۱۶۷

۱۴۰

۲/۵۴

۳/۱۳

کوهدشت

مأخذ: اداره کل هواشناسی استان لرستان ، ۱۳۸۵
شکل ۳- ۱۱-میانگین بارش ماهانه کوهدشت
منحنی هم بارانشهرستان کوهدشت :
۳- ۱- ۵- ۱۰- ذخایر آب و شبکه آبها
وجود کوه های پربرف در اطراف شهر و باران های پیاپی در منطقه مورد مطالعه باعث گردیده تا آب های سطحی و جاری این منطقه به صورت چشمه و رودخانه جریان پیدا کنند (در اطراف شهر تعدادی نهر و چشمه به صورت پراکنده وجود دارد که در هنگام زمستان مانند مسیل عمل می نمایند). استفاده از آب این رودخانه ها برای آبیاری اراضی زراعتی اطراف رودخانه هاست که البته به صورت خیلی محدود آبیاری می گردند و قسمت اعظم آب این رودخانه ها بلا استفاده مانده و پس از طی مسیر طبیعی خویش به خلیج فارس می ریزند. در صورتی که می توان با توجه به مرغوبیت خاکها و اراضی کشاورزی دشت کوهدشت و با استفاده صحیح از منابع آب موجود قسمت مهمی از اراضی زراعتی منطقه را با به خدمت گرفتن تکنیک های صحیح کشت به زیر کشت محصولات مختلف زراعی برد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳- ۱- ۵- ۱۱- منابع آبهای سطحی
از رودخانه های مهم دشت کوهدشت رود معروف و طویل کشکان است که از کوه سرچشمه گرفته و در درهمابین دو رشته کوه در خاک دشمن زیاریامتداد می یابد و پس از عبور از چهل چشمه وارد منطقه سیاخ درازنگون گشته و بالاخره به خلیج فارس می ریزد.
۳- ۱- ۵- ۱۲- منابع آب های زیر زمینی
دشت نورآباد از لحاظ آب های زیرزمینی محدودیتی ندارد و مسأله اساسی کم بودن وسعت دشت است. به طوری که وسعت و مساحت دشت نورآباد حدود ۱۳۵ کیلومترمربع است. از سوی دیگر در قسمت هایی از ناحیه مرکزی دشت، مقداری از آب های زیرزمینی بر اثر بالا بودن سطح سفره به صورت تبخیر و یا زهکشی از منطقه خارج می شود (مهندسین مشاور امکو ایران، ۱۳۷۹: ۶۵).
عمق برخورد به سفره های آب زیرزمینی در اکثر نقاط این دشت به استثنای حاشیه که در مجاورت ارتفاعات واقع شده است، چندان زیاد نیست. بیشترین میزان عمق برخورد به آب زیرزمینی در جنوب غربی دشت دیده می شود که تا حدود ۲۵ متر اندازه گیری شده است (همان منبع، ۵۸).
جهت عمومی جریان آب زیرزمینی در ناحیه، جنوب شرقی به سمت شمال غربی دشت است. و جبهه های ورودی آب های زیرزمینی دشت نورآباد، بیشتر از طرف حاشیه ارتفاعات ضلع شرقی و جنوب شرقی آن و نیز در امتداد بستر رودخانه دروغزن و ارتفاعات جنوبی منطقه است و همچنین جبهه خروجی دشت با گسترش کم در شمال غربی آن واقع شده است (همان منبع، ۶۰).
آب های زیرزمینی منطقه مورد مطالعه اکثراً به صورت چاه و چشمه و در بعضی از نقاط که سطح آب های زیر زمینی دشت نورآباد پائین است از قنات برای کشاورزی استفاده می شود و در باغات که به صورت پراکنده در نقاط مختلف قرار دارند از این منابع برای آبیاری استفاده می نمایند (طرح هادی، ۱۳۶۴: ۲۰).
۳- ۱- ۵- ۱۳- باد
برای تحلیل وضعیت باد شهر نورآباد از داده های آماری ایستگاه سینوپتیک شهر شیراز به عنوان نزدیکترین ایستگاه استفاده به عمل آمده است.
براساس دیده بانی های انجام شده در ایستگاه سینوپتیک شیراز، آمارهای موجود شامل داده های یک دوره آماری ۱۰ ساله از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ می باشد. این آمارها نشان می دهد که باد غالب جهتی غربی و شمال غربی دارد و درصد بادهای آرام نیز بیش از بادهای دیگر است.

جهت باد

مجموع (درصد)

سرعت باد (نات)

۳- ۱

۶- ۴

۱۰- ۷

۱۶- ۱۱

۲۱- ۱۷

۲۷- ۲۲

جمع

۱۰۰

۱۹/۷

۸۶/۲۶

۷۷/۲۱

۸۸/۲

۰

۰۱/۰

شمال

۷۶/۱

۳۷/۰

۸۳/۰

۵۳/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...