براتی و همکاران (۱۳۹۲)، پژوهشی با عنوان تاثیر عدالت سازمانی و جو سازمانی بر رفتارهای ضدتولید در کارکنان یکی از سازمان‌های اصفهان انجام دادند. نمونه پژوهش شامل ۱۳۲ نفر از کارکنان این سازمان بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان داد که رفتار ضد تولید نسبت به سازمان با جو سازمانی نوآورانه ، جو سازمانی همکارانه و عدالت سازمانی رابطه منفی دارد . همچنین عدالت سازمانی بر رفتارهای ضد تلید تاثیر غیر مستقیم دارد.
۲-۶-۶- بررسی رابطه عدالت سازمانی و تمرکز
عدالت سازمانی در اغلب تحقیقات، یک پدیده سه بعدی (عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای و عدالت مراوده‌ای) در نظر گرفته شده که به دلیل پیامدهای مهم کاری نظیر تعهد سازمانی، رفتارهای مطلوب سازمانی، رفتارهای ضد تولید و عملکرد شغلی تبدیل به یکی از جذاب ترین و راهگشاترین موضوعات تحقیقی در حوزه روان‌شناسی صنعتی و سازمانی شده است (گل‌پرور، ۱۳۸۵). متخصصان علوم اجتماعی از مدتها پیش به اهمیت عدالت سازمانی به عنوان پایه‌ای اساسی و ضروری برای اثربخشی فرایندهای سازمانی و خشنودی شغلی کارکنان آن‌ ها پی برده‌اند (مور[۲۱۸]، ۱۹۷۸). چنین توجهی به عدالت در سازمان‌ها امر غیر منتظره‌ای نیست، چون ادعا شده‌سات که عدالت اولین عامل سلامتی موسسات اجتماعی محسوب می‌شود. در عدالت سازمانی، مطرح می‌شود که باید با چه شیوه‌هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است. گرینبرگ (۱۹۹۰)، در پژوهشی که وضعیت تحقیقات را در گذشته، آینده و حال در خصوص عدالت سازمانی مورد ارزیابی قرار می‌دهد، مطرح کرده‌است که تحقیقات مربوط به عدالت سازمانی ممکن است به گونه‌ای بالقوه بسیاری از متغیرهای پیامدی رفتار سازمانی را تبیین کند. در پژوهش‌های زیادی این موضوع اثبات شده که عدالت سازمانی با رضایت از سرپرست و مدیران رابطه مثبت دارد. به عنوان نمونه، خاکسار و همکاران (۱۳۸۶)، پژوهشی با عنوان بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک‌شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه، سرپرست و مدیریت انجام دادند. آنها در این پژوهش به این نکته دست یافتند که عدالت سازمانی با رضایت از سرپرست و مدیر رابطه مثبت و معنادار دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اشمینک و همکاران[۲۱۹] (۲۰۰۰)، مشخص کردند که مشارکت در تصمیم‌گیری به طور مثبتی با عدالت سازمانی ارتباط دارد و سلسله مراتب اختیارات با عدالت سازمانی رابطه منفی دارد. بنابراین، تمرکز بالاتر با عدالت سازمانی پایین تر در ارتباط است. همچنین این محققان پیشنهاد می‌کنند که در ساختارای سازمانی متفاوت، عدالت سازمانی ممکن است نقش‌های متفاوتی را در تعیین کیفیت مبادلات اجتماعی سرپرستی و مبادلات اجتماعی سازمانی ایفا کند. عدالت سازمانی، چارچوب روابط تبادل اجتماعی و در نتیجه رفتار شهورندی سازمانی را تعیین می‌کند
۲-۶-۷- خلاصه و جمع بندی
در این فصل، پس از بررسی پیشینه تحقیقات انجام‌شده، مشخص شد که تاکنون پژوهش‌های تجربی درزمینه ارزیابی تطبیقی نقش واسطه‌ای عدالت سازمانی در تاثیر تمرکز بر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای منحرفانه در محیط کاری در شرکت نفت شهر یزد صورت نگرفته است؛ بنابراین در این پژوهش تصمیم گرفته شد تا با ارائه چارچوبی مناسب برای بررسی این موضوع در شرکت نفت یزد با بهره گرفتن از نرم‌افزار Smart PLS بپردازیم.
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می‌توان درباره ناشناخته‌ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب نمود. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن‌ ها به یافته‌ها تحت عنوان «روش‌شناسی» یاد می‌شود. روش علمی یا روش پژوهش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است (مقیمی، ۱۳۸۵).
در این فصل به معرفی و بحث پیرامون قلمرو تحقیق، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، ابزار گرد‌آوری داده‌ها، روایی و پایایی پرسشنامه، نرم‌افزارها و امکانات استفاده‌شده در امر پژوهش و روش‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پرداخته شده است.
۳-۲- قلمرو پژوهش
در این پژوهش، قلمرو ازنظر مکان و زمان و موضوع به شرح زیر هست:
۳-۲-۱- قلمرو مکانی پژوهش
پژوهش حاضر در شرکت نفت یزد انجام‌شده است.
۳-۲-۲- قلمرو زمانی پژوهش
محدوده زمانی این پژوهش از نیمه اول سال ۱۳۹۳ تا نیمه اول سال۱۳۹۴ است.
۳-۲-۳- قلمرو موضوعی پژوهش
این پژوهش درزمینه نقش واسطه‌ای عدالت سازمانی در رابطه میان تمرکز با رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی هست و این موارد همگی در حوزه مدیریت منابع انسانی می‌باشند.
۳-۳- روش تحقیق
به‌طورکلی روش‌های تحقیق در علوم رفتاری را می‌توان با توجه به سه معیار ذیل تقسیم‌بندی نمود:
الف) هدف تحقیق
ب) نحوه گردآوری داده‌ها
ج) محل تحقیق.
استراتژی پژوهش از نوع علی است چون تأثیر یک متغیر بر متغیر دیگر سنجیده می‌شود.روش انجام پژوهش از نوع پیمایش است، چون ما در این تحقیق به بررسی یک جامعه پرداخته‌ایم و ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی است، چون نتایج تحقیق قابلیت بکار گیری در سازمان‌ها و شرکت‌ها را دارد و آزمون مفاهیم نظری در موقعیت‌های واقعی را دارا است.هم‌چنین ازلحاظ هدف تحقیق از نوع توصیفی، ازنظر محیط انجام تحقیق از نوع میدانی و ازنظر روش انجام پژوهش از نوع پیمایشی هست. تقریباً کلیه متغیرهای این پژوهش، از نوع کیفی بوده که برای هریک از آن‌ ها، شاخص تعریف‌شده و برای سنجش آن‌ ها از طیف نگرش سنج پنج گزینه‌ای لیکرت[۲۲۰]، استفاده می‌گردد.
۳-۴- جامعه، نمونه و روش نمونه‌گیری
۳-۴-۱- جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری به‌کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق آن‌ ها بپردازد (سکاران، ۱۳۹۰).
جامعه آماری این پژوهش شامل ۲۲۰ نفر از مجموعه کارکنان شرکت نفت یزد می‌باشد.
۳-۴-۲- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری
نمونه یا جمعیت نمونه، عبارت است از هر جز از جامعه که معرف جامعه باشد. واحد نمونه‌گیری عبارت است از واحد‌هایی که باید اطلاعاتی را در مورد آن‌ ها گرد‌آوری کنیم. مسئله‌ای که بیشتر محققان در برنامه‌ریزی هر طرح پژوهشی با آن مواجه‌اند، اندازه یا حجم نمونه است. حجم نمونه بایستی به‌گونه‌ای باشد که محقق بتواند نتایج حاصل از تحقیق را به جامعه آماری موردمطالعه تعمیم دهد. به‌منظور تعیین اندازه نمونه، روش‌های متعددی وجود دارد. در پژوهش حاضر ازآنجایی‌که حجم جامعه محدود در نظر گرفته‌شده است از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده‌شده است.
(۳-۱)
در فرمول بالا
n= حداقل حجم نمونه لازم
N= حجم جامعه آماری (که در این تحقیق ۲۲۰ نفر است)
ε= خطای پذیرفته‌شده توسط محقق یا بازه قابل‌تحمل از برآورد پارامتر موردنظر
= مقدار به‌دست‌آمده از جدول توزیع نرمال استاندارد (در این تحقیق و با در نظر گرفتن سطح اطمینان ۹۵ درصد، مقدار به‌دست‌آمده از جدول توزیع نرمال استاندارد ۹۶/۱ است).
: نسبت موفقیت (نسبت پاسخِ مطلوب) است که به دلیل نامعلوم بودن آن در این پژوهش معادل ۵/۰ در نظر گرفته‌شده است.
: نسبت عدم موفقیت (نسبت پاسخ نامطلوب) است.
بر این اساس با در نظر گرفتن خطای مجاز برابر ۰۵/۰، حجم نمونه موردنیاز از با جایگذاری فرمول بالا به‌صورت زیر محاسبه می‌شود.
(۳-۲)
همان‌گونه که مشاهده می‌کنید حداقل تعداد حجم نمونه برابر ۱۴۰ نفر تعیین‌شده است. در پژوهش حاضر پس تعداد ۱۴۰پرسش‌نامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای نمونه گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد.
۳-۵- متغیرهای پژوهش
مدل مفهومی پژوهش حاضر دارای دو متغیر وابسته و یک متغیر مستقل و یک متغیر میانجی است. و از سوی دیگر هر یک از متغیرهای اصلی پژوهش از مؤلفه‌هایی تشکیل‌شده‌اند. متغیرهای پژوهش به دودسته متغیر پنهان و آشکار تقسیم‌شده‌اند.متغیرهای پنهان، متغیرهایی هستند که به‌صورت غیرمستقیم مورد مشاهده و یا اندازه‌گیری قرار می‌گیرند به‌بیان‌دیگر آن‌ ها سازه‌هایی هستند که بر مبنای متغیرهای مشاهده‌شده به دست می‌آیند.
۳-۶- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
۳-۶-۱- روش گردآوری اطلاعات
تحقیقات علمی بر اساس ‌انواع روش‌های گردآوری داده در دودسته کتابخانه‌ای (مانند کتب و مجلات، گزارش‌های علمی، پایان‌نامه‌ها، جستجو در سایت‌های اینترنتی و…) و میدانی (مشاهده، مصاحبه و پرسش‌نامه) طبقه‌بندی می‌شوند. جهت گردآوری اطلاعات درزمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب‌های موردنیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده‌شده است.به‌منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه‌وتحلیل به روش میدانی از پرسش‌نامه استفاده خواهد شد.
۳-۶-۲- ابزار گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از پرسش‌نامه جهت جمع‌ آوری اطلاعات استفاده شد. از پرسش‌نامه‌های استاندارد درزمینه متغیرهای تحقیق استفاده شد. سؤالات پرسش‌نامه به‌گونه‌ای طراحی ‌شده است که پاسخ‌گویان، گزینه‌ها را بر مبنای طیف پنج فاصله‌ای لیکرت (کاملاً مخالفم، مخالفم، بی‌نظرم، موافقم، کاملاً موافقم) علامت‌گذاری کنند و پرسش‌نامه‌ها به‌صورت حضوری بین پاسخ‌دهندگان توزیع جمع‌ آوری گردید. پرسش‌نامه حاضر شامل ۵۷ پرسش در مورد متغیرها است.
جدول ۳-۱: شرح متغیرهای مورد بررسی در سؤالات پرسش‌نامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...