ایجاد تصاویر ذهنی مناسب از استفاده کنندگان و موقعیت های استفاده، به شیوه های اثربخش نقش بازی کنند. (کلر، ۱۳۸۹: ۳۶۲) .
الف- مجلات: در بیش از چند دهه گذشته مجلات بطور سریعی برای تأمین نیازهای تفریحی، اطلاعاتی و آموزشی طیف وسیعی از خواندگان هم مشتریان و هم بازارهای تجاری رشد کرده اند . مجلات یکی از تخصصی ترین رسانه های تبلیغاتی است و برای مخاطب خاصی هدف گذاری شده اند( Blech and Blech ,2004:393). مجلات در ترسیم تصویر ذهنی در استفاده کنندگان و شرایط استفاده مؤثر است و به شدت مخاطب را سرگرم و متوجه خود می سازد و تهیه ی تبلیغات ساده تر و با میزان پیچیدگی کمتر برای استفاده در مجلات مناسب تر است. (کلر، ۱۳۸۹: ۳۶۲) . سایر معایب و مزایای مجلات در جدول ۱۰-۲ آمده است:
جدول ۱۰-۲: نقش موثر مجلات در افزایش ارزش ویژه برند

 

رسانه

 

مزایا

 

معایب

 
 

مجلات

 

قابلیت بالا در بخش بندی مخاطب- برخورداری از سطح بالای محتوای اطلاعاتی- تاثیرگذاری بر گروه های متعدد مخاطب- امکان تولید و طراحی دوباره طرح آگهی- دوام

 

محدودیت تأثیرات – عدم انعطاف پذیری- طولانی بودن فاصله ی زمانی سفارش تا نمایش آگهی

 

منبع : (کلر، ۱۳۸۹: ۳۵۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...