فرض کنید n داده‌های زوجی  را داریم. تفاضل زوج‌ها را محاسبه نموده و با  ،  ، نشان می‌دهیم. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر ضریب همبستگی اسپیرمن را محاسبه می‌کنیم:
(‏۳‑۸)
با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن می‌توان فرض زیر را آزمون کرد:
“  : میان متغیرها همبستگی وجود ندارد.”
“  : میان متغیرها همبستگی وجود دارد.”
برای آزمون فرض  ، نیازی به فرض خاصی در مورد جامعه مورد نمونه‌گیری نیست. برای مقادیر بزرگ نمونه  توزیع  را می‌توان با توزیع نرمال تقریب زد که در این صورت آماره آزمون به کمک فرمول زیر محاسبه می‌شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(‏۳‑۹)
تصمیم‌گیری:
اگر  فرض  را در سطح خطای ۰۵/۰ رد و در غیر این صورت  را می‌پذیریم.
فصل چهارم
تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
مقدمه
در این فصل به‌منظور تصمیم‌گیری در مورد تأیید یا رد فرضیه‌هایی که در پرسشنامه مطرح‌شده است، با بهره گرفتن از نرم‌افزارهای SPSS و آموس و با انتخاب روش‌های آماری مناسب، به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌پردازیم. در بخش اول، با بهره گرفتن از آمار توصیفی جداول فراوانی را تعیین نموده و نمودارهای مربوط به آن‌ ها را رسم می‌کنیم. در بخش دوم با بهره گرفتن از آمار استنباطی، به آزمون فرضیات، بررسی مدل‌ها و ارائه بهترین مدل می‌پردازیم.
ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری
در این بخش ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری تشریح می‌گردد. ویژگی‌هایی که مورد توجه قرار گرفته‌شده عبارت‌اند از: وضعیت افراد پاسخ‌دهنده ازنظر جنسیت، وضعیت تأهل، سن، میزان تحصیلات و شغل.
توزیع فراوانی جنسیت
جنسیت در زمره مقیاس‌های اسمی است لذا جدول فراوانی می‌تواند اطلاعات کلی در رابطه با این متغیر در اختیار ما قرار دهد. همان‌طور که در جدول (۴-۱) مشاهده می‌شود از کل ۳۸۴ نفری که به سؤالات پاسخ داده‌اند ۱۲۸ نفر (۳/۳۳ درصد) زن و ۲۵۶ نفر (۷/۶۶ درصد) مرد بوده‌اند.
جدول ‏۴‑۱: وضعیت افراد پاسخ‌دهنده ازنظر جنسیت

درصد فراوانی فراوانی جنسیت
۳/۳۳ ۱۲۸ زن
۷/۶۶ ۲۵۶ مرد
۱۰۰ ۳۸۴ کل

نمودار دایره‌ای توزیع فراوانی جنسیت در ذیل ارائه گردیده است.
نمودار ‏۴‑۱: توزیع فراوانی جنسیت
توزیع فراوانی وضعیت تأهل
وضعیت تأهل در زمره مقیاس‌های اسمی است لذا جدول فراوانی می‌تواند اطلاعات کلی در رابطه با این متغیر در اختیار ما قرار دهد. همان‌طور که در جدول (۴-۱) مشاهده می‌شود از کل ۳۸۴ نفری که به سؤالات پاسخ داده‌اند ۱۵۷ نفر (۹/۴۰ درصد) مجرد و ۲۲۷ نفر (۱/۵۹ درصد) متأهل بوده‌اند.
جدول ‏۴‑۲: وضعیت افراد پاسخ‌دهنده ازنظر وضعیت تأهل

درصد فراوانی فراوانی جنسیت
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...